Jaaroverzicht 2023: Cijfers en feiten van het Kentaa platform | infographic

29-04-2024 | 15:37

Jaar op jaar presenteren en vergelijken we het gebruik van het Kentaa platform voor online fondsenwerving. Benieuwd met hoeveel procent het gemiddelde donatiebedrag in 2023 is gestegen, hoe dat zich verhoudt tussen verschillende devices en hoeveel procent van donateurs zich inschreef voor een nieuwsbrief? Ontdek alle cijfers van 2023 in dit blogartikel.

kentaa infographic 2023

kentaa infographic 2023 mobile

Opbrengst via het Kentaa platform steeg met 48%

In 2023 werd er met ons Kentaa platform 48% meer opgehaald door goede doelen in heel Europa. Met de overname van Kentaa door de iRaiser Group wordt het platform sinds eind 2023 ook uitvoerig gebruikt in onder andere Frankrijk, Italië en de Nordics. Dat betekent een aanhoudende groei in het opgehaalde bedrag en fondsenwervend succes voor nog meer organisaties. 

 

Donatiebedragen in de lift

We zagen in 2023 de gemiddelde donatiebedragen stijgen.

  • Gemiddeld donatiebedrag: € 36,70 (+10% t.o.v. 2022)
  • Gemiddelde bedrijfsdonatie: € 220,77 (+11%)
  • Gemiddelde startdonatie door iemand met een eigen sponsorpagina: € 35,38 (+10%)

Fun fact over deze startdonatie is dat 40% van iedereen die een actie start, dit doet. Daarnaast zien we dat zelfs als een actiestarter inschrijfgeld betaalt, daarvan 46% een startdonatie doet.

Donateurs geven dus flink meer dan in 2022. Als we kijken naar de verdeling van de donaties, dan zien we deze stijging vooral in de categorieën € 40 - € 59 euro en € 80 of meer. We zien de stijging bovendien ook bij alle devices, desktop, tablet en mobiel. Mobiel heeft met 85% het grootste aandeel in het aantal donaties, desktop 14% en tablet slechts 1%. Al jaren geldt wel: hoe groter het device, hoe hoger het gedoneerde bedrag. Zo ook in 2023.

 

Meer dan alleen donaties: groei in nieuwsbriefinschrijvingen

Naast de stijging van de donatiebedragen zien we nog een andere positieve ontwikkeling, namelijk een fikse stijging van 143% van het aantal nieuwsbriefinschrijvingen via het Kentaa platform. Dit is een direct gevolg van een AVG-wijziging van eind 2022 waarbij nieuwsbriefinschrijvingen weer een soft opt-in werden.

Dit biedt dus weer volop kansen om te bouwen aan de relatie met donateurs.

 

Kleine daling team en actie gemiddelden. Terugkerende deelnemers aan events zijn een uitdaging

Het aantal actiestarters en teams dat in 2023 donaties heeft geworven via het Kentaa platform is flink gestegen. Het aantal acties steeg met 46% en het aantal teams zelfs met 55%.

Wel zien we dat het gemiddelde bedrag dat zij ophaalden (berekend over de actiestarters en teams die ook daadwerkelijk geld ophaalden), iets is gedaald, 3% bij acties en 6% bij teams. Actiestarters haalden € 366 op en teamopbrengsten lagen op € 1.577.

Een grotere uitdaging is er voor goede doelen die fondsenwervende evenementen organiseren en daarbij terugkerende deelnemers hebben. Deze terugkerende deelnemers haalden gemiddeld € 188 euro op, dat is een daling van 23% ten opzichte van 2022. Het lijkt dus moeilijker te worden om deze deelnemers te motiveren en ondersteunen bij hun inzamelactie. Deze deelnemers bevragen vaak dezelfde kring van potentiële donateurs, en dat wordt met iedere volgende deelname moeilijker. Aan goede doelen dus de taak om hen te helpen met de geefvraag, bijvoorbeeld door specifieke projecten te kiezen waar geld voor kan worden ingezameld, zodat de geefvraag ook specifieker gesteld kan worden. Ook wordt impactcommunicatie belangrijker om al eens bevraagde donateurs te overtuigen nog eens te geven.

Wil je meer tips voor je fondsenwervende evenementen? Download dan ons Whitepaper ‘Terugkerend Succes bij Fondsenwervende Evenementen’.

Download whitepaper

 

Conclusie

2023 was een jaar waarin enkele uitdagingen zijn blootgelegd, zoals het activeren van actiestarters en (terugkerende) deelnemers aan fondsenwervende organisaties om succesvol fondsen te werven. Het was echter ook een jaar waarin donateurs gemiddeld hogere bedragen doneerden en zich vaker inschreven voor nieuwsbrieven van onze klanten. Dat is goed nieuws en we hopen dat goede doelen dat in 2024 weten om te zetten in duurzame relaties met hun achterban.

 

Wist je dat we ook de cijfers van ons Digicollect platform voor online collecteren onder de loep hebben genomen? Bekijk het blogartikel.