Fondsenwerving en WhatsApp - voor iedereen een match?

13-02-2024 | 14:05

WhatsApp is booming. De gebruikscijfers in Nederland liegen er niet om: het aantal gebruikers groeide in 2023 naar meer dan 13 miljoen en dat maakt WhatsApp het grootste social media kanaal van Nederland.

WhatsApp gebruik in Nederland

(bron: Newcom Research, Danny Oosterveer, Marketingfacts)

Dat gegeven maakt het ook voor fondsenwervende organisaties interessant, zo bleek tijdens onze inspiratiesessie over het gebruik van WhatsApp. Daarin wierpen we samen met partner CM.com een blik op de mogelijkheden van en verschillen tussen WhatsApp Kanalen, Communities en Journeys van CM.com. Bovendien deelden onze klanten hun eigen ervaringen met WhatsApp als communicatiemiddel bij hun fondsenwervende campagnes via het Kentaa platform.

 

Waarom WhatsApp gebruiken als goed doel?

Alleen al de 13 miljoen gebruikers in Nederland maakt WhatsApp een interessant middel voor goede doelen. Maar het is vooral het laagdrempelige karakter van WhatsApp dat de doorslag geeft. Door WhatsApp te gebruiken in de communicatiemix, maak je het voor de achterban heel makkelijk om vragen te stellen, en kun je gemakkelijk één-op-één communiceren. Maar dat niet alleen. WhatsApp ontwikkelt zich snel, met steeds meer mogelijkheden voor iedere situatie, zoals Communities en Kanalen.

Bovendien zien we bij WhatsApp vele malen hogere open- en klikratio’s en deliverability dan bij bijvoorbeeld e-mail. De kans dat je boodschap jouw achterban bereikt is dus veel groter.

(source: CM.com)

 

Communicatiie via WhatsApp: Welke opties zijn er?

Kanalen vs Communities

Naast een-op-een communicatie en WhatsApp groepen die je waarschijnlijk al kent heeft WhatsApp nog twee andere, groepsgerichte middelen die je kunt gebruiken: Kanalen en Communities. Wat zijn dat, en welke gebruik je waarvoor?

 

WhatsApp Kanalen:

WhatsApp Kanalen

Hierop kunnen WhatsApp gebruikers zich abonneren. Door op een link te klikken of een QR-code te scannen worden zij toegevoegd als abonnees en ontvangen ze jouw updates. Ze kunnen hierop alleen reageren met emoji's.

Je gebruikt Kanalen dus puur om te zenden: handig voor het verspreiden van éénrichtingsverkeer zoals aankondigingen, nieuwsbrieven of updates. Of tips voor fondsenwerving.

Aangezien het eenrichtingsverkeer is, waarin gebruikers updates ontvangen, is expliciete toestemming niet nodig. Ze hebben ervoor gekozen zich te abonneren op het kanaal.

 

WhatsApp Communities:

WhatsApp Community

Voor Communities kunnen gebruikers worden uitgenodigd. Dit kan via een uitnodigingslink, QR-code of handmatige goedkeuring door een beheerder.

In tegenstelling tot Kanalen zijn leden (hun foto, naam en telefoonnummer) in Communities zichtbaar voor anderen.

WhatsApp Communities bieden een platform voor leden om ideeën te delen, vragen te stellen en actief deel te nemen aan discussies. Dit is waardevol als je jouw achterban wil betrekken bij en bevragen over specifieke onderwerpen. Er is dus veel meer interactie dan bij Kanalen.

Wil jij iemand toevoegen aan een Community op WhatsApp? Dan heb je expliciete toestemming nodig.

 

 

 

WhatsApp journeys: praktijkvoorbeeld van het Gehandicapte Kind

Naast WhatsApp Communities en Kanalen noemden we ook al even de WhatsApp Journeys. Deze kunnen worden ingezet in combinatie met het Kentaa platform, dankzij onze partner CM.com. Het is een goede manier om geautomatiseerde WhatsApp berichten te sturen op verschillende momenten in je fondsenwervende campagne. Zo verstuur je berichten, media en vragen richting jouw achterban en afhankelijk van het antwoord zet de journey zich weer voort.

Stichting Het Gehandicapte Kind heeft dit als pilot ingezet tijdens hun fondsenwervend event de Mega Wandel Marathon, om:

  • Een positief en ’fun’ gevoel te geven aan het event, top of mind te blijven en te enthousiasmeren
  • Verbinding met de deelnemers te vergroten
  • Te testen en leren hoe het werkt voor de stichting en het team

Specifiek gebruikten zij het om in contact te blijven met deelnemers en teamcaptains, als toevoeging op al bestaande kanalen.

 

Hun tips en aanpak

  • Start met een aankondiging per e-mail met template van CM.com, gevolgd door een welkomstbericht op WhatsApp (WA).
  • Begin vervolgens met het plannen van trigger- en standaardberichten via WA met CM.com.
  • Bevestiging van aanmelding en startbewijzen via e-mail Kentaa-platform.
  • Alle WA communicatie via CM.com.
  • Communicatie met donateurs via e-mail van het Kentaa-platform.
  • Afmeldingen voor WA handmatig verwerkt
  • Neem WhatsApp communicatie op in je privacyverklaring en algemene voorwaarden.
  • Definieer een communicatieplan, inclusief verwachtingsmanagement.
  • Identificeer doelgroepen en verwerk opt-outs en wijzigingen adequaat.
  • Zorg ervoor dat je andere kanalen gebruikt om buiten WA te informeren
  • Vraag expliciet om mobiele telefoonnummers

 

Hun learnings

  • Beperk het versturen van video's, gebruik liever links
  • Voeg afbeeldingen en emoji's toe voor een persoonlijk tintje
  • Houd rekening met een reactietijd van 24 uur op WhatsApp
  • Zorg voor backoffice-ondersteuning, vooral tijdens het evenement
  • Leer van eerdere ervaringen en pas triggers aan naarmate het evenement nadert
  • Er is meer interactie door de laagdrempeligheid van WA
  • De reacties zijn overwegend positief of informatief en vragen daarom niet zoveel tijd
  • Vermijd het verzenden van berichten op vrijdagmiddag om 17.00 uur
  • Personalisatie is krachtig maar vereist nauwkeurigheid om problemen te voorkomen
  • Begrijp dat je niet iedereen zult bereiken
  • Het aantal mensen dat zich uitschrijft is beperkt (8%)

 

WhatsApp… Worth it?

De leerpunten en succesvolle aspecten die we zien bij het Gehandicapte Kind kun je ook toepassen zonder journeys van CM.com. Aan deze journeys zijn kosten verbonden die je als organisatie goed moet overwegen. Je automatiseert je communicatie via WhatsApp er deels mee en het is krachtige tooling, maar niet voor iedereen geschikt.

Maar voor WhatsApp geldt: linksom of rechtsom verlaag je de drempel voor je achterban om contact met je te zoeken, ben je er niet meer tijd aan kwijt dan andere communicatie, en biedt het je de mogelijkheid om je achterban met elkaar te laten communiceren en elkaar te helpen!

Het heeft wellicht geen directe impact op je online fondsenwerving, maar helpt je wel een hechtere community te bouwen rondom jouw organisatie en doel, iets waarvan wij denken dat dat zich op den duur uitbetaalt!

 

---

Download het Kentaa Magazine over Community Fundraising

De wereld verandert, het geefgedrag verandert, maar veranderen we wel op tijd mee? Uitdagingen als een verouderde achterban, weinig diversificatie in de inkomstenstromen, digitalisering, handjes tekort, het is ons allemaal bekend. Uitdagingen aangaan betekent innoveren, veranderen en lef hebben. Soms zijn we te bang en blijven we hangen in wat bekend en vertrouwd is. Maar wat als je met verandering juist uitdagingen kan tackelen? En het stiekem helemaal niet zo spannend is?

Leer van inspirerende cases, de ervaringen van onze klanten en proef hoe het is om onderdeel te zijn van de Kentaa Community!

Download het magazine