Zo gaat Kentaa om met de nieuwe telecommunicatiewet

09-09-2021 | 16:14

1 juli jongstleden is de nieuwe telecommunicatiewet ingegaan. Deze wet is aangenomen om irritatie bij consumenten te verminderen (denk aan ongewenste telefoontjes van callcenters of energiemaatschappijen). Hiermee wordt telemarketing een opt-in kanaal, net als e-mailmarketing. 

Organisaties mogen niet meer zonder toestemming bellen naar personen met wie zij geen klantrelatie hebben. Hoewel in de charitatieve sector het begrip ‘klantrelatie’ ruimer geïnterpreteerd kan worden, heeft de nieuwe wet wel gevolgen voor fondsenwervende organisaties.

Wat is de impact van de telecomwet voor goede doelen?

De wet betekent dat je als organisatie consumenten, waarmee je geen klantrelatie hebt, niet meer zonder opt-in of aantoonbaar eerdere toestemming mag bellen. Er heeft gelukkig al een verruiming van het begrip ‘klantrelatie’ plaatsgevonden voor goede doelen.

Deze personen mogen wél zonder expliciete opt-in worden gebeld, mits ze daarover geïnformeerd zijn via in de algemene voorwaarden:

  • donateurs (dit was al het geval)
  • vrijwilligers
  • bezoekers van een manifestatie

Bron: Q&A met de ACM /  Wetswijziging telemarketing: verruiming van klantrelatie voor goede doelen

Bovenstaande definities zijn natuurlijk voor interpretatie vatbaar. We raden aan om inzichtelijk te maken waarom jullie organisatie denkt dat een bepaalde persoon binnen de verruiming valt.

Aan personen die niet binnen dit begrip passen, moet expliciet toestemming worden gevraagd om te mogen bellen. Dit geldt voor contacten die zijn gelegd sinds 1 juli. Er hoeft niet met terugwerkende kracht toestemming te worden verleend. 

Opt-ins op de platforms van Kentaa

Om goede doelen te helpen voldoen aan de regels van de telecommunicatiewet, hebben wij een aantal wijzigingen doorgevoerd op onze Kentaa en Kentaa Forms en Digicollect platforms. We hebben ons voor de implementatie hiervan laten adviseren door DMCC.

In het geval dat er in een flow een telefoonnummer wordt uitgevraagd, zijn er speciale opt-ins gemaakt:

  • een opt-in voor het ontvangen van tips op het telefoonnummer voor meer succes met de actie. Het aanzetten van het vinkje is voor de gebruiker verplicht. Deze opt-in wordt altijd getoond als er een telefoonnummer wordt uitgevraagd;
  • een opt-in voor het gebruik van het telefoonnummer om de actiestarter of online collectant te informeren over nieuws, campagnes en hoe verder kan worden bijgedragen aan jullie organisatie. Deze opt-in verschijnt niet standaard en kan door ons op verzoek worden aangezet. Het zetten van het vinkje is voor de gebruiker optioneel.
  • een opt-out voor het gebruik van het telefoonnummer om de donateur te informeren over nieuws, campagnes en hoe verder kan worden bijgedragen aan jullie organisatie. Deze opt-out verschijnt niet standaard en kan door ons op verzoek worden aangezet.

Kentaa slaat het gegeven consent op. Het intrekken of op later moment geven van consent, kunnen gebruikers (actiestarters / collectebus-eigenaren) met een account via hun persoonlijke instellingen doen.

Met de platforms van Kentaa zijn fondsenwervende organisaties dus weer volledig compliant met de (tele)communicatiewet.

Handige artikelen over de telecommunicatiewet

Q&A met de ACM over de telecommunicatiewet  

De meest gestelde vragen over de nieuwe regels voor telemarketing

De verruiming van het begrip ‘klantrelatie’