998686745a2227eb7b27260f0312413dc6716758

Goede doelen en bedrijven: vind jouw match in 3 stappen

Onlangs organiseerde Kentaa samen met Oukje Bizot (Stichting ALS) de bijeenkomst 'Bedrijven activeren voor en binden aan jouw goede doel'. Het was een leerzame bijeenkomst vol interactie en nieuwe ideeën.

"Sinds een lange tijd weer een bijeenkomst waar ik echt wat aan had. Erg inspirerend. Fijn om in een klein comité bij elkaar te zijn en ook met elkaar aan de slag te gaan. Ik ging gewoon heel blij naar huis :)"

kentaa

Één van de vragen die tijdens de bijeenkomst beantwoord werd, was ‘hoe vind ik voor mijn goede doel het juiste bedrijf?’. In dit artikel helpen we je aan een geschikte match in 3 stappen:

1. Maak een shortlist
Als je op zoek bent naar een duurzame samenwerking met een bedrijf voor jullie goede doel, en je wilt erachter komen welk bedrijf de juiste match is, maak dan een shortlist. Welke bedrijven komen in aanmerking? Je kunt het beste beginnen met wat er al is: met welke bedrijven is er al contact? Wie heeft er al eens een donatie gedaan of zich op een andere manier voor jullie goede doel ingezet? Bij deze bedrijven heb je al een streepje voor want er bestaat al een relatie.

Met welke bedrijven is er een logical fit? Zet jullie goede doel zich in voor een gezond lichaam? Denk dan bijvoorbeeld aan een sportkledingmerk of een sportdrankje.

Laat je inspireren door andere partnerships: met welke bedrijven werken goede doelen die een overlap hebben met jullie goede doel qua activiteiten en doelstellingen? Realiseer je ook dat deze partnerships flexibel kunnen zijn. Sommige bedrijven staan er open voor om meerdere goede doelen te steunen of wisselen na een bepaalde periode van doel.

2. Verover zendtijd, kweek belangstelling
Je shortlist gemaakt? Dan is het tijd voor stap twee. Bepaal met wie je om de tafel wil en zoek uit wie binnen het bedrijf verantwoordelijk is voor bijvoorbeeld het mvo-beleid. Kan iemand uit je netwerk je in contact brengen met deze persoon? Grijp nog eens terug naar het bedrijf dat al eens heeft gedoneerd. Daar heb je waarschijnlijk contactgegevens van.

Let bij het benaderen wel op je timing. Is een bedrijf net een partnership gestart met een ander goed doel? Dan heeft benaderen weinig zin.

3. Maak een propositie
Mag je aan tafel bij een bedrijf, stel dan je propositie op. Maak als het ware een pitch. Hierin vertel je waarom de samenwerking een goed idee is. Vertel het bedrijf hoe jij de samenwerking voor je ziet en wat jij hen te bieden hebt (deelname aan een fondsenwervend evenement, sponsoring van materialen, een ludieke campagne, etc).

Bespreek verwachtingen: wat verwacht jij van het bedrijf, maar ook: wat verwachten zij van jou? Welke gemeenschappelijke doelen zijn er en hoe kunnen jullie hier samen aan werken? Let op: zorg dat je het bedrijf ook echt wat biedt en bedenk meerdere vormen van samenwerking. Door meerdere opties te bieden aan het bedrijf is de kans groter dat er een match ontstaat.

Stappen gevolgd? Dan is jullie organisatie er klaar voor om met een goed plan een bedrijf te benaderen!

 

 

Ook een bijeenkomst bijwonen?
Wil je op de hoogte blijven van bijeenkomsten, workshops en webinars die Kentaa organiseert voor fondsenwervende organisaties? Houd dan onze agenda op onze consultancy pagina in de gaten!

 

------------------------

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Maximaal eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!