3ece0beee255e344857010247f315ffac8e9e73b

Mijn crowdfunding campagne is afgelopen. Wat nu?

Bij een crowdfunding campagne is goede communicatie cruciaal. Dit houdt niet op als de einddatum van de campagne is bereikt of het streefbedrag is behaald; de opvolging is minstens net zo belangrijk. Door dit goed aan te pakken, kun je donateurs binden aan jouw organisatie. In dit artikel vind je 4 onderwerpen die niet mogen ontbreken in de ‘bedankmail’ van jouw crowdfunding campagne.

1. “Ontzettend bedankt!”
Zonder donateurs was het crowdfunding project natuurlijk nooit geslaagd. Bedank donateurs daarom hartelijk en maak het zo persoonlijk mogelijk!

2. “Dankzij jou…”
Donateurs willen graag weten hoe zij bijdragen aan de doelen van jouw organisatie. Communiceer daarom na afloop van de campagne wat de concrete impact van hun steun is. Wat verandert er werkelijk? Wie wordt er beter van? Welk probleem wordt er opgelost? Handige manieren om de impact te communiceren zijn het gebruik van een infographic of storytelling. Bij dit laatste kun je denken aan het verhaal van iemand voor wie dit project een persoonlijke impact heeft.

3. “Onze reis gaat verder”
De campagne is voorbij. En nu? Is daarmee je doel bereikt, of worden er vervolgstappen genomen? Door hier open over te zijn geef je donateurs het vertrouwen dat hun geld goed terecht komt.

4. “Blijf op de hoogte”
Het liefst wil je donateurs natuurlijk zo lang mogelijk aan jouw organisatie koppelen. Dat werkt het best als je met hen communiceert op de manier waarop zij willen, via de kanalen die hun voorkeur hebben Wijs ze daarom op de verschillende manieren waarop ze op de hoogte kunnen blijven. Denk aan een e-mailnieuwsbrief, Facebookpagina of Twitteraccount.

BONUS: Geen must, maar wel handig!

5. “Ken je deze projecten al?”
Last but not least is je opvolgmail een goede plek om een lichtje te schijnen op andere mooie projecten die jullie organisatie uitvoert. Zo kunnen mensen die geïnteresseerd zijn, ook hier hun steentje bijdragen. Het is niet aan te raden om hier al meteen een nieuwe geefvraag te stellen. In deze e-mail vier je het resultaat dat je dankzij de donateurs hebt bereikt.

Deze onderwerpen vormen samen een solide bedankmail voor na je crowdfunding campagne. Wil je nog meer tips voor het bedanken van je donateurs? Bekijk dan ook eens deze infographic van Classy over de perfecte bedank-e-mail.

 

Lees ook
6 originele manieren om je donateurs te bedanken (deel 1)
6 originele manieren om je donateurs te bedanken (deel 2)

 

---

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!