E0b6d630eb086668b9397a7b6e0c0f4147d0e87c

Geef je campagne een boost met Thunderclap

Start je een fondsenwervingscampagne, dan wil je natuurlijk het liefst zoveel mogelijk mensen bereiken. Socialmediakanalen kunnen je hierbij helpen, maar om daarmee veel buzz te generen moet je heel intensief aanwezig blijven en constant berichten delen waarin je veel vraagt van je volgers op social media. Dat is lang niet altijd succesvol en kan zelfs tot irritatie leiden. Een zogenaamd trending topic scoren is nog moeilijker, want daarvoor moet er in een korte periode heel veel over je gepraat worden. Krijg dat maar eens voor elkaar. Toch is er een tool die het mogelijk maakt: Thunderclap.

Zo werkt het
Op Thunderclap.it stel je als fondsenwervende organisatie een social media bericht op met daarin een link je donatie- of campagnepagina. Je kiest een moment waarop je wilt dat het bericht wordt geplaatst (op Twitter, Facebook en/of Tumblr). Ook kies je het aantal mensen dat de Thunderclap minimaal moet steunen. De Thunderclap wordt alleen uitgevoerd als dat minimum wordt bereikt. Wees niet bang om de lat hoog te leggen: een hoger minimum zorgt voor meer enthousiasme en betrokkenheid van je achterban!

Vervolgens wordt de Thunderclap binnen een paar dagen goedgekeurd (begin dus ruim voor de dag waarop je de Thunderclap wil uitvoeren!). Daarna kun je jouw achterban gaan benaderen en vragen of men wil deelnemen aan de Thunderclap via de link die Thunderclap voor je genereert. Als je deelneemt, geef je aan Twitter, Facebook en/of Tumblr toestemming om het media bericht automatisch te posten op het moment van de Thunderclap.

Naarmate meer mensen je steunen, zie je de Social Reach oplopen. Dit sociale bereik geeft het aantal mensen aan dat potentieel jouw bericht kan zien. Het wordt berekend aan de hand van de volgers van de accounts die jouw Thunderclap steunen. Het is dus heel mooi als je grote accounts zover kunt krijgen om je te helpen. Je bereikt er veel mee, zonder dat je veel vraagt.

Trending Topics
Als een groot aantal mensen deelneemt, wordt jouw bericht door heel veel accounts tegelijkertijd geplaatst. Dat is een mooie boost voor de bekendheid van jouw campagne en door de grote frequentie aan berichten schop je het misschien wel tot trending topic. Om de kans op een trending topic te vergroten kun je een hashtag gebruiken. Zorg dat deze hashtag al voor de Thunderclap wordt gebruikt. Zo wordt hij heel herkenbaar en kan men na de Thunderclap de campagne historie bekijken door op de hashtag te klikken. 

Toepassingen van Thunderclap
Op de website van Thunderclap vind je inspirerende cases die het succes van de tool bewijzen. De campagne van het Amerikaanse Planned Parenthood, om het internet roze te kleuren met positieve berichten over het recht om te kiezen voor abortus, had een bereik van ruim 7.8 miljoen, dankzij bijna 13.000 gebruikers die deelnamen aan de Thunderclap.

Planned Parenthood combineerde de Thunderclap met 300 evenementen door heel Amerika en zorgde er op deze #PinkOut Day voor dat zelfs celebs de campagne steunden. Oftewel, de Thunderclap was onderdeel van een groter geheel, en juist dan is het succesvol.

We zijn er ons van bewust dat Nederland niet zo groot is als Amerika en dat daarom de resultaten niet zo verbluffend zullen zijn als die van Planned Parenthood. Dat betekent echter niet dat er in ons kikkerlandje geen successen kunnen worden behaald met Thunderclap. Gebruik het bijvoorbeeld voor het promoten van een evenement, om op de dag voor het einde van een campagne nog een extra boost te geven aan je donatie-inkomsten of om iedereen zijn profielfoto voor een dag te laten veranderen in jouw logo. 

Kortom, Thunderclap kan een mooie extra boost geven aan jouw campagne. Kijk eens op Thunderclap.it en ontdek hoe ook jij deze tool snel en eenvoudig in kunt zetten!


------------------------

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!