1d0238606c36ca124a9414cfe23389eb0b06be17

De toekomst van fondsenwerving: "Learn or leave"

Door: Marien Visser

De Toekomst van Fondsenwerving - 5 oktober 2017 - Op deze dag was er programma over de toekomst van Fondsenwerving in de Openbare Bibliotheek van Amsterdam. Ontzettend leerzaam en nuttig om als fondsenwervers bijeen te zijn. Een hele dag college van een man met ruim veertig jaar ervaring in de goede doelen sector: Ken Burnett. Ik was er bij en heb deze notities gemaakt: 

“Never waste a good crisis”

In 2015 raakte de goede doelen sector in de UK in een diepe crisis. Dit heeft de sector een flinke domper bezorgd. Aan de hand van 32 “Lightbulb moments” nam Ken ons mee door de oorzaken, gevolgen maar ook de oplossingen en learnings die hij heeft doorgemaakt. Hij deed dit door te beginnen met een terugblik op de crisis, het in kaart brengen van je vijanden (de fondsenwerver zelf!), hoe het vertrouwen/de harten te herwinnen. Ben jij als fondsenwerver de donateur als een transactie gaan zien? En daarbij vergeten dat niet ‘jij’ als goed doel het eindstation bent, maar dat je een donateur faciliteert in het vervullen van zijn sociaal maatschappelijke doelstelling?

“Donors don’t give to help charities achieve their organisational mission. They support charities in order to achieve their personal mission.”

Waarom heeft een McDonalds of Amazon een betere klantenservice dan een gemiddeld goed doel? Vergeleken met wat zij voor de wereld betekenen heeft het goede doel een beter verhaal. Een goed doel heeft “Empathie” als geheim wapen. Donateurs geven niet aan het project/cause dat het meeste nodig is, maar aan hetgeen dat ze emotioneel het meest geraakt heeft.

“Put the ‘Why’ in the centre of your donor experience and put your donor experience in the center of your fundraising.”

Waar het om gaat is dat we mensen in het hart raken. En daarvoor is emotie nodig. Maar donateurs overladen met emotie streeft ook het doel voorbij. Daarom is gepaste feedback van belang. Hoe vaak heb je zelf met een donateur gebeld/gesproken over hoe hij het ervaart om via jullie goede doel de wereld een stukje beter te maken? Maak je donateurs deelgenoot van je droom en straal dat uit. Faciliteer en inspireer je achterban en help ze om samen impact te maken. Martin Luther King zei niet: “I have a strategy” maar “I have a dream”.

Martin Luther King

Eigenlijk is de boodschap in de kern een aloude boodschap: De klant is koning. En wie kan het daarmee oneens zijn? Ieder bedrijf of stichting zal dit beamen. En als de klant koning is, dan betekent dat dat het bedrijf dient en luistert. Leef je klantbelofte en “Put the donor (back) in the driver’s seat”.

 

---

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!