57b9193cb3ebb38d725a1145594b06358d08edb9

8 best practices voor de online collecte

Steeds meer collecterende goede doelen en organisaties gebruiken Digicollect, ons platform voor online collecteren. Soms in combinatie met de collecteweek, soms als losstaande campagne, cadeaubus, jubileumbus of ‘in memoriam’-platform. Met Digicollect kunnen fondsenwervende organisaties hun achterban een laagdrempelig online platform bieden om geld in te zamelen, met veel van de eigenschappen van de traditionele collecte, zoals het anonieme karakter, sociale druk en de kleine bedragen.

Met natuurlijk het bijkomend voordeel dat deze manier van collecteren lekker vanuit de luie stoel kan. Samen met onze klanten krijgen we steeds meer ervaring met Digicollect en de communicatie rondom de (online) collecte. Daarom delen we 8 best practices:

1. Lanceer je campagne enthousiast op social media en per mail
Of jullie online collecte nou gelijktijdig met een collecteweek is of niet, kondig hem leuk aan en maak vooral duidelijk hoe makkelijk het is om online te collecteren: van aanmaken, tot doneren, tot delen. Het moet voelen als een kleine moeite (en dat is het ook echt).

biabetesfonds digicollect

bron: Diabetes fonds Facebook

blue ribbon digicollect

bron: Blue Ribbon Facebook

2. Breng je collectanten in beeld
Men collecteert meestal met een persoonlijke reden voor jullie organisatie en deelt deze motivatie vaak op zijn of haar pagina. Het zijn de persoonlijke verhalen die donateurs en potentiële medecollectanten aanspreken. Deze bijzondere verhalen geven nog maar weer eens aan hoe hard het werk dat jullie organisatie doet, nodig is en waarom donaties belangrijk zijn. Daarnaast zal de collectant zich ook gewaardeerd voelen.

ncfs digicollect

bron: NCFS Facebook

3. Vier je successen
Bereik je een mijlpaal tijdens jullie campagne of wil je een bijzonder resultaat bekendmaken? Doe het op social media via een toffe graphic of bijvoorbeeld een Facebook Livestream. Dit laatste kun je van te voren aankondigen en het daardoor extra spannend maken.

kwf digicollect

bron: KWF Twitter

ncfs digicollect

bron: NCFS Facebook

4. Integreer online en offline collecteren in de hele campagne
Heeft jullie organisatie een offline collecteweek? Bied de collectanten dan ook de optie om online te collecteren en wees niet bang voor kannibalisatie. 

5. Collectant gemist?
Vindt de online collecte tijdens jullie (offline) collecteweek plaats? Dan kun je de online collectebussen heel erg goed gebruiken om donaties te scoren van gulle gevers die de collectant aan de deur hebben gemist. Zo kun je bijvoorbeeld een algemene online collectebus aanmaken voor jullie doel en deze op ‘niet thuis’ kaartjes vermelden die collectanten in de brievenbussen kunnen stoppen. En je kunt natuurlijk een online oproep doen met een ‘collectant gemist?’ bericht. Vergeet deze tip niet te delen met je collectanten, zij kunnen deze namelijk ook gebruiken op hun social media accounts.


dierenbescherming digicollect

bron: Dierenbescherming Facebook

6. Verleng je collecteperiode
Collecteweek afgelopen? Geen punt. Gebruik Digicollect om je collecteperiode te verlengen en online nog verder te collecteren.


7. Bedenk challenges voor collectanten
Soms kunnen collectanten wel een steuntje in de rug gebruiken. Bedenk daarom uitdagingen voor jullie collectanten met betrekking tot het krijgen van donaties.

kwf digicollect

bron: KWF Twitter

 8. Stuur op delen via Instagram
Wijs je collectanten erop dat WhatsApp een super waardevol kanaal is voor het vragen om donaties aan vrienden, familie, kennissen en collega's. Met name in groep-chats werkt het goed en de conversie naar een donatie ligt hoog. Hierbij scoort het beter dan bijvoorbeeld Facebook.

 

Lees ook
10 onmisbare items voor in jouw actiestarter-toolkit (ook te gebruiken voor online collecte)
7 redenen om WhatsApp in te zetten voor fondsenwerving

 

------------------------

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Maximaal eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!