03accab02ef1826befed8c47f08c6134c65ab619

7 redenen om WhatsApp in te zetten voor fondsenwerving

Dat social media bij campagnes voor online fondsenwerving niet meer weg te denken zijn, zal voor non-profitorganisaties geen nieuwtje zijn. Voor het verspreiden van de campagne, natuurlijk, maar achter de streep leveren deze media ook gewoon veel geld op. In 2017 komt tot nu toe 20% van de donatie-opbrengsten via social media binnen op onze Kentaa platforms voor online fondsenwerving.

Facebook is daarbij nog met afstand nummer één. Regelmatig deelt men daar sponsorpagina’s of campagnelinks met vrienden, kennissen, familie en collega’s. Maar welk netwerk gebruik je als je een groep mensen tegelijk toch persoonlijk wil aanspreken? Juist, WhatsApp. In dit artikel geven we je 7 redenen waarom je het zou moeten inzetten bij een fondsenwervende campagne.

 

whatsapp bericht

 

1. Populairst na Facebook
WhatsApp is als terechte nummer twee onder de social media kanalen goed voor ongeveer 25% van de donaties via sociaal verkeer. Een belangrijke speler dus.

2. Steeds meer mobiel
Een beetje een open deur is het wel, maar we maken dagelijks steeds meer gebruik van mobiele apparaten. In oktober 2016 werd door web analytics bureau StatsCounter geconstateerd dat internet wereldwijd meer werd gebruikt met een mobiel apparaat, dan met een desktop computer. Ook op Kentaa platforms waren er in 2016 ook meer mobiele bezoekers dan desktop bezoekers. Daarom is het een goed idee om bij fondsenwerving ook gebruik te maken van mobiele apps als wervings- en promotiekanaal.

3. Het is persoonlijk
Ondanks dat WhatsApp vaak in groepsverband wordt gebruikt, is het één van de meest persoonlijke netwerken. Om iemand te WhatsAppen heb je een telefoonnummer nodig, wat al een persoonlijke band suggereert. De kans op een donatie is daarmee hoog via WhatsApp.

4. Online / Offline combinatie
Of het nu gaat om een groep collega’s, een team van een sportclub, een vriendengroep of klasgenoten… deze mensen komen elkaar vaak ook offline tegen. Zo wordt een donatieverzoek gemakkelijk herhaald en versterkt.

5. Groepsdruk
In een groepsapp als WhatsApp zien de deelnemers reacties van anderen en krijgen daar ook allemaal een melding van. Als meerdere mensen in zo’n groep aangeven te doneren – of hebben gedoneerd - dan is het voor de overige mensen in de groep moeilijker om niet te doneren.

6. Deelbaar
WhatsApp berichten zijn ook gemakkelijk deelbaar, bijvoorbeeld met andere WhatsApp groepen.

7. Broedplaats voor ideeën
Op moment dat een iemand een donatieverzoek neerlegt bij een groep betrokken mensen, of laat weten dat hij of zij zich in gaat zetten voor een goed doel, dan kunnen mensen in de groep meedenken. Daarbij kunnen goede ideeën voor het ophalen van meer sponsorgelden makkelijk groeien.

WhatsApp blijkt dus een waardevol netwerk voor (online) fondsenwerving. Daar kun je als non profit of goed doel je voordeel mee doen door het delen via WhatsApp te promoten. Op de Kentaa platformen voor online fondsenwerving wordt delen via WhatsApp ondersteunt. Aantrekkelijke deelteksten kunnen helpen bij het verkrijgen van donaties. Maar ook gewoonweg aanmoedigen om via WhatsApp te delen, met voorbeelden van groepen, kan enorm helpen! Sommige zaken lijken vanzelfsprekend, maar zijn het vermelden waard.

Zet jij WhatsApp al in?

 

---

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!