91daa6cba779bdaa442093b75ea772002fca71df

5 tips voor een goede nazorg bij fondsenwervende evenementen

Het evenementenseizoen in goede doelenland nadert langzaam weer zijn eind. In de aflopen maanden hebben er vele fondsenwervende evenementen plaatsgevonden waarbij goede doelen weer met succes hebben kunnen fondsen werven. Er liggen er ook nog enkelen in het verschiet. Maar dan, het evenement is voorbij, deelnemers hebben knappe prestaties geleverd, gelopen, gefietst, gezwommen, en de rust keert langzaam terug. Maar ook na de evenementdatum is er nog voldoende werk te verzetten. Hoe rond je een evenement goed af? In dit artikel vind je 5 tips voor een uitstekende nazorg bij je fondsenwervende evenement!

1. Bedank de deelnemers, sponsoren en donateurs

Mail deelnemers, sponsoren en donateurs kort na het evenement om hen te bedanken (dezelfde dag nog of de dag erna). Doe je dat te laat, dan ben je het momentum kwijt. In deze mail vermeld je de opbrengst met een link naar de evenementensite voor eventuele last-minute donaties. Is het streefbedrag nog net niet behaald, dan kun je deelnemers, donateurs of sponsors wellicht overtuigen om nog een kleine bijdrage te doen. Je kunt ook al even kort vermelden wat er met de opbrengst zal gebeuren. Was het evenement sportief van aard en zijn er uitslagen om te delen, doe dat dan ook in deze mail.

2. De aftermovie en foto’s

Grote kans dat er prachtige foto’s zijn gemaakt tijdens het fondsenwervende evenement. Of misschien is er zelfs een aftermovie gemaakt, met de mooiste fragmenten van de dag. Deel deze via jullie Facebookpagina. Als je dit in een e-mail wil toevoegen, stuur die dan in ieder geval aan de deelnemers (zij zijn immers de hoofdrolspelers) en geef aan dat zij zich in de foto’s op Facebook kunnen taggen (dat vergroot jullie bereik).

3. De eindstand en de bestemming van de opbrengst

Geef deelnemers en donateurs nog een weekje om de laatste donaties op hun pagina’s te storten (soms laten deelnemers zich sponsoren op basis van hun prestatie en komt er dus nog wat geld binnen na afloop) en communiceer dan de eindstand. Doe je dat per mail, dan is dat tevens een mooi moment om nog even aan te stippen waar het allemaal ook alweer voor bedoeld was. Geef aan welke mooie doelen de donateurs en deelnemers hebben ondersteund.

4. De volgende editie

Zorg dat je alvast hebt nagedacht over de volgende editie van je evenement. Is de datum al bekend? Mooi, dan kun je die als Save the Date vermelden. Wellicht heb je een site voor de nieuwe editie klaar staan en wil je deelnemers zich meteen laten inschrijven. Zo niet, dan kun je al wel vast interesse polsen door deelnemers uit te nodigen om via bijvoorbeeld Google Forms (laagdrempig, gratis en best stijlvol) aan te geven of ze aan de volgende editie willen meedoen. Een gemakkelijke manier om e-mailadressen te verzamelen. Tegen de tijd dat de nieuwe site klaar is kun je deze mensen zo een uitnodiging mailen. Let wel op, laat je mensen zich vroeg inschrijven, dan moet je deze mensen wel gedurende een lange periode betrokken en actief houden, en dat is lastig. Maak dus een weloverwogen keuze.

 5. En de laatste: geniet ervan!

Misschien klinkt het als een open deur, maar vergeet ook vooral niet te genieten van de resultaten. Blik terug op de mooie dingen en neem dat gevoel mee naar de volgende editie. Wees trots op het evenement dat jullie samen hebben neergezet!

---

Wil jullie organisatie ook online fondsen werven met een evenement? Dat kan met het Kentaa Basic pakket (en hoger). Deelnemers kunnen zich gemakkelijk inschrijven en sponsorpagina’s aanmaken en zo geld inzamelen voor jullie organisatie. En wil je meer informatie over hoe je dat kunt doen? Download dan ook ons whitepaper 'Fondsen werven met evenementen'

---

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!