Cea7d2308c8aaa33ff41edae85536b236f4fd07b

3 Design trends voor jouw fondsenwervende campagne

Ooit wel eens begonnen met het ontwerpen van een afbeelding en dacht je bij jezelf: “Ik zou willen dat ik designer skills had om dit plaatje geweldig te maken?” Been there, done that. Gelukkig hebben wij voor jou een aantal trends, tips en tools op een rijtje gezet die je kunt gebruiken om met behulp van afbeeldingen jouw campagne zo succesvol mogelijk te maken.

1. Foto’s
“Een beeld zegt meer dan duizend woorden,” luidt het spreekwoord. In dit geval is dat ook zeker waar. Je wilt met een beeld een verhaal vertellen, jouw verhaal. Maar hoe spreek je mensen het best aan met een afbeelding en waar vind je deze beelden?

Hier zijn een aantal tips voor het maken van een goede fondsenwervende afbeelding:

  • Bewerk je foto’s niet te veel. Een filtertje hier, een retouch daar. Het is logisch dat je gekozen foto een kleine touch-up nodig heeft, maar zorg er voor dat het geen overkill wordt. Het kan er al gauw slordig uit zien. Een handige en gratis tool om je foto’s gemakkelijk mee te bewerken, is het programma Photofiltre Studio. Deze handige tool is gebruiksvriendelijk voor beginners.

    Het programma heeft een 30-dagen trial, waarna je na een eenmalige aankoop van een “sleutel” het programma onbeperkt kan gebruiken.

    Probeer Photofiltre Studio hier.

  • Voor de wat meer ervaren beeldbewerkers is er Adobe Photoshop. Adobe Photoshop is één van de essentiële gereedschappen voor grafische ontwerpers, die wordt geleverd met functies zoals bijsnijden, automatisch herstellen, verwijdering van onzuiverheden en zo veel meer. Photoshop kun je, net als Photofiltre, met een 30-dagen trial testen. Daarna kan het programma gekocht worden middels een maand- of jaarabonnement.

    Probeer Photoshop hier.

  • Gebruik grote maar gecomprimeerde foto’s. Fondsenwervende sites hebben het beste baat bij grote, heldere en high-quality afbeeldingen. Details worden op deze manier duidelijker weergegeven. Het beste is natuurlijk om je foto’s zelf te nemen, maar niet iedereen heeft daar de vaardigheden en tijd voor. Gelukkig zijn er een heleboel sites die gratis stock foto’s aanbieden. Zo is er stocksnap.io, een site die kosteloos high quality afbeeldingen aanbiedt. Alternatieven zijn unsplash en flickr. Iedere site heeft zijn eigen voorwaarden voor hoe je de bestanden mag gebruiken (met of zonder attributie), dus let daar goed op.

2. Font op foto’s
Indien je gebruik wilt maken van tekst op een afbeelding, bedenk dan eerst waar de afbeelding gebruikt gaat worden. Bepaal van te voren het formaat van je afbeelding en zorg dat jouw teksten niet op een gedeelte staan dat mogelijk zou kunnen worden afgesneden.

  • Combineer contrasterende fonts. Een handige vuistregel om te onthouden is het kiezen van twee lettertypes met het hoogste contrast. Dit helpt de fonts elkaar in balans te brengen.

contrasting fonts

  • Match kleuren met je design. Om je design uit te laten blinken, biedt het creëren van harmonie uitkomst. Een manier om eenheid te scheppen is om kleuren van je font te matchen met de kleuren van de achtergrond van de website waarop je de afbeelding gaat gebruiken.

  • Maak nuttig gebruik van witruimte. Een grote, sprekende tekst op je afbeelding springt natuurlijk direct in het oog, maar het is niet altijd even effectief. Het slim benutten van witruimte op je afbeelding kan een verademing zijn voor mensen. Less is more, zullen we maar zeggen.


Handig gereedschap om je afbeelding te voorzien van tekst is Canva. Canva is een website die graphic design vereenvoudigt. Door middel van het slepen en neerzetten van tekst en afbeeldingen kun je eenvoudig banners, posters en infographics in elkaar zetten.

3. Fonts
Wanneer het neerkomt op typografie in 2018, zul je zien dat hoe groter en dikker het lettertype, hoe beter. De afgelopen jaren is er op digitaal gebied vooral gebruik gemaakt van minimalistische sans serif lettertypen. Dit jaar wordt er meer gevarieerd met fonts.

Denk hierbij aan gedurfde en dikke lettertypen, maar ook aan de handgeschreven fonts. Met deze variatie kun je van jouw plaatje een echte eyecatcher maken. Een tool die kan helpen bij het zoeken van lettertypen, is www.dafont.com. Op deze site kun je navigeren op zoekwoorden, zoals “serif” of “handwritten”. Je kunt hier je gekozen lettertype downloaden en zelf toepassen op jouw plaatje.

font

(handwritten gecombineerd met serif)

Hoewel het gebruik van diverse lettertypen leuk is, houd het aantal verschillende fonts minimaal! Het oog vindt het moeilijk om meerdere lettertypen te scannen, dus probeer je aan maximaal twee fonts te houden.

 

Met deze trends, tips en tools kan jullie organisatie een goede basis leggen voor een aantrekkelijke campagne-site, social media content of e-mailnieuwsbrief. Maakt jouw organisatie mooie graphics waar je super trots op bent? Deel ze dan met ons via Facebook of Twitter

Lees ook
4 Web trends en wat je ermee moet
5 Design tips voor jouw fondsenwervende campagne

 

------------------------

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Maximaal eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!