4283193dc42237e8935b442185cc163309b17047

11 kansrijke terreinen voor fondsenwervers

Waar liggen in 2019 de kansen op  gebied van online fondsenwerving? Hoe breid je je strategie uit en creëer je een hechtere band met donateurs én actiestarters? In dit artikel vind je 11 kansrijke terreinen voor fondsenwervers.

  1. Teams en teamcaptains

Samen bereik je meer. Teams en hun vaak bevlogen teamcaptains zijn goud waard. Moedig mensen aan om in teamverband fondsen te werven. Je kunt hen helpen door een campagne te bedenken waarbij men als team kan deelnemen. Ook bedrijven kunnen vaak goed in teamverband in actie komen, zeker als ze daarmee hun ‘social good’ kunnen laten zien.

  1. Matchfunding

Een andere optie die je bedrijven kunt bieden is matchfunding. We kennen dat in meerdere vormen. Zo is er het ‘verdubbelaar’ effect. Bedrijven verdubbelen dan de opbrengst van een bepaalde actie of over een bepaalde periode. Ook doneren bedrijven vaak een bedrag per donatie (hieraan is vaak een maximum gebonden). 

  1. Livestreams en video

video

Bind deelnemers en toekomstige deelnemers van evenementen door gebruik te maken van video. Denk aan aftermovies en livestreams tijdens je evenement (onthulling van het eindbedrag, bijvoorbeeld). Met virtual reality zorg je voor meer awareness en een waarheidsgetrouwe beleving. 

  1. Van individuele actie naar evenement

In Nederland komt het nog niet veel voor, maar in andere landen zoals Amerika groeien acties van de achterban steeds vaker uit tot grotere evenementen waar anderen aan mee kunnen doen. Kijk naar succesvolle (team)acties en zoek naar mogelijkheden om uit te breiden. Stimuleer en faciliteer actiestarters hierin.

  1. Terugkerende deelnemers

Het laten groeien van je fondsenwervende evenement begint bij het behouden van deelnemers. Om te zorgen dat deelnemers vaker meedoen aan jouw evenement, is aangepaste communicatie gewenst. Ook mag je deze deelnemers best extra in het zonnetje zetten. Bijvoorbeeld met een speciale badge. Of met korting op de inschrijving.

  1. Kortingscodes

Kortingscodes bieden bij een fondsenwervend evenement klinkt misschien wat tegenstrijdig. Echter, het is wel een manier om meer deelnemers te werven. Geef bijvoorbeeld korting op de inschrijving bij een groep waarvan je verwacht dat ze veel gaan ophalen aan sponsorgeld. Of aan bedrijven die op een andere manier sponsoring leveren. Eenmaal aan boord, kunnen deze mensen alsnog veel geld inzamelen. 

  1. Event variaties of meerdere locaties

kaart

Heb jij een succesvol evenement in een specifieke plaats? Probeer dan het evenement eens uit te breiden naar een nieuwe locatie. Of voeg een extra onderdeel toe aan je bestaande evenement (familie-estafette, team-walk). Start een winter- en zomereditie. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, een succesformule met een twist kan zorgen voor groei!

  1. Standaardbedragen

Experimenteer met standaard donatiebedragen en streefbedragen voor acties en teams. Wellicht levert een kleine stijging, meer op.

  1. Meer dan donateurs

Benader mensen die in het verleden een donatie hebben gedaan. Wees oprecht en dankbaar, maar bied hen ook eens andere opties om te helpen. Benoem gelijksoortige projecten om aan te doneren, maar wijs ook op de mogelijkheid om vrijwilliger of actiestarter te worden. Doe je dat samen met een ‘impact report’ waarin je de donateur duidelijk maakt wat zijn steun betekent, dan vergroot je jouw kansen. 

  1. Doneer je verjaardag

verjaardag

Fondsenwerven voor je verjaardag. We zien het steeds vaker. In plaats van cadeaus, vraagt men om donaties voor een goed doel. Bied actiestarters deze mogelijkheid op je kom in actie platform. 

  1. Combineer offline en online

Get the best of both worlds. Combineer de offline collecte met online collecteren. Ondersteun je kom in actie platform met printbare sponsorformulieren. Rapporteer op je platform met foto en video van acties van je achterban. Zo creëer je een meer geïntegreerde aanpak, iets dat zowel online als offline zijn vruchten zal afwerpen.

 

---

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Maximaal eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!