Maak kennis met het nieuwe Management Team

29-03-2024 | 09:35

In 2022 is Kentaa onderdeel geworden van de iRaiser Group. Voor ons een grote verandering, waar jullie in de day-to-day samenwerking weinig van hebben gemerkt. Marc Schoutens en Carlo van Herwaarden bleven voorlopig aan als het MT van Kentaa en ook de rest van het Nederlandse team bleef grotendeels ongewijzigd.

Achter de schermen is er inmiddels wel het een en ander veranderd. Na 10 jaar heeft er op 1 januari van dit jaar een wisseling van de wacht plaatsgevonden: Marc en Carlo vormen niet langer ons MT. Tot eind april blijven zij op de achtergrond nog wel betrokken.

Marc en Carlo hebben het stokje overgedragen aan een viertal welbekende gezichten binnen Kentaa, waarbij Marien Visser en Wouter Krus voor jullie het meest zichtbaar zullen zijn. Marien als Market Manager Nederland en Duitsland en Wouter als Product Owner van het Kentaa platform en Digicollect. Twan Maus en Peter Postma, senior members van ons development team, sturen het technische team en de technische ontwikkeling aan.

Samen met Marc, Carlo, Marien en Wouter blikken we terug op ons rijke verleden én vooruit naar de mooie toekomst die we voor ons zien binnen de iRaiser Group.


Een terugblik met Marc Schoutens en Carlo van Herwaarden

In 2014 ontstond Kentaa met een missie - de beste online fondsenwerving tools ontwikkelen en daarmee fondsenwervende organisaties helpen om hun doelen te bereiken en de wereld een stukje beter te maken. Kentaa kwam voort uit Mobillion, waarmee de eerste stappen in de non profitsector werden gezet. “Dat bleek een hele fijne sector om voor te werken en geeft je werk ook betekenis,” vertelt Marc.

“Klopt, en we zagen ook veel potentie in deze sector. De vormen van fondsenwerving waarvoor wij tools gingen ontwikkelen (peer-to-peer fundraising en crowdfunding) werden nog nauwelijks door goede doelen toegepast. We waren ervan overtuigd dat dit door het bieden van de juiste tools zou veranderen. Spannend was het de eerste jaren wel. We gingen van een neergaande markt gefocust op SMS-diensten, naar een hele nieuwe markt, met ons bestaande team. Dat is best een omschakeling en je moet dan veel investeren.”

Ondanks dat risico is Kentaa de afgelopen jaren uitgegroeid tot marktleider op haar werkterrein in Nederland. Dat is volgens Marc en Carlo te danken aan een combinatie van succesfactoren.

“We hadden meteen een hele heldere focus, waar we nooit van af zijn geweken,” vertelt Carlo, “daarbij hebben we altijd vanuit onze klanten gedacht. Wat zij nodig hadden, en vervolgens hebben we dat heel lean en samen met hen ontwikkeld. Dat wil zeggen, bouwen, dan testen, dan aanpassen en weer testen.”

“Ook in de ontwikkeling van ons bedrijf hebben we het stap voor stap aangepakt, van start-up, naar scale-up, tot waar we nu staan. Samen met ons team hebben we heel veel kennis opgebouwd en behouden.” aldus Marc.

In de afgelopen 10 jaar is ook de sector veranderd. “Toen we met Kentaa begonnen moesten we het gebruik van actieplatforms, crowdfunding en event fundraising, en de potentie daarvan, nog erg uitleggen aan de organisaties, nu is er veel meer focus op deze vormen van fondsenwerving. Zo zien we dat onze klanten steeds grotere successen boeken met de inzet van onze tools.”

Kentaa is dankzij de scherpe focus niet zoveel veranderd, maar wel enorm meegegroeid met trends en ontwikkelingen.

Op de vraag waar ze het meest trots op zijn, kunnen zowel Marc als Carlo maar moeilijk één antwoord op geven: “Een hele grote mijlpaal was het moment dat we break-even draaiden. Het moment dat we, na lang investeren, een gezond bedrijf zijn geworden. Daar ben ik trots op,” benoemt Carlo.

Dat ging hand in hand met de successen van onze klanten, benadrukt Marc: “Het moment dat er 25 miljoen met onze platforms was opgehaald, bijvoorbeeld, of de enorme successen van de Hersenstichting met Digicollect, BuurtAED en Amsterdam City Swim. Waar ik ook trots op ben is de grote loyaliteit van onze klanten aan ons. En natuurlijk is het ontzettend gaaf om te zien dat ons product nu over heel Europa wordt gebruikt!!”

Tijdens de Covid-19-crisis bleek ook maar weer eens hoe veerkrachtig zowel Kentaa als de sector is. “Samen met onze klanten hebben we toen razendsnel geschakeld en hebben we Digicollect uitgebreid. Dat zorgde ervoor dat we de impact van afgelaste fondsenwervende evenementen deels hebben kunnen opvangen.”

Al met al hopen Marc en Carlo dat hun werk bij Kentaa ertoe heeft geleid dat goede doelen hun doelstellingen hebben kunnen behalen en overtreffen en dat hun oorspronkelijke missie, de wereld een stukje beter maken, is geslaagd. Marc: “Ik hoop ook dat we de sector hebben geholpen met de benodigde innovatie in hun fundraising strategie. Om zo het inkomsten niveau op peil te houden en te laten groeien en nieuwe doelgroepen te bereiken.” Carlo beaamt dat.

Nu ze Kentaa gaan verlaten, hebben ze nog enkele tips voor hun opvolgers:

“Blijf lekker eigenwijs als het gaat om ontwikkeling. Behoud daarbij ook goed je eigen visie!”

Marc benadrukt nog eens hoe belangrijk de relatie met onze klanten is. “Investeer in die relatie. Luister naar hun vraagstukken en uitdagingen en help ze successen te boeken met onze tools. Zo kan je jarenlange relaties opbouwen met je klanten.”

Een blik op de toekomst met Marien Visser en Wouter Krus

Het stokje is overgedragen. Marien en Wouter nemen hun plek in het MT in, maar zijn geen nieuwe gezichten binnen Kentaa. Hoe zat dat ook alweer?

Wouter heeft de langste reis gemaakt binnen Kentaa. Hij begon bij Mobillion als afstudeerder en kent Kentaa, de platforms en het team dus als geen ander. Hij studeerde af op het gebied van design, werd vormgever, en heeft zich de laatste jaren vooral toegelegd op het testen van onze platforms en een belangrijke rol gespeeld in het coördineren van productontwikkeling als Product Owner. De rol van Product Owner Community Fundraising Platform (Kentaa platform) en Digicollect binnen de iRaiser Group is dus ook een logische vervolgstap.

“In deze rol bewaak ik de doorontwikkeling van onze platforms, zorg ik dat we onze visie daarin kunnen terugvinden en waarborg ik de kwaliteit van het product.” Daarin werkt hij nauw samen met iRaisers CCO Simon Romain, zodat we voor al onze klanten, in Nederland en daarbuiten, het beste product bouwen. “Daarbij vind ik het belangrijk dat de platforms makkelijk in gebruik (intuitief) zijn en prettig zijn om mee te werken zodat de gebruiker eenvoudig zijn doel bereikt.”

Ook Marien is geen vreemde. Hij begon als Sales Consultant toen Kentaa nog maar een handjevol klanten had en zag het bedrijf en de sector groeien dankzij de goede platforms met een uitzonderlijke time-to-market. Na vijf jaar werd hij Sales en Marketing Manager, maar na twee jaar ging hij toch een nieuwe uitdaging aan buiten Kentaa. Zo werkte hij voor Hubspot implementatiepartner Bright en voor Adwise, maar bleef in contact met Marc.

Met de overname door iRaiser in 2022 keerde hij weer terug met het oog op een management rol. “Dat was een spannende stap met veel verantwoordelijkheid, maar altijd maar binnen je comfortzone blijven is een ambitiekiller, dus ik ben de uitdaging aangegaan.”

Onder de vleugels van Marc, die nog twee jaar als directeur aanbleef, kon Marien wennen aan een rol als Market Manager Nederland en Duitsland en werd het stokje stukje bij beetje aan hem overgedragen. “In de tijd dat ik weg was is er veel veranderd, maar ook veel hetzelfde gebleven. De cultuur binnen Kentaa was nog als vanouds goed.” Binnen het Kentaa team stuurt Marien de afdeling Marketing, Sales, Support en Administratie aan.

Wat hebben beide heren geleerd van hun voorgangers? “Ik heb qua productontwikkeling geleerd dat het belangrijk is om vast te houden aan je visie. En dat je goed naar klanten moet luisteren en de uitdaging achter hun productwensen moet achterhalen. Vaak heeft de klant al een oplossing bedacht, maar ik zie het als mijn taak om te ontdekken wat het einddoel is en daarbij de beste oplossing te bedenken die ook nog eens voor al onze klanten een voordeel biedt,” vertelt Wouter.

Marien heeft geleerd van de managementstijl van Marc en hoopt daar wat van mee te kunnen nemen. “Marc heeft met zijn open stijl een toegankelijke cultuur gecreëerd waar ik mij ook thuis bij voel. Dit wil ik graag voortzetten. Ook heeft Marc me geleerd hoe belangrijk het is om van buiten naar binnen te redeneren, met het oog op onze klanten.”

De afgelopen jaren zijn al veel stappen gezet om Kentaa en iRaiser samen te voegen en dat wordt ook in 2024 doorgezet. Dit betekent vooral een interne verandering. Maar: ons hele team blijft vanuit Arnhem opereren en ook de productontwikkeling van het Kentaa platform (CFP) en Digicollect blijft in Nederland.

Wel werken onze teams internationaal al nauwer samen. En dat is goed nieuws, want dat betekent dat we met onze gezamenlijke kennis, nog betere producten kunnen bouwen. Belangrijke pijlers daarbij zijn de gebruikservaring, data en koppelingen.

“In 2024 wordt onze software internationaal nog verder uitgerold. Dat is een belangrijke basis van onze groeiambitie. En heeft als voordeel dat de ervaringen uit het buitenland onze producten kunnen verbeteren en vernieuwen,” vertelt Marien, “Ik hoop dat onze klanten daarmee nog succesvoller worden en online fondsenwerving nog meer als strategische pijler zien.”

Ook voor het Kentaa team heeft hij wensen. “Met ons team in Nederland gaan we onverstoord door om jullie te kunnen blijven verrassen in snelheid en kwaliteit. Daar mag je ons dus op blijven aanspreken!”

Wat betekenen al deze veranderingen voor onze klanten?

Nieuwe perspectieven op online fondsenwerving. Wat kunnen we leren van de UK of welke succesvolle trends zijn er in Frankrijk? In de Nordics is gaming for good steeds succesvoller. Met de voortdurende integratie tussen Kentaa en iRaiser is internationale uitwisseling van ideeën op meerdere vlakken dagelijkse praktijk. We geloven vast dat deze smeltkroes gaat leiden tot een verbeterde productervaring.

Is het alleen maar een goed nieuws show? Nee, met een overname komen ook de nodige organisatorische uitdagingen mee. Een verandering als deze vraagt veel van het team. We wisselen het vertrouwde in voor een nieuwe, internationale toekomst.

Waar Kentaa meer dan 10 jaar ervaring heeft met een platform voor online fondsenwerving, heeft iRaiser dit op het gebied van donatieformulieren. We zijn impressed over de mogelijkheden en de fijnmazigheid van het product en we zien kansen om ook de Nederlandse non-profit sector te voorzien van top-of-the-class donatieformulieren. Hier gaan jullie meer van horen!

 

Heb je vragen over de transitie, plan dan een (digitaal) bakje koffie met Marien.