F43336853bff1df5f1577f3e6c72eb747a79adea

6 tips voor een succesvolle lancering van een kom in actie programma

Leuk, je hebt je (kom in) actieplatform ingericht zodat de achterban van jullie organisatie ermee aan de slag kan en kan deelnemen aan jullie kom in actie programma. Helaas gaat dat niet vanzelf. Zeker niet in het begin. Daarom is een goede lancering belangrijk. In dit artikel vind je 6 tips voor een succesvolle lancering van een kom in actie programma.

1. Zorg voor een lancering die iedereen enthousiast maakt

Voor iemand die voor jullie organisatie in actie wil komen is er niets zo demotiverend als een leeg platform met nul euro op de teller. Om dat tegen te gaan kunnen jij, jouw collega’s of mensen die nauw betrokken zijn bij de organisatie het goede voorbeeld geven en zelf een actie starten. Daarmee voorkom je het ‘lege kroeg’ effect en geef je niet alleen het goede voorbeeld, maar krijgt jullie organisatie ook direct een gezicht. Start je hier voor de lancering mee, dan is je site alvast een beetje gevuld op het moment dat je het lintje doorknipt.

Mensen uit de achterban kun je aanmoedigen om ook deel te nemen door een wedstrijdelement te koppelen aan het kom in actie programma. Je kunt mensen belonen die het meeste ophalen, het creatiefst zijn of een super inspirerende motivatie hebben. Kies een passende beloning en maak er meteen een feestje van. Let op: deze beloning hoeft geen geld te kosten, waardering kun je ook op andere manieren uitdrukken.

Heeft jullie organisatie een standaard actiemaand? Dan kun je die gebruiken om het kom in actieplatform onder de aandacht te brengen. Je zet hiermee je trouwe supporters gemakkelijk op het goede spoor.

2. Maak het platform goed bereikbaar vanuit jullie homepage

Kom in actie programma’s worden vaak uitgevoerd op een losstaand platform met een eigen url. Dat is ook wel zo makkelijk, vooral in de communicatie. Echter is het dan wel belangrijk dat potentiële supporters dit platform kunnen vinden. Behalve de vindbaarheid van het platform zelf in Google, is de belangrijkste plek de eigen website. Zorg dat het kom in actieplatform duidelijk staat aangeduid op de homepage van jullie organisatie met een duidelijke button of banner. Je wil namelijk niet dat je potentiële actiestarters te lang moeten zoeken en als gevolg daarvan besluiten om toch maar niet in actie te komen.

3. Verstuur een speciale kom in actie nieuwsbrief

Zet een nieuwsbrief op die speciaal gericht is op het kom in actie programma. Dit kun je in eerste instantie doen bij de lancering en daarmee aan je gehele bestand laten weten dat zij in actie kunnen komen. Vervolgens kun je geïnteresseerden zich apart laten inschrijven voor de nieuwsbrief die alles met kom in actie te maken heeft. In deze nieuwsbrief kun je verhalen van actiestarters delen, successen laten zien, vertellen waar het geld naartoe gaat, artikelen met tips versturen, etc.

4. Verspreid het nieuws via social media

Vergeet ook social media niet bij het bekend maken van het kom in actie programma. Het voordeel van social media is dat je hier meerdere berichten kunt wijden aan het kom in actieplatform. Je kunt actiestarters uitlichten, je kunt vertellen wat de eerste resultaten zijn, waar het geld aan wordt besteed, etc. Het succes van je kom in actie programma zit hem namelijk ook in de kracht van de herhaling. Social media is daar dé plek voor. Zolang je maar altijd een link naar je actieplatform toevoegt aan de berichten en deze goed spreidt zodat het niet vervelend wordt.

5.Voeg kom in actie toe als een vaste rubriek in je algemene nieuwsbrief

Niet iedereen die de eerste aankondiging van je kom in actie programma leest, zal ook meteen in actie komen. Maak het onderwerp kom in actie daarom een vaste rubriek in je algemene nieuwsbrief. Op deze manier kun je zorgen dat het kom in actie platform top of mind blijft zonder dat het je heel veel extra tijd kost, de nieuwsbrief maak je toch.

6. Benader jouw top-supporters

Heb jij donateurs die meer dan eens een donatie hebben gedaan? Of mensen die op een andere manier vaker hun steun hebben betuigd aan jullie organisatie? Dan is het de moeite waard om hen gericht te benaderen over het kom in actieplatform. Deze ambassadeurs willen misschien zelf wel in actie komen of kunnen helpen met het verspreiden van de site. En zitten er tussen jouw supporters mensen met heel veel (online) invloed? Denk dan eens aan influencer marketing voor jouw non-profit.

 

Start je eigen kom in actie programma met Kentaa Basic
Zijn kom in actie programma’s nog nieuw voor jullie organisatie en is er daarvoor nog geen platform? Geen zin om daarvoor een grote investering te doen en wil je eerst eens kijken of het past binnen jullie organisatie en hoe jullie achterban daarop reageert? Dan is Kentaa Basic misschien iets voor jullie. Met Kentaa Basic start je een eigen platform voor online fondsenwerving, waarop men individueel of in teamverband acties kan starten. Je kunt het aanpassen op jullie eigen huisstijl, krijgt  realtime inzicht in de resultaten en je kunt het 7 dagen gratis uitproberen! Daarna betaal je een vast bedrag per maand en een variabele fee van 8,5% per donatie.

Kentaa helpt je waar nodig met de invulling van de site zodat we er samen een succes van kunnen maken. Was het niet wat je ervan verwacht had of past het niet binnen jullie organisatie? Dan zeg je het abonnement gewoon weer op.  Kijk hier voor meer informatie over Kentaa Basic of meld je direct aan.

 

---

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!