Case: Recordopbrengst voor online collecte van de Hersenstichting met Digicollect

27-05-2021 | 12:27

IJzersterke focus en effectieve samenkomst van tools en communicatie waren de sleutel tot succes!

“We hadden in eerdere jaren al ervaring opgedaan met Digicollect van Kentaa. We wisten dat het goed werkte. [. . .] Zo konden wij tijdens deze campagne Digicollect koppelen aan ons CRM systeem CollecteKracht in Salesforce. Onze bestaande collectanten kregen hiermee een persoonlijke link waarbij ze snel hun online bus konden aanmaken. Heel eenvoudig en effectief.”

Opgehaald bedrag: € 1.219.372
Aantal donaties 148.088
Aantal collectebussen 18.097

Van 1 tot met 6 februari 2021 organiseerde de Hersenstichting haar collecteweek voor het eerst volledig online via Digicollect op https://hersenstichting.digicollect.nl. Vanwege de coronamaatregelen heeft de Hersenstichting besloten volledig in te zetten op een online collecte met Digicollect. En met succes. Ruim 18.000 online collectanten zorgden voor een opbrengst van 1,2 miljoen euro, meer dan twee keer zoveel als verwacht. Waar is dit succes aan te danken? Samen met Sandra Oosterveen, teamleider Collecte, blikt Kentaa terug op de campagne.

 

Waarom de keuze voor Digicollect?

Sandra: “We hadden in eerdere jaren al ervaring opgedaan met Digicollect van Kentaa. We wisten dat het goed werkte. Bovendien zijn er bij Digicollect geen verborgen kosten: what you see is what you get. Kentaa ontwikkelt Digicollect echt samen met haar klanten. Alle organisaties die het gebruiken, profiteren van de verbeteringen en nieuwe functionaliteiten die Kentaa toevoegt. Daar betaal je niets extra’s voor. Dat maakt het transparant en fijn om mee te werken.

Zo konden wij tijdens deze campagne als eerste Digicollect koppelen aan ons CRM systeem CollecteKracht in Salesforce. Onze bestaande collectanten kregen hiermee een persoonlijke link waarmee ze snel een online bus konden aanmaken. Zij hoefden alleen nog een leuke foto te uploaden en akkoord te gaan om de bus te gaan delen. Heel eenvoudig en effectief.”

 

Focus, focus, focus!

Voor de collectanten was er tijdens deze collecteweek geen keuze: collecteren voor de Hersenstichting betekende een Digicollect bus aanmaken. En juist het beperken van de keuze had een positief effect. Daarmee werd elke twijfel en verwarring weggenomen. Het was voor de collectanten duidelijker dan ooit hoe zij een bijdrage konden leveren.

Sandra: “Als Hersenstichting hebben we gekozen om ons volledig op Digicollect te focussen en daar onze campagne omheen te bouwen. Onze tools en systemen koppelden we zoveel mogelijk aan elkaar zodat we communicatie konden stroomlijnen, allemaal richting de online collectebussen. Door de koppeling kwam ook de informatie van de collectanten vanuit Digicollect weer terug in CollecteKracht, onze database, en in onze marketing automation tool.”

“Collectanten die een online bus hebben aangemaakt, reageerden heel positief. Vooral het gemak van het aanmaken en het delen van de bus via WhatsApp, werden positief gevonden.” 

online collecte

 

Collectanten al vóór de collecteweek actief dankzij customer journey

Om collectanten op tijd te activeren, stuurde de Hersenstichting op 14 januari een mail naar alle huis-aan-huis collectanten in hun database om hen te laten weten dat de collecteweek niet fysiek doorging, maar volledig online! In deze mail stond de speciale link voor het aanmaken van de collectebus. Bij het klikken op de link konden collectanten snel hun bus aanmaken.

De Hersenstichting heeft voor de online collecte een effectieve activatie journey ingericht met het oog op (voornamelijk) mobiele gebruikers. Die journey startte met de automatische “welkomst e-mail” vanuit Digicollect. Met Digicollect Connect, de koppelmodule van Kentaa, werden vervolgens de e-mail straatjes en de SMS-berichten die de Hersenstichting zelf had ingericht in het marketing automation tool, per collectant getriggerd. Zodoende kreeg elke online collectant de volgende berichten:


Na aanmelding:
Mail met aanmoediging om de bus te delen via WhatsApp.

Na 3 dagen:
Mail met daarin de verhalen en ervaringen van andere collectanten ter inspiratie voor het online collecteren.

Na 5 dagen:
Gesegmenteerde mail op opbrengst: collectanten zonder donaties in hun bus ontvingen extra tips, collectanten met een opbrengst tot 20 euro werden extra aangemoedigd en alle collectanten met meer dan 20 euro op hun teller werden gevraagd hun bus te delen.

Op maandag tijdens de collecteweek:
Mail en SMS (indien er een mobiel nummer was ingevuld bij het aanmaken van de bus. 37% deed dit). om de start van de collecte te vieren!

Op donderdag tijdens de collecteweek:
Mail en SMS met de eerste resultaten en aanmoediging om nog meer geld in te zamelen.

Op maandag na de collecteweek:
Mail en SMS met nogmaals de resultaten en bedankje aan alle collectanten met een klein digitaal presentje van Kaartje2go, zodat zij gratis een postkaartje kunnen sturen.

 

Online collecte = mobiele collecte

Dat online collecteren en mobiel collecteren twee verschillende dingen zouden zijn, is achterhaald.  90% van alle Digicollect donateurs geeft via mobiel en 84% van de collectebussen wordt via mobiel aangemaakt. WhatsApp is de meest gebruikte én meest effectieve manier van het delen van de collectebus door de collectant. Ook de Hersenstichting stuurde aan op het delen via WhatsApp. Dat werd bijna 34.000  keer gedaan. 45% van de totale opbrengst van de collecte is direct terug te leiden naar het delen via WhatsApp met de knop op de persoonlijke Digicollectbus.

     

Gunstige samenloop van omstandigheden met de Ommetje app

Een verrassende factor in deze online collecte was de Ommetje app (ontwikkeld door de Hersenstichting). De app stimuleert je om een wandeling te maken en de competitie aan te gaan met vrienden, familie of collega’s. Goed voor lichaam én geest. In de app plaatste de Hersenstichting een link naar de Digicollect site om een collectebus aan te maken, of om te doneren in de Ommetje bus. In deze Ommetje bus werd ruim € 200.000, - gedoneerd en de app zorgde daarnaast voor nieuwe online collectanten. De Hersenstichting had de Ommetje app uiteraard meegenomen in haar plannen, maar de grootte van het succes had niemand van te voren kunnen voorspellen. “Het was een samenloop van omstandigheden. Ten eerste was de timing goed. Juist met de coronamaatregelen was er veel aandacht voor het belang van een ommetje. Ook kwam de app in de top 10 en daarna top 5 van gratis apps in verschillende appstores. Daardoor zagen heel veel mensen de app en kwamen ze vervolgens in aanraking met de online collecte. Erik Scherder was in verschillende media aanwezig om de Ommetje app te promoten, dat maakte ook een enorm verschil.”

Naast de aanwas via Ommetje, heeft de Hersenstichting ook een online campagne opgezet via Facebook en Instagram om nieuwe online collectanten te werven. En dat was ook succesvol met ruim 4.000 nieuwe collectanten.

 

Online collecte bestond voor 75% uit nieuwe collectanten

De online collecte heeft de Hersenstichting niet alleen maar donaties op geleverd. Zo’n 75% van de mensen die een online collectebus heeft aangemaakt, was nog niet bekend bij de Hersenstichting. De online campagne en via Ommetje hebben dus ook veel nieuwe collectanten gebracht die zij in de toekomst opnieuw kunnen benaderen.

 

De belangrijkste succesfactoren

Samenvattend dankt Sandra het succes van de online collecte aan drie dingen:

  1. De bewuste keuze voor alleen Digicollect, de focus helpt enorm. Voor de organisatie maar ook voor collectanten.
  2. Het optimaal gebruik van de tools en systemen die Hersenstichting tot haar beschikking had: koppeling tussen Digicollect en  CollecteKracht, het inzetten van customer journeys met e-mails (vanuit Digicollect en eigen martketing automation systeem) en SMS via CM.
  3. Hun goed gevulde collectantendatabase. Dit stelt de Hersenstichting in staat om op een hele gerichte manier te kunnen communiceren met haar collectanten.

 

Een jaarlijks terugkerend project

Of er volgend jaar weer een online opbrengst van 1,2 miljoen kan worden gerealiseerd, betwijfelt Sandra. Maar een vervolg van de online campagne komt er wel. “De online collecte was deze keer noodgedwongen, maar het wordt in de toekomst een eigen project. We zorgen dan wel voor een link met de huis-aan-huis collecte en vice versa. Dit jaar heeft 85% van de huis-aan-huis collectanten geen online bus aangemaakt. We willen hen nog meer betrekken bij de online collecte.”



Samen blijven leren en ontwikkelen

Ook Kentaa heeft geleerd van deze collecte van de Hersenstichting en heeft de opgedane kennis gebruikt om Digicollect weer verder te ontwikkelen. Zo kunnen nu ook organisaties die geen gebruik maken van CollecteKracht hun collectantenbestanden in Digicollect importeren. Hiermee worden dan automatisch bussen aangemaakt. Ook zijn de geautomatiseerde e-mails die direct vanuit Digicollect worden verstuurd uitgebreid. Zo wordt het organiseren van online collectes nog eenvoudiger voor organisaties en collectanten.

 

Over de Hersenstichting

1 op de 4 mensen heeft een hersenaandoening. Van dementie, Parkinson, een beroerte, depressie en migraine tot hersenletsel na een ongeluk. Hersenaandoeningen zijn helaas hard op weg de grootste ziekte van Nederland te worden. Een hersenaandoening zet niet alleen jouw leven op z’n kop, maar ook dat van je omgeving. Vroeg of laat raakt het ons allemaal. Dit moet stoppen.  

De Hersenstichting zet alles op alles voor gezonde hersenen voor iedereen. Om dit te bereiken laten we onderzoek doen, geven we voorlichting en zetten we ons in voor betere patiëntenzorg, revalidatie en participatie. Ook verbinden we veel partijen in het werkveld om snellere en betere oplossingen voor mensen met een hersenaandoening te realiseren.