49bcee50d22d2a4f78b9c1c3c51012a951b6dcc6

Vernieuwd platform voor online fondsenwerving Rode Kruis

Voorkomen is beter dan genezen. Dat is de insteek van voorkomderamp.nl, het crowdfunding platform van het Rode Kruis Prinses Margriet Fonds. Daarvoor heeft Kentaa onlangs een nieuw platform ontwikkeld. Gebaseerd op het Kentaa framework, maar wel met een aantal compleet nieuwe aspecten.

Voorkomderamp.nl
Overstromingen, extreme droogte en orkanen, ze komen steeds vaker voor in dezelfde, kwetsbare gebieden en raken vaak dezelfde, kwetsbare mensen. Natuurrampen zijn helaas niet te voorkomen. Wel kunnen we de gevolgen beperken. Het Rode Kruis realiseert wereldwijd projecten die er voor zorgen dat deze mensen beter voorbereid en beschermd worden op de ramp die onvermijdelijk weer komen gaat. Hierdoor worden vele slachtoffers en groot leed voorkomen en de schade beperkt. Met een investering van een euro wordt gemiddeld zeven euro aan noodhulp uitgespaard. Naast het voorbereiden op rampen komen thema’s als duurzaamheid en innovatie ook op het platform aan bod.

Iedereen draagt bij
Bij het realiseren van de projecten krijgt het Rode Kruis hulp van bekende en minder bekende Nederlanders uit het bedrijfsleven, de wetenschap, de media en de overheid. Een uniek onderdeel op het platform zijn de pioniers. Zij adopteren elk een specifiek Rode Kruis project op het gebied van voorbereiden op rampen. Met hun netwerk en bekendheid zorgen zij ervoor dat de projecten gefinancierd worden.


Daarnaast kan iedereen op een transparante en laagdrempelige manier bijdragen aan een project dat hem of haar aanspreekt. Het doen van een online donatie was nog nooit zo eenvoudig en de donateur kan via de site op de hoogte worden gehouden van de vorderingen.

Campagne ‘Ontdek slimme, innovatieve en goedkopere manieren om te helpen'
Vanaf maandag 13 juni is een campagne gestart om nieuwe doelgroepen voor het Rode Kruis aan te spreken met als doel geld te doneren op het platform www.voorkomderamp.nl. Dit zijn doelgroepen die veelal niet terug te vinden zijn binnen de traditionele Rode Kruis achterban. Om deze nieuwe doelgroep aan te spreken is er mede voor gekozen om door middel van crowdfunding op een transparante manier fondsen te werven.

Om aandacht voor het platform te vragen draaien er momenteel online banners van hun pioniers (o.a. Eric Corton, Chris Zegers, André Kuipers, Helga van Leur, Paul Rosenmöller en Jim Stolze). Deze zullen geplaatst worden op sites die de doelgroepen aanspreken. Daarnaast zullen de pioniers zelf via Social Media aandacht vragen voor de campagne, wordt er vanuit het Rode Kruis een Facebookcampagne opgezet en via Twitter aandacht voor gevraagd. Ook zullen in print uitingen te zien zijn in een aantal landelijke dagbladen. De campagne loopt tot en met 12 augustus 2016.




Het nieuwe platform is sinds begin deze maand live en Liselotte de Koning en Irene Pouw zijn zeer te spreken over de snelle en goede oplevering van het platform door Kentaa. “We hebben veel positieve reacties gekregen op het vernieuwde platform. We hopen nu een mooie campagne te kunnen voeren om op deze manier projecten te kunnen realiseren die mensen voorbereiden op natuurrampen.”


------------------------

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!