Fd45b906ccafcd9af45606f94097023890cb7cdf

Van passieve social media volger naar actieve supporter

Veel fondsenwervende organisaties hechten terecht veel waarde aan hun volgers op social media. Voor velen van hen is het echter nog lastig om met deze supporters een waardevolle band op te bouwen. Advertentiecampagnes voor meer volgers dragen niet per definitie bij aan een actieve achterband. Is het voor jou een uitdaging om passieve social media volgers te veranderen in actieve supporters voor jullie organisatie? Met de volgende tips en een lange termijn strategie zet je een stap in de goede richting.

Laat jouw volgers kennismaken met de organisatie
Een nieuwe volger op social media zal niet gauw geneigd zijn om te je meteen te helpen als je daarom vraagt. Dat zou jij immers ook niet doen als iemand die je nog niet kent je dat op straat vroeg. Gebruik daarom social media kanalen om over jullie organisatie te vertellen. Wat is de drijfveer, voor welk doel wordt gestreden en wat zijn de behaalde resultaten? Maak de impact van jullie organisatie tastbaar met bijvoorbeeld infographics of inspirerende verhalen van mensen die jullie geholpen hebben.

Zet mensen die voor jullie in actie komen, vrijwilligers en donateurs in het zonnetje
Als je laat zien dat mensen die nu al donateur, vrijwilliger of actiestarter zijn voor jullie organisatie, worden gewaardeerd, weten je volgers op social media dat zij ook gewaardeerd worden als ze zich ook voor jullie organisatie gaan inzetten. Daarnaast kan het lezen van de motivatie van anderen, ook overtuigen en inspireren. Tag deze toppers indien mogelijk in foto’s of posts om je bereik te vergroten.

 Alzheimer Nederland

(bron: Alzheimer Nederland)

Wil je dat mensen doneren? Maak het concreet.
Als je de welbekende ‘wil jij doneren’-vraag stelt, doe dat dan met een concrete call to action en een goede aanleiding, bijvoorbeeld door het delen van een mijlpaal.

“Nog 1000 euro en dan is de helft van ons streefbedrag behaald. Help jij?”

Een concreet bestedingsdoel vergroot ook de kans op donaties.

“Met € 30 euro geven wij een kind een volledig schoolboeken pakket.”

Deel interessante content
De content die je deelt op social media hoef je niet altijd zelf geschreven te hebben. Gerelateerde (nieuws)artikelen van andere organisaties omtrent jullie doel kun je prima gebruiken om interessante content te bieden en tegelijkertijd meer context te creëren voor het doel dat jullie organisatie nastreeft.

NCFS

(bron: NCFS)

Ga de dialoog aan
Het klinkt misschien als een open deur, maar daarom niet minder belangrijk: gebruik social media om te reageren op wat mensen zeggen. Beantwoord vragen en moedig deelnemers van jullie evenementen aan. Prijs actiestarters en bedank donateurs. Mocht er onverhoopt een negatief geluid jullie kant op komen, zorg dan dat je weet hoe je moet omgaan met negatieve publiciteit, ook op social media.

Maak gebruik van trends
Haak aan bij bekende trends op social media zo lang ze relevant zijn voor jullie organisatie. Of bedenk een manier om ze relevant te maken. Vooral millennials zijn gevoelig voor trends. Naast social media trends zijn er ook fondsenwervingstrends waarbij je kan aanhaken. Je verjaardag doneren is buiten Nederland al heel erg populair. Of… dare to be different, begin je eigen trend.

Onderzoek welke content aanslaat op verschillende netwerken bij verschillende doelgroepen
De één houdt misschien van infographics met resultaten, de ander houdt van persoonlijke verhalen. Berichten waarop reacties komen werken beter met het algoritme van Facebook dan berichten waarop men niet reageert. Verplaats je zo goed mogelijk in de verschillende doelgroepen van jullie organisatie en let goed op de stats op de verschillende netwerken. Soms is het een kwestie van gewoon uitproberen. Wat zorgt voor veel reacties? Wat wordt vaak geretweet? Ben je daar achter? Creëer dan content van hetzelfde soort of over hetzelfde onderwerp.

Deel verschillende manieren waarop je volgers jullie organisatie kunnen helpen
Doneren past niet bij iedereen. Maak daarom goed duidelijk dat er ook andere manieren zijn om te helpen. Van het delen van een actie-url tot het aanmaken van een actiepagina, het lopen met de collectebus, het doen van vrijwilligerswerk of het deelnemen aan één van jullie fondsenwervende evenementen.

Conclusie
Concluderend kunnen we zeggen dat je een social media volger niet van de ene op de andere dag in een actieve supporter kunt veranderen. En dat niet iedere volger op dezelfde content reageert. Daarom is het zaak om met geduld een relatie op te bouwen en je content af te stemmen op de verschillende doelgroepen.

Lees ook
Meetbaar succes met social media
Livestreaming op social media: hoe en wat?
9 tips voor meer waardevolle content op social media

------------------------

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Maximaal eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!