7b756479a3c4180ae630d7da6c0283b41ec96bb1

Start 2017 succesvol met deze 10 goede voornemens

De tijd vliegt! Waarschijnlijk staat ook jouw agenda de komende weken vol met veel Kerst- en Nieuwjaarsborrels, familiebezoekjes, feestjes en andere welbekende gelegenheden zo rondom de feestdagen. Voor je het weet is het alweer 2017! En je weet wat ze zeggen: een goed begin, is het halve werk. Klinkt als een cliché, maar is ook de waarheid. Daarom presenteren wij je deze decembermaand 10 goede voornemens om 2017 succesvol te starten!

1. Houd een grote schoonmaak
Begin het jaar met een schone lei. Daarmee doelen we niet alleen op een opgeruimd bureau en een opgeruimde computer. Denk ook aan het updaten van bijvoorbeeld jouw nieuwsbriefbestand. Verwijder mensen met e-mailadressen die niet meer bestaan of die om een andere reden zorgen voor een bounce, uit je lijst. Dit verhoogt de zogenaamde ‘reputatie’ van jou als verzender, waardoor jouw e-mailnieuwsbrieven een beter bereik zullen krijgen.

2. Communiceer impact
Zo vlak voor het einde van het jaar of net aan het begin van het nieuwe jaar is het slim om jouw achterban te bedanken. Dankzij hun inzet, donaties of andere hulp heb jij immers verschillende resultaten behaald. Communiceer ook de impact! Wat is er dankzij hun donatie gelukt? Waar is hun geld naartoe gegaan? Transparantie is key; zorg dat je kunt aantonen wat er met iedere donatie gebeurd is.

3. Maak een planning
Het maken van een planning voor jouw communicatiemomenten, maakt de start van het nieuwe jaar een stuk gemakkelijker. Hierin zet je bijvoorbeeld alle geplande evenementen, de dagen waarop je jouw nieuwsbrief verstuurt, start- en einddata van campagnes, et cetera. Zo zie je ook direct waar de gaten vallen. Daarnaast raden wij het maken van een specifieke contentplanning met daarin onderwerpen of thema’s voor artikelen, nieuwsbrieven enzovoorts aan. Je hoeft natuurlijk nog niet alles van A tot Z vast te leggen, er moet wel wat ruimte voor speling blijven. Maar toch scheelt het veel stress de rest van het jaar als je wat tijd steekt in het bedenken van de grote lijnen!

4. Kies je inhaakmomenten
Wist je dat er heel veel inhaakmomenten bestaan? Wat dacht je van de Dag van de Vrijheid, Internationale Complimentendag of de Dag van de Stilte? Een slim marketingmoment, mits je passende momenten kiest en op tijd weet welke momenten je wilt claimen. Kies ze daarom alvast uit, zodat je genoeg tijd hebt om er een campagne omheen te bedenken. Inhaakmomenten vind je bijvoorbeeld op http://fijnedagvan.nl/overzicht/.

5. Stel meetbare doelen
Succesvolle organisaties stellen doelen. Zo houd je het meetbaar en kun je aan het einde van een periode ook stellen of je succesvol was of dat de resultaten tegenvielen. Je kunt daarbij natuurlijk denken in termen van donatie-inkomsten. Maar het is ook slim om doelen op het gebied van ‘donor engagement’ te stellen. Denk daarbij aan het aantal mensen dat meerdere giften doet, het aantal vrijwilligers dat zich inzet voor jouw organisatie en het aantal volgers dat je op je socialmediakanalen hebt.

6. Plan een kick-offmeeting met je team
Start het jaar met een officiële kick-off met je team. Hier kun je je plannen presenteren. Daarnaast kun je je collega’s vragen ook na te denken over hun visie en doelstellingen voor het aankomende jaar. Hiermee zorg je direct dat alle neuzen ook volgend jaar weer dezelfde kant opstaan. Je kunt er ook een brainstormsessie van maken: misschien kom je dan wel op een onverwacht leuk idee!

7. Ga iets nieuws leren
Data Driven Marketing. Donor Loyalty. Chatbots. Geotagging. Heb jij ook nog zoveel onderwerpen waarover je meer zou willen weten? 2017 wordt jouw jaar! Nu ga je écht eens iets nieuws leren. En dit hoeft niet eens altijd buiten de deur: er zijn genoeg webinars die je, waar je ook bent, kunt volgen. ‘Geen tijd’ is niet langer een excuus: plan je ‘ontwikkel-momenten’ nu vast in en markeer ze groot in je agenda.

8. Integreer je branding in al je uitingen
Wil je het nieuwe jaar helemaal goed beginnen? Bekijk dan nog eens al je merkuitingen met een kritische blik. Zorg ervoor dat ieder zogenoemde ‘touchpoint’ van de donateur op elkaar aansluit. Ofwel: overal waar jouw doelgroep jou tegenkomt, moet je dezelfde uitstraling hebben. Van donatieformulier tot e-mails en van social media berichten tot brieven: een consistente ‘look and feel’ helpt bij het versterken van de missie van jouw organisatie en zorgt voor herkenbaarheid!

9. Durf keuzes te maken
Evalueer de resultaten van het afgelopen jaar. Welke campagnes of acties werkten goed? Welke niet? En waarom was dat dan zo? Natuurlijk ligt je focus op de succesverhalen en kijk je hoe je deze in 2017 kunt doorzetten of uitbreiden. Maar vergeet ook niet de mindere campagnes goed te evalueren. Hoe beter je in kaart hebt gebracht waar het mis ging, hoe meer je er van leert. Durf ook een beslissing te nemen: ga je iets verbeteren dit jaar of laat je het idee in zijn totaliteit vallen? Soms moet je (moeilijke) keuzes maken om tot succes te komen!

10. Houd een ‘supporter van het jaar-verkiezing’
Het einde van het jaar is ook het perfecte moment om jouw belangrijkste supporters in het zonnetje te zetten. Houd speciaal voor jouw toppers een ‘supporter van het jaar-verkiezing’. Nomineer bijvoorbeeld de actiestarters die het meeste geld hebben opgehaald of donateurs met een bijzonder verhaal. Zet hun verhalen op je website of op je Facebook-pagina en laat vervolgens de rest van jouw achterban zijn of haar stem uitbrengen. Een klein beetje waardering doet veel goeds!

Zoals je ziet zijn er veel mogelijkheden om het jaar goed te beginnen. Snel aan de slag dus! Maar, vergeet tussen de bedrijven door niet om ook te genieten van de feestdagen :)

------------------------

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!