C4d2a04b11614ac96afb36635273af2f7ef50898

Spreek een jonge doelgroep aan met Snapchat

Socialmediakanalen schieten als paddenstoelen uit de grond. Heeft je strategie voor Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram net een beetje handen en voeten gekregen, blijkt Snapchat ineens hot en happening te zijn. Toch kunnen wij het niet ontkennen: Snapchat is de moeite waard. Dit socialmediakanaal biedt, ook voor goede doelen en non-profitorganisaties, namelijk vele mogelijkheden. Mogelijkheden die bijvoorbeeld kunnen bijdragen aan het vergroten van je naamsbekendheid en het aanspreken van een jonge doelgroep. Met wereldwijd 400 miljoen verzonden berichten per dag, kun je simpelweg niet meer om Snapchat heen. In dit artikel leggen we je uit hoe je Snapchat kunt inzetten als slimme marketingtool.

Snapchat: hoe, wat, waar?
Voor de mensen die het nog niet kennen: Snapchat is een app waarmee men foto’s naar elkaar kan versturen die maximaal 10 seconden zichtbaar blijven. En dat is precies de kracht van de app. In deze snelle tijd waarin iedereen steeds sneller verveeld is, weet Snapchat onze aandacht vast te houden. Inmiddels is het platform uitgebreid met vele functies. Het toevoegen van filters, stickers en tekst behoort nu ook tot de mogelijkheden. Ook kan men foto’s bij ‘Mijn Verhaal’ plaatsen. Deze foto’s blijven 24 uur zichtbaar voor al je vrienden. Volgens de laatste cijfers telt Nederland ruim 1 miljoen Snapchat gebruikers. Vooral onder jongeren (15 t/m 19 jaar) is Snapchat razend populair, maar ook oudere gebruikers haken aan. 

Snapchat gebruikers leeftijd

Bron: Marketingfacts

Snapchat als marketingtool
Behalve dat Snapchat dus een populair socialmediakanaal is om momenten uit je leven te delen met je vrienden, kan het ook een interessant kanaal zijn voor organisaties om in te zetten als marketingtool. Juist ook voor goede doelen en non-profitorganisaties. Organiseer je een evenement? Dan kun je jouw volgers de hele dag live op de hoogte houden van alle gebeurtenissen via Snapchat. Ben je bezig met ontwikkelingshulp in een land hier ver vandaan? Laat je achterban weten wat je precies aan het doen bent door live foto’s te delen. Dit speelt tevens in op hun behoefte om te weten waar donaties aan besteed worden. Je kunt je ambassadeurs of actievoerders bijvoorbeeld ook een dag je Snapchat laten overnemen, zodat zij al je volgers een echt kijkje achter de schermen kunnen geven. Als museum kun je je museumbezoekers een ultieme ervaring geven door hen via Snapchat extra informatie te geven over bepaalde kunstwerken. Genoeg mogelijkheden dus! Lees ook eens dit artikel met vijf interessante non-profit voorbeelden over hoe je effectief Snapchat in kunt zetten.

De toekomst van Snapchat: geofilters
Snapchat wordt steeds geschikter als marketing- en storytelling-kanaal voor organisaties. De nieuwste ontwikkeling zijn de on-demand geofilters. Nu is het al zo dat je in bepaalde Nederlandse steden een kenmerkende filter over je foto’s en video’s kunt leggen. Dat geldt nu alleen nog voor openbare locaties en in sommige gevallen voor grote festivals. In de toekomst kan iedere organisatie een on-demand geofilter aanvragen. Je kunt dan zelf een filter voor over je foto's op Snapchat ontwerpen en aangeven in welk gebied je die beschikbaar wilt maken. Super handig! In het buitenland is deze optie al wel beschikbaar, hieronder enkele voorbeelden van bedrijven die het al inzetten: 

Geo-filters

Bron: Surfpacific

We moeten nog even geduld hebben, maar wanneer de on-demand geofilters in Nederland beschikbaar worden zullen wij je hier natuurlijk direct van op de hoogte stellen! 

Direct aan de slag met Snapchat
Snapchat staat voor fun. Het is een leuk en modern socialmediakanaal om te zorgen voor meer engagement bij jouw (jongere) doelgroep. Daarnaast is het ook nog eens een heel erg simpel socialmediakanaal. Het aanmaken van een account doe je binnen enkele minuten; er is geen profielfoto en achtergrondfoto nodig en je hoeft maar weinig gegevens in te vullen. Het versturen van een foto of video is ook zo gepiept. Overtuigd? Begin nu met Snappen!


------------------------

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!