Ed0f110786c32b315db6b30f5e386af130a8c823

Social media: een terug- én vooruitblik

Social media zijn anno 2017 verworven in ons leven. Zo vinden we steeds vaker producten en diensten via social media en gebruiken we social media in toenemende mate als nieuwsbron. Niet voor niets schieten socialmediakanalen de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond. Van Snapchat tot Pinterest, van Twitter tot Facebook en van Whatsapp tot Instagram. Omdat jullie wellicht door de bomen ’t bos niet meer zien, lees je in dit artikel alle belangrijke trends en veranderingen van 2016 én geven we je een vooruitblik op wat er in 2017 allemaal komen gaat!

De dynamische wereld van socialmediakanalen
Bijna niets is er zo veranderlijk als socialmediakanalen. Dat bleek in 2016 wel. De belangrijkste veranderingen op een rij:

Snapchat wordt gekopieerd
Om Snapchat konden we in 2016 echt niet meer heen. Niet voor niets schreven wij er daarom een artikel over. Dat Snapchat een bedreiging is voor bestaande socialmediaplatformen werd het afgelopen jaar pijnlijk duidelijk. Snapchat werd namelijk meerdere malen schaamteloos nageaapt. Zo kopieerde Instagram het ‘Story’-gedeelte en noemde het ‘Instagram Stories’ en kregen gebruikers van Facebook Messenger de mogelijkheid om filters toe te voegen aan foto’s. Net als Instagram kwam ook Twitter met een variant van de Stories op Snapchat: Twitter Moments.

De Google Glass is niet meer alleen
Hij heeft er namelijk een nieuw vriendje bij: Snapchat Spectacles. Met deze bril kun je (live)foto’s en video’s maken en direct plaatsen. Wat startte als experiment is uitgegroeid tot een grote hit. Snapchat plaatst op willekeurige plekken automaten waar de gadgets inzitten. Fans staan uren in de rij om de kleurrijke brillen aan te schaffen.

Snapchat Spectacles
Instagram vernieuwt
Mede dankzij de grote concurrentie van onder andere Snapchat, besloot Instagram dit jaar te vernieuwen. Zo werd het algoritme ingevoerd. Dit houdt in dat de foto’s van accounts waarmee je meer interactie hebt eerder worden getoond dan foto’s van accounts waar je nooit wat mee doet. Naast de introductie van het algoritme, verving Instagram haar ‘stoffige’ uiterlijk in 2016 voor een moderne, kleurrijke look. Tot slot voerde Instagram in 2016 het bedrijfsprofiel in. Hiermee kunnen bedrijven nu ook eindelijk statistieken van posts en volgers inzien.

Facebook gaat voor emotie
Sinds februari van het afgelopen jaar zijn de nieuwe emoji’s op Facebook geïntroduceerd. Hiermee kun je bij ‘liken’ van een post op Facebook nu ook kiezen voor een andere emoji dan het duimpje omhoog. Dit is Facebooks antwoord op de mening van gebruikers dat er meer emoties zijn dan ‘vind ik leuk’.

Twitter verliest de strijd
Twitter had het al een aantal jaren zwaar. Dat was in 2016 niet anders. Zelfs de introductie van Twitter Moments en langere tweets, mochten niet baten. Socialmediakanalen als Instagram en Snapchat hebben voor een groot deel de rol van Twitter overgenomen. Echter bleef Twitter bij ‘real-time’ gebeurtenissen, zoals nieuws, sportwedstrijden of andere wereldgebeurtenissen, nog een belangrijke rol spelen. Ook voor enkele niches blijft Twitter interessant.

WhatsApp wordt steeds vaker ingezet door bedrijven
Whatsapp wordt door veel consumenten gezien als een betrouwbaar medium om te communiceren met bedrijven. Niet voor niets werd dit sociale medium in 2016 steeds vaker ingezet voor o.a. B2B contact, het verlenen van klantenservice, het verzenden van orderbevestigingen en voor promotionele activiteiten. Een trend die wij zelf ook terug zien in bij onze platforms voor online fondsenwerving: door gebruikers wordt Whatsapp in 2016 steeds meer gebruikt als kanaal om de achterban te vragen om te doneren.

Allerhande helpt
Het einde van Vine
Eind oktober maakte Twitter bekend dat het stopt met Vine, als gevolg van een grote reorgainsatie. Vine, een videoplatform ontstaan in 2013, werd bekend vanwege hun 6 seconden video’s, die volgens velen leidden tot een nieuwe kunstvorm. Als gevolg van het verdwijnen van Vine worden nu de beste, leukste en meest populaire Vine-video’s in compilaties op andere netwerken gedeeld. Viners zijn aangewezen op andere videokanalen, zoals Youtube of Snapchat.

Algemene social media- en communicatietrends in 2016
Daarnaast onderscheiden we ook nog diverse algemene trends in 2016. Hieronder enkele voorbeelden:

Bewegend beeld
Het kan je bijna niet ontgaan zijn: 2016 was het jaar van de videocontent en het bewegende beeld. Een grote hit waren de 360-gradenfoto’s en –video’s. Ook was 2016 het jaar van de terugkeer van animated gifs.

Live-video’s
Video wordt ook steeds vaker live, in plaats van volledig geregisseerd. Alle grote spelers (Facebook, Twitter, Snapchat) hebben inmiddels al een optie voor het live-streamen van video’s.

Adblockers
Menig consument heeft er tegenwoordig eentje geïnstalleerd: een Adblocker. Socialmediakanalen doen en er dan ook alles aan om deze te omzeilen. Content bij de juiste doelgroep onder de aandacht brengen, kan nu alleen nog wanneer deze uitstekend geoptimaliseerd is.

Social Influencers
2016 was het jaar van social influencers: grote sterren, bloggers en vloggers hebben meer invloed dan ooit tevoren. Dat maakte hen tot een krachtig communicatiemiddel voor marketeers om zo een heel specifiek publiek bereiken. Wij schreven al eerder een artikel over influencer marketing in de non-profitsector. Deze vind je hier.

Enzo Knol
Wat gebeurt er in 2017?
Ook het aankomende jaar zullen de socialmediakanalen blijven doorontwikkelen. Wij zetten alvast wat aankomende vernieuwingen voor je op een rij:

Audio op Facebook
Naast live video wordt het ook mogelijk om live audio te plaatsen op Facebook. Naast video-streaming biedt dit voor non-profitorganisaties nog een mogelijkheid om bijvoorbeeld verslag te doen van een evenement of bijvoorbeeld een interviewer te houden met initiatiefnemers van crowdfundingprojecten.

Live video op Instagram
Instagram is in 2017 begonnen met het uitrollen van een live-video optie. Nu nog beschikbaar voor slechts enkele gebruikers, maar naar verwachting binnenkort voor iedereen. Net als bij Facebook is real-time reageren op de stream, mogelijk. Je hebt dus in 2017 heel veel keus als je livestreaming gaat toepassen. Vooralsnog bieden alle socialmediakanalen nagenoeg dezelfde opties en is het dus een kwestie van smaak, als het gaat om het maken van een keuze.

Makkelijker linken vanuit Instagram
Instagram heeft aangekondigd dat het binnenkort mogelijk wordt om een ‘producttag’ toe te voegen aan Instagram posts. Gericht op e-commerce, linkt deze tag dan naar een pagina over een product, buiten Instagram. Een hele verbetering, want tot nu toe was de enige optie om een link toe te voegen, de bio van je Instagram profiel, die je dan telkens aan moest passen. Deze nieuwe functie is natuurlijk handig om dingen in je webshop te promoten, maar je kunt op deze manier ook linken naar andere specifieke pagina’s op je website (in het geval van fondsenwerving, naar campagnepagina’s of actiepagina’s, bijvoorbeeld).

Verwachte social media- en communicatietrends in 2017
Behalve dat socialmediakanalen specifieke vernieuwingen zullen doen, liggen ook een aantal thema’s in de lijn der verwachting:

Mobile First
In 2016 zagen wij het ook op onze platformen: mobiel is veranderd in het belangrijkste device om een website mee te bezoeken. Ruim 50% van de bezoekers bekeken onze sites via een smartphone, tegenover 38% via een desktop computer. Deze ontwikkeling zal zich dit jaar nog verder doorzetten. Daarom moet je in 2017 nog meer rekening houden met je achterban en hun ervaringen op hun smartphones. In vormgeving en interactie op je website bijvoorbeeld, maar ook jouw marketing en communicatie. Lange teksten lees je namelijk niet zo snel op je relatief kleine smartphone-scherm. Denk er dus aan dat je je uitingen bondig houdt, of er op z’n minst voor zorgt dat de kern van je verhaal snel naar voren komt.

Storytelling
De behoefte aan persoonlijke, authentieke verhalen groeit. Droge marketing alleen doet het hem niet langer. Verhalen van jouw donateurs, actiestarters en de mensen die jij als organisatie helpt, dat zijn de dingen die aanspreken.

Visuele communicatie
Beeld is en blijft belangrijk in 2017. Op emotie wordt ingespeeld via bewegend beeld, zoals live-video maar ook animated gifs. Hierbij draait het om de beleving. Ook stilstaand beeld wordt belangrijker, niet alleen omdat dit ‘deelbare content’ is, maar ook omdat men, door de hoeveelheid aan prikkels, weinig tijd en geduld meer heeft om veel tekst te lezen.

Zoals je ziet: je hoeft ook in 2017 niet stil te zitten op het gebied van social media. Er komen weer een boel mooie dingen aan!

YAY


------------------------

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!