Dc85b41a1a592649346d2f5f2927e46eaccdaf01

Social media bij online friend and fundraising

Online friend and fundraising richt zich op het online opbouwen van duurzame relaties tussen een fondsenwervende instelling en haar supporters. Deze relaties vormen de basis voor het verder verspreiden van de boodschap en een succesvolle fondsenwerving. Social media kan daarbij een belangrijke rol spelen.

Bij online friend and fundraising krijgen de supporters van een organisatie een grote rol en raken nog meer betrokken bij (het doel van) de organisatie. Deze betrokkenheid is de belangrijkste succesfactor bij online fondsenwerving. Social media is een uitstekend middel om de betrokkenheid te versterken, maar dit gaat niet vanzelf.

Doelstelling
Bepaal vooraf wat de doelstelling is van de inzet van social media bij je fundraising campagne. Gebaseerd op deze doelstelling kan je ook vaststellen hoe je dit succes gaat meten.

Start bij een goed verhaal
De basis van de inzet van social media is een goed verhaal. Toch wordt dit onderdeel in veel plannen overgeslagen. Social media gaat over delen en alleen een goed verhaal wordt gedeeld. Mensen houden er niet van om anderen om geld te vragen (ook niet voor een goed doel) maar wel om met elkaar iets voor elkaar te krijgen en impact te maken. Start daarom met een verhaal dat waard is om doorverteld te worden en creëer een effectieve content strategie (wanneer vertel je welk deel van het verhaal). Een goed verhaal gaat niet over de organisatie maar over het grotere doel. Persoonlijke verhalen werken vaak het beste. Een goed verhaal is transparant en eenvoudig en leuk om te delen. Maak veelvuldig gebruik van visuals als video, foto’s en infographics. Visuele posts worden namelijk veel vaker gedeeld.

Waar zit mijn doelgroep?
Voordat je begint, wil je uiteraard eerst weten hoe je je doelgroep optimaal kan bereiken. Breng daarom je netwerk zo nauwkeurig mogelijk in kaart. Wie zitten er in je eerste ring, oftewel, wie kan je direct benaderen? Van welke sociale netwerken maakt je doelgroep het meest gebruik? Door het gebruik van social media monitoring tools is dit eenvoudig te achterhalen. Ook probeer je er zo achter te komen wie de belangrijkste beïnvloeders zijn (via diensten als Klout).

Blogs
Een afzonderlijke groep vormen bloggers en journalisten. Zeker via de grotere blogs kan je een grote groep mensen bereiken.  Door het grote aantal blogs is het van belang om je te richten op blogs met een groot bereik van relevante bezoekers. Een slimme manier om erachter te komen welke blogs interessant zijn, is om van een aantal soortgelijke campagnes (van andere goede doelen) uit te zoeken op welke blogs daarover is geschreven. Naast Google blog search kan je dat doen door 1 of 2 afbeeldingen van die campagnes op te zoeken en via images.google.com te zoeken naar websites die deze afbeeldingen hebben gebruikt. Via een website als http://urlspion.nl/ krijg je een aardig beeld van de hoeveelheid bezoekers van deze blogs. Wanneer je interessante blogs hebt gevonden, is het zaak om te achterhalen of je er iemand persoonlijk kan benaderen. Een persoonlijke benadering vergroot de kans dat je bericht wordt geplaatst enorm. Maak specifieke verhalen voor de diverse blogs en maak het de blogger eenvoudig om over je campagne te schrijven op een manier die zo relevant mogelijk is voor het blog. Vooral ook in de eerste fase van de campagne.

Activeer je netwerk
Segmenteer je netwerk en pas de boodschap, timing en het kanaal aan op de verschillende groepen. Mensen in je eerste ring (huidige donateurs, nieuwsbrief lezers, vrijwilligers) vinden het vaak leuk om al in een vroeg stadium bij een campagne te worden betrokken. Naast een donatie kan je deze mensen vragen om mee te helpen met het verspreiden van content maar ook met het creëren ervan. Probeer de mensen in deze groep zoveel mogelijk persoonlijk te benaderen. Op die manier krijgt je campagne een kickstart nog voordat je de andere doelgroepen gaat benaderen.

Stimuleer mensen om te delen
Stimuleer mensen om je content te delen door het makkelijk en leuk te maken. Maak het mogelijk om op een zeer laagdrempelige manier bij te dragen (zoals een ‘like’ bij Facebook). Wanneer je content “worth sharing” is, zal het vaker worden gedeeld. “Worth sharing” betekent: positief, persoonlijke, visueel.

Maak een plan
Een goede voorbereiding is het halve werk. Het grootste deel van het werk kan je doen voordat de campagne start: het ontwikkelen van het verhaal, het vertalen naar pakkende content voor de verschillende doelgroepen, creëren van de visuals, klaarzetten van e-mails, instellen van automatische e-mails etc. In een gedetailleerde communicatieplanning bepaal je de tijdstippen waarop je welke informatie naar welke doelgroep verspreidt.

Je hebt de controle, of niet?
Genoeg nagedacht, voorbereid en gepland. Nu is het tijd voor actie! Ga aan de slag volgens je plan, meet je resultaten en stuur bij waar nodig. Maar durf de controle ook uit handen te geven! Wanneer je campagne goed wordt opgepakt, kunnen er op sociale netwerken allerlei initiatieven ontstaan van enthousiaste supporters. Stimuleer deze initiatieven, ook al heb daar niet meer de volledige controle over. 

------------------------

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!