87d915ca2d97cd685ac4e25e9204f62c4862cc92

Sfeerverslag: Kentaa-Workshop over fondsenwervende evenementen

Afgelopen donderdag organiseerden wij op ons kantoor in Arnhem een workshop met als titel ‘hoe organiseer je een succesvol fondsenwervend evenement?’. Met een enthousiaste groep deelnemers ging de workshop rond 14:00 van start.

Het programma bestond uit twee onderdelen. Het eerste onderdeel werd verzorgd door Marien Visser (Kentaa). Na een korte introductie kwamen al snel interessante vragen als ‘waarom zou je een fondsenwervend evenement organiseren?’, ‘welke vormen van event fundraising bestaan er?’ en ‘hoe pak je de organisatie van zo’n event aan?’, aan bod.

Deelnemers

Tijdens zijn presentatie gebruikte Marien twee voorbeelden: de Zuiderzee Klassieker van de Maag Lever Darm Stichting en Cycle for Hope van Stichting Vrienden van de Hoop. Beide ‘veteranen’ op het gebied van event fundraising. Ondanks dat beide evenementen al een tijdje bestaan, blijven ze nog steeds groeien. Interessante cases om op in te zoomen dus: Hoe gaan zij te werk? Welke keuzes maken zij? En hoe spreken ze ieder jaar weer (dezelfde) doelgroepen aan? Ondertussen kwam de discussie op gang en werden vragen gesteld en ervaringen uitgewisseld. Tot slot gaf Marien nog een aantal tips om van je fondsenwervende evenement een terugkerend succes te maken.

JDRF One Walk
Na een korte pauze werd deel verzorgd door Ties Obers, Voorlichter & Fondsenwerver op de particuliere markt bij JDRF Nederland. JDRF initieert, stimuleert en financiert wetenschappelijk onderzoek naar Type 1 Diabetes (T1D). Ties heeft enkele jaren ervaring als organisator van de JDRF One Walk. Deze walk wordt jaarlijks georganiseerd en is een dag waar jong en oud met T1D samenkomt. Om prestaties te vieren, om op de hoogte te blijven van alles wat er speelt rondom T1D, om van de fantastische sfeer te genieten en natuurlijk om de symbolische wandeling van type één naar type géén te lopen.

Presentatie

Recruitment, activering en organisatie
Het evenement blijft maar groeien: in 2014 haalden ze ruim € 85.000 op, in 2015 € 130.000 en dit jaar bijna € 180.000. Ties deelde zijn kennis en opgedane ervaringen graag met de groep. Hij beschreef te werken vanuit 3 pijlers:

  1. Recruitment: het werven van deelnemers.
  2. Activering: voeden van motivatie, vertrouwen, kennis en gereedschappen van deelnemers.
  3. Organisatie: het organiseren van je event. Hier komen, volgens Ties, 1001 dingen bij kijken. Zijn tip: Keep It Simple, Stupid!

Tot slot had Ties nog een mooie opdracht voor alle deelnemers in petto. In kleine groepjes mochten zij zelf enkele vragen beantwoorden over een (fictief) fondsenwervend evenement. Naderhand was er nog tijd om te netwerken onder het genot van een borrel. Al met al een geslaagde workshop over fondsenwervende evenementen!

------------------------

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!