9e347407a328ce61081204910ef8bd8fbf1e910a

Sfeerimpressie: Workshop ‘succesvol crowdfunden voor goede doelen’

Afgelopen vrijdag, 13 oktober, verzorgden wij een workshop ‘succesvol crowdfunden voor goede doelen’, bij Goede Doelen Nederland. De workshop werd geleid door Marc Schoutens, directeur van Kentaa. Hij werd bijgestaan door Kristel Casander, relatiemanager bij Voordekunst, hét platform voor crowdfunding in de creatieve sector.

De workshop was de derde sessie over crowdfunding die wij voor leden van Goede Doelen Nederland verzorgden. De eerste, een kennissessie, vond 30 mei plaats. Deze kennissessie betrof een ‘introductie’ in crowdfunding voor goede doelen. De tweede sessie was een masterclass, waarbij met name de organisatorische en strategische aspecten van crowdfunding werden behandeld.

Afgelopen vrijdag stond in het teken van het leren voorbereiden van een crowdfunding campagne. Een echte praktische sessie dus. De workshop was dan ook gericht op organisaties die van plan zijn op de korte termijn aan de slag te gaan met crowdfunding.

De workshop begon met een korte flashback naar de voorgaande sessies. Maar daar bleven we niet te lang bij stilstaan. Deelnemers was namelijk gevraagd een pitch voor te bereiden. In slechts enkele minuten mochten zij allemaal hun crowdfunding-idee presenteren. Vervolgens kregen alle deelnemers een 50 euro Kentaa-biljet, welke zij mochten schenken aan het project waarin zij de meeste potentie zagen.


Project-pitch


Hoewel de stemmen erg verdeeld waren, kwamen er toch twee winnaars uit de bus. Deze twee winnaars, het Huidfonds en World Animal Protection, kregen daarmee de kans hun project-idee samen met de andere deelnemers verder uit te werken. De groep werd hiervoor in tweeën verdeeld en enthousiast ging men aan de slag met het invullen van crowdfunding canvassen. Hoe omschrijven we het project in één zin? Welk doelbedrag is reëel? Wat zijn de doelgroepen? En hoe gaan we die doelgroepen benaderen? Enkele vragen waar we ons die middag over gebogen hebben.

We concludeerden al snel dat het faseren van je doelgroep in ‘family’, ‘friends’ en ‘fools’ een belangrijk aspect is binnen je crowdfunding campagne. Door goed in kaart te brengen hoeveel mensen je in iedere fase kunt benaderen om donaties te doen, krijg je een aanzienlijk beter beeld van de haalbaarheid van je campagne. Ook het vooraf maken van een kant-en-klaar communicatieplan is cruciaal: zo weet jij precies wanneer je welke thema’s, kanalen en media gaat gebruiken om jouw campagne te promoten.

Na een korte maar krachtige canvas-sessie werden de bevindingen met elkaar gedeeld en gaven Marc en Kristel tips en andere feedback. Achteraf was er nog gelegenheid om na te praten onder het genot van een hapje en een drankje. Al met al weer een geslaagde sessie bij Goede Doelen Nederland!


crowdfunding-sessie



------------------------

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!