Originele manieren om je donateurs te bedanken: deel 2

18-06-2018 | 18:16

Uit onderzoek is gebleken dat zo’n 65% van de donateurs die voor het eerst doneren, geen tweede donatie doen. Het antwoord op de vraag waarom ze niet nogmaals geld willen geven is verrassend eenvoudig: 80% van de donateurs zegt dat een simpel bedankje hen zou overtuigen om een tweede donatie te doen (FrontStream, 2015). In deel 1 hebben we gekeken naar die eenvoudige manieren om je donateurs te bedanken. Vandaag gaan we hier verder op in en kijken we naar intensievere manieren om je donateurs een blijk van waardering te geven.


Behind The Scenes tour
Laat je donateurs toe om jouw organisatie te leren kennen op een meer persoonlijk en intiem niveau. Doe dit door ze een kijkje achter de schermen bij jouw non-profitorganisatie aan te bieden met een rondleiding, lunch, een lesprogramma etc. Zorg dat de donateurs zich speciaal voelen en jou en je organisatie echt leren kennen. Hoe gaan jullie te werken, waar komt jullie passie vandaan en hoe uit die passie zich? Door de donateurs inzicht te geven in jullie denken en doen, creëer je een hechtere band en kan de kans ontstaan dat je donateurs een volgende keer weer gaan doneren.


Rangensysteem
Om (potentiële) donateurs te stimuleren om meer geld te doneren, kun je gebruik maken van gamification elementen. Gamification is het toepassen van spelmechanismen om mensen te motiveren en hun gedrag te veranderen. Door een ranglijst te maken van hoogste donaties kun je mensen aanzetten tot meer donaties. Om de ranglijst passender te maken, kun je verschillende niveau’s een andere naam geven. Bijvoorbeeld: je organisatie is gericht op de natuur. Je kunt hierbij donatieniveaus instellen waarbij de totaliteit van donaties €20,- gelijk staat aan de titel “boselfje”. Een totaliteit van €50,- kan gelijk staan aan “tree hugger”.

Probeer aansluitend een herkenningsevenement of exclusieve vrijwilligerskans voor donateurs vanaf een bepaald niveau te plannen. Hiermee breng je je meest gepassioneerde supporters bij elkaar om nieuwe relaties aan te gaan. Zo’n evenement is een unieke kans om je donateurs te bedanken voor hun steun.


Donateur waarderingsevenement
Om je supporters echt te laten zien dat je ze waardeert, kun je een waarderings evenement organiseren. Het hoeft niet groot of uitbundig te zijn. Je kunt het evenement aankleden naar de cultuur en missie van jouw organisatie. Een waarderingsevenement helpt jou je donateurs beter te leren kennen in minder formele omstandigheden. Het zorgt er ook voor dat je donateurs meer betrokken raken bij je missie.

Een paar tips voor als je zo’n evenement wil organiseren:
- Houd het event vermakelijk en vooral niet zakelijk. Het idee van zo’n evenement is juist om lol te hebben met je donateurs. Je donateurs zijn er voor jou, niet omdat ze per se moeten. Zorg dat je mensen de hele dag kan vermaken.

- Betrek je hele organisatie zo goed mogelijk en laat ze in gesprek gaan met de donateurs. Dit zorgt ervoor dat de donateurs zich meer op hun gemak voelen. Het is tevens ook een uitstekende kans om je donateurs op een persoonlijk niveau te leren kennen.


Conclusie
Het bedanken van je supporters is noodzakelijk. Fondsenwerving leeft als het ware van twee verschillende bronnen: nieuwe en bestaande donateurs. Een goed en welgemeend bedankje is de meest effectieve manier om nieuwe donateurs opnieuw te laten doneren. Door een goede en intensieve relatie met je donateurs aan te gaan zullen ze jou hopelijk nog jarenlang gaan supporten.