Originele manieren om je donateurs te bedanken: deel 1

11-06-2018 | 18:18

Vrijwel elke non-profitorganisatie of fondsenwerver weet hoe belangrijk het is om donateurs te bedanken. Het maakt niet uit of je net begint met je eerste campagne of dat je een oude rot in het vak bent - donateurs een bedankje sturen is een van de belangrijkste dingen die je als organisatie kan doen. Niet alleen als een uiting van dankbaarheid, maar ook als een manier om relaties op te bouwen en te zorgen dat ze blijven doneren. In een tweetal artikelen geven we je 6 originele manieren om te zorgen dat je donateurs zich gewaardeerd voelen na hun donatie. In dit deel geven we je 3 simpele voorbeelden die relatief weinig tijd en geld kosten.


Een bedankkaartje
Een simpel kaartje, een standaard bedankje en klaar! Het idee klinkt misschien niet heel origineel, maar je kunt het zo interessant en bijzonder maken als je zelf wil. Je kunt er voor kiezen om voorgeprinte kaartjes te sturen, dit bespaart je tijd en kosten. Het is natuurlijk leuker om een handgeschreven kaartje te schrijven. In plaats van een standaard bedankje kun je je donateur vertellen hoeveel impact zijn donatie heeft gemaakt. Dit voegt een persoonlijke tintje toe aan de waardering van je donateur, vooral in het huidige digitale tijdperk. 

Shoutout naar je donateurs
Een van de makkelijkste manieren om donateurs te bedanken, is ze als hoogtepunt maken op jouw website of social media. Zoals in een eerdere blog is beschreven (Van passieve social media volger naar actieve supporter) kun je, door donateurs in het zonnetje te zetten, een gevoel van waardering creëren. Wanneer social media correct wordt gebruikt kan het helpen bij het werven van fondsen, het vestigen van merkaanwezigheid en ja - dank en waardering van je donateurs.

Je kunt je donateurs op een algemene manier bedanken en ze als een groep behandelen. Je kunt individuele supporters regelmatig “highlighten” op je kanalen. Zorg er voor dat je de social media gegevens van je supporters hebt en deze op je eigen social media accounts plaatst door de donateurs publiekelijk te bedanken. Tag je donateurs in foto’s, retweet of repost hun content. Op deze manier kun je ook betrouwbare verbindingen met je publiek opbouwen.

Een video
Non-profitorganisaties gebruiken vaak video’s als waardering voor de donateurs aan het eind van het jaar. Een goede “dankjewel” video hoeft echter niet gereserveerd te zijn voor je eindejaarscampagne. Je kunt de geschenken van je donateurs elk moment van het jaar erkennen met een duidelijke en eenvoudige bedankvideo.

Video’s zijn over het algemeen vrij goed deelbaar, wat helpt bij het verspreiden ervan en het publiekelijk bedanken van je donateurs. Ook zijn de opties om je donateurs te bedanken met een video eindeloos. Laat je creatieve sappen stromen! Zorg voor een persoonlijke maar originele uitvoering.

Een leuk voorbeeld van een bedankvideo is dit filmpje van het Wheaton College in Amerika. Studenten delen hun dankbaarheid voor de donateurs van Wheaton College die hun college ervaringen mogelijk maken. In het filmpje laten de studenten zien wat er allemaal mogelijk is gemaakt met de donaties.


De bovenstaande manieren zijn handig om donateurs te waarderen wanneer je weinig tijd en/of budget hebt. Een klein kaartje, een “shout out” op social media, een video. Het zijn allemaal middelen om op korte termijn je donateur te bedanken. In het volgende deel van dit artikel gaan we in op wat meer intensievere maar ook effectievere mogelijkheden om je donateurs te laten zien hoeveel je ze waardeert. Tot dan!

Lees ook deel 2