Livestreaming op social media: hoe en wat?

25-01-2021 | 13:51

Livestreaming is hot! Het afgelopen jaar kwam het ene na het andere socialmediakanaal met een eigen versie van een livestream-functionaliteit. Ook non-profitorganisaties kunnen er hun voordeel mee doen. In dit artikel lees je alles over livestreaming en vind je tips over hoe je dat het beste kan aanpakken.

Wat is livestreaming?
Streaming is een techniek waarbij een geluidsfragment of video via het internet direct beluisterd of bekeken kan worden, zonder dat men deze eerst moet downloaden. Livestreaming gaat nog een stapje verder: hierbij vindt het materiaal dat geplaatst wordt, ook live plaats. Met een livestream kun je je jouw volgers dus realtime laten meegenieten van bijvoorbeeld een evenement. Tegenwoordig zijn er vele socialmediakanalen die opties voor livestreaming bieden. Van YouTube tot Facebook en van Twitter tot Instagram: de mogelijkheden zijn eindeloos!

Opties voor livestreaming
Livestreaming kan voor vele doeleinden worden ingezet. Hieronder enkele mogelijkheden voor non-profitorganisaties op een rij:

Organiseer een Q&A
Livestreaming is uitermate geschikt om de transparantie van je organisatie te vergroten. Zo kun je bijvoorbeeld een Q&A (Question & Answer), of wel een vragenuurtje, organiseren. Je kunt jouw volgers dan live vragen laten stellen en die beantwoorden. Je kunt een dergelijk vragenuurtje gebruiken om je projecten te bespreken met donateurs, je werkwijze toe te lichten, plannen te delen met je achterban en feedback te vragen, informatie over evenementen te verstrekken aan deelnemers, of om met jouw actiestarters een kennissessie te organiseren en best practices te delen. Denk er daarbij wel aan dat er ook kritische vragen kunnen worden gesteld en zorg dat je daarop van te voren al een antwoord hebt gedacht. Facebook Live en Youtube bieden hier goede opties voor, vooral vanwege de mogelijkheid om de livestream op te slaan en de duidelijke weergave van de commentaren en reacties.

Je fondsenwervende evenement
Je kunt je achterban jouw evenementen laten meemaken zonder dat ze erbij zijn. Waarom? Om ze enthousiast te maken voor een volgende editie natuurlijk! Zo kan het reuze spannend zijn om de sfeer te proeven bij een sportief evenement, of mee te kijken tijdens de onthulling van de cheque met het totaal opgehaalde bedrag. En natuurlijk om mee te genieten van de afterparty. Omdat een evenement vaak een flinke tijd bezig is, zul je ook langdurig willen livestreamen. YouTube is in dat geval de beste optie.

Een social media take-over
In het kader van influencer marketing gebeurt het steeds vaker: organisaties geven hun socialmediakanalen uit handen en laten ambassadeurs daar invulling aan geven. Dat is natuurlijk ook een goede gelegenheid voor livestreams. Deze ambassadeurs kunnen jouw (en hun) achterban dan een kijkje in hun leven geven. Lees ons artikel over influencer marketing hier. Naast ambassadeurs zou je ook actiestarters kunnen laten livestreamen zodat zij op hun beurt weer anderen kunnen inspireren. Of nodig projectinitiators uit om over hun projecten te vertellen. Kortom, je hoeft het niet allemaal zelf te doen.

Spannende/mooie momenten in je campagne
Bereik je bijna je sfeerbedrag op je platform voor online fondsenwerving? Zet er een camera op en zend het uit via social media terwijl jij de pagina ververst. Zo laat je jouw volgers zien hoe erg jullie er intern mee bezig zijn en hoe dankbaar jullie zijn voor de donaties. Misschien denk je in eerste opzicht dat Snapchat het meest passende socialmediakanaal voor dit soort korte video’s is. Toch zijn ook Facebook Live of Instagram interessant. Hier krijgen volgers namelijk een melding als je live gaat en is de kans dus groter dat ze het zien.

Een kijkje in de keuken
Geef je achterban een kijkje achter de schermen! Wie werken er allemaal bij jullie organisatie? Hoe ziet jullie kantoor eruit? Waar lunchen jullie? Aan welke projecten wordt momenteel hard gewerkt? Door middel van livestreaming kun je jouw organisatie een gezicht geven.

Een toelichting van je platform voor online fondsenwerving
Wil jij het je achterban nog makkelijker maken om online voor jou in actie te komen? Organiseer dan een livestream waarin je het platform voor online fondsenwerving doorloopt, terwijl jouw (potentiële) actiestarters meekijken en meteen mee kunnen doen. Dit is vooral handig voor het deel van jouw achterban dat minder technisch onderlegd is. Geef ze meteen tips voor het ophalen van meer donaties en je hebt de perfecte kick-off voor een succesvolle campagne.

Hoe organiseer ik mijn livestream?

  1. Niet bang zijn. Een livestream is spannend, maar je bent ook maar een mens. Dat snappen jouw volgers ook. Probeer het eerst eens met een kleine groep. Dat kunnen mensen uit je achterban zijn, maar je kunt het natuurlijk ook met collega’s doen. De eerste keer livestreamen is best even wennen en op deze manier kun je uitproberen wat werkt voor jou.
  2. Kondig je livestream van te voren aan (met uitzondering van de spontane livestreams over bijvoorbeeld jouw campagne, die kun je natuurlijk niet plannen). Zo kun je bijvoorbeeld in de uitnodiging om deel te nemen aan een fondsenwervend evenement, aangeven dat er een livestream komt voor het opzetten van een actiepagina. Wellicht levert het je ook nog extra volgers op op het socialmediakanaal dat je voor de livestream gebruikt. Win win.
  3. Maak van te voren een draaiboek voor je livestream, zodat je goed voorbereid kunt beginnen en niet met een mond vol tanden komt te staan tijdens je stream.
  4. Zorg dat je een goede internetverbinding hebt. Streef naar Wifi of een vaste verbinding.
  5. Verzamel van te voren via social media vragen die je tijdens de livestream gaat behandelen. Handig, dan hoef je niet zelf alle inhoud te bedenken en kun je meteen je eerste kijkers verwachten, namelijk de mensen die hun vraag hebben ingestuurd.
  6. Maak een aantrekkelijke uitnodiging voor jouw livestream, waarin je duidelijk maakt waarom je volgers het écht niet mogen missen.
  7. Reageer op commentaren die tijdens de livestream worden geplaatst. Het is een goed middel om de interactie aan te gaan met je volgers. Vraag een collega om je te helpen met het monitoren van de reacties die tijdens de livestream binnenkomen. Zorg dat je bij het beantwoorden van vragen en reacties, ook de vraag of het commentaar noemt, zodat andere kijkers weten waar het over gaat.
  8. Vraag mensen om je volgen, bijvoorbeeld aan het eind van je livestream. Ze zijn er nu toch, volgen is dan nog maar een klein stapje.
  9. Kondig de volgende livestream vast aan. Zo regel jij alvast je eerste publiek.
  10. Op sommige socialmediakanalen kun je de livestream bewerken, opslaan en vervolgens delen met de rest van je volgers. Handig voor de mensen die er niet bij konden zijn.

Welk kanaal past bij mij?
Zoals je ziet, mogelijkheden en kansen genoeg. Welk kanaal voor livestreaming jij het beste kunt gebruiken hangt af van waar jouw doelgroep zich bevindt, maar ook wat voor soort stream je wil uitzenden. Youtube en Facebook hebben de livestream functie het meest doorontwikkeld en deze twee kanalen zijn het overzichtelijkst voor het beantwoorden van vragen. Ook kan je deze videos het makkelijkst opslaan. Het voordeel van Instagram en Twitter is dat deze kanalen, net als Facebook, een melding geven wanneer iemand live gaat.

Welk kanaal je ook kiest, livestreaming laat jou de interactie met jouw achterban aangaan. Je krijgt waardevolle feedback, verrijkt je evenementen en geeft je organisatie een gezicht. En dat allemaal zonder dat jij de deur uit hoeft!