239efc5735ba715ecd6886eb9b00d7b82df6eff9

Influencer marketing in de non-profitsector: hoe, wat, waar?

Steeds meer merken in steeds meer branches maken gebruik van influencer marketing om hun doelgroep op een authentieke en effectieve manier te bereiken. Waar voorheen vooral modemerken ‘social influencers’ inzetten, is het vandaag een van de snelst groeiende marketingkanalen. Kanalen als Instagram, Snapchat en Facebook worden steeds belangrijker en nieuwe tools maken het werken met influencers makkelijker. Ook voor goede doelen en non-profitorganisaties kan influencer marketing anno 2016 van enorme meerwaarde zijn. In deze blog lees je er alles over!

Social influencers creëren buzz
Bij influencer marketing, het woord zegt het al, spelen influencers een belangrijke rol in het beïnvloeden van andere mensen. Uit diverse onderzoeken is immers gebleken dat de moderne consument earned media, mond-tot-mondreclame en aanbevelingen van bekenden meer vertrouwt dan advertenties en reclame. Opzich wel logisch: je gelooft natuurlijk sneller iemand met wie je je kan identificeren dan een onbekende. Social influencers delen jouw boodschap met hun brede community. Een influencer is daarbij niet direct een ambassadeur van je merk, hij of zij is namelijk niet per definitie positief over jou, maar kan wel interesse of buzz opwekken over je merk. 

Hoe werkt het?
Social influencers kunnen bekende personen zijn, maar ook bloggers of vloggers. Zij hebben een enorm bereik. Zo wordt de PR-waarde van vlogger NikkieTutorials op zo’n 20 miljoen geschat en keken ruim 214 miljoen zielen in 2015 naar de Youtube-filmpjes van EnzoKnol. De twee vloggers hebben niet alleen zelf veel volgers op hun kanalen, maar ook nog eens een groep trouwe fans die de video’s op hun beurt weer met een nog groter publiek delen. Ze krijgen al snel gemiddeld 250 euro tot 350 euro voor een artikel of video of om aanwezig te zijn op een persevenement. Daaruit blijkt maar weer dat deze social influencers zeer serieus worden genomen door bedrijven.

Een krachtig non-profit voorbeeld
Merken als Albert Heijn, Hunkemöller, Oreo en Wehkamp maken al succesvol gebruik van social influencers om hun producten en diensten te promoten. Maar hoe pas je influencer marketing toe in de non-profit sector? Dit leggen we je uit aan de hand van een voorbeeld. Yarasky, één van Nederlands bekendste gamevloggers, heeft afgelopen mei 24 uur lang een livestream op zijn vlog gedeeld voor Make-A-Wish Nederland. Met behulp van de livestream wilde hij zoveel mogelijk geld ophalen om kinderwensen te vervullen. Yarasky doet dit door prijzen weg te geven, shirts te verkopen en games te spelen. Op het hoogtepunt heeft de livestream 12.424 kijkers. De opbrengst? Ruim € 10.000,-! Maar dit mooie bedrag is niet de enige opbrengst. Yarasky zorgt namelijk voor een enorme media-hype rondom Make-A-Wish. De PR-waarde komt daarbij neer op bijna € 455.000,-.

Zelf aan de slag met influencer marketing
Dit is slechts een voorbeeld van hoe een social influencer van enorme waarde kan zijn, ook in de non-profitsector. Een heldere strategie is daarbij cruciaal. Het is ten eerste zeer belangrijk om te weten wie er invloedrijk is in jouw branche. Kies een social influencer die past bij jouw doelgroep! Dit vergroot de geloofwaardigheid en zal er uiteindelijk voor zorgen dat relevante personen worden bereikt. Ook is het slim om vooraf doelen te stellen, zodat je achteraf gemakkelijk kunt meten wat de campagne concreet heeft opgeleverd. 

Het mag duidelijk zijn dat influencer marketing niet te onderschatten is, niet alleen voor commerciële organisaties, maar juist ook voor non-profits!


------------------------

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!