6619483a379b1802c3f5ef664c4369a04a732027

How-to: Generatie Z begrijpen, bereiken en betrekken

Voor goede doelen is het niet altijd een gemakkelijke klus om jongere generaties te betrekken bij hun fondsenwervingscampagnes. Toch is Generatie Z, de generatie geboren na 1995, een hoopvolle generatie. Zeker voor de charitatieve sector. In deze blog legt Kentaa je uit waarom én geven we je tips hoe je ze ook daadwerkelijk kunt bereiken!

Generatie Z, wie zijn dat precies?
Een exacte definitie van Generatie Z is lastig te geven. Een deel van hen speelt momenteel nog in de zandbak, een ander deel is bijna afgestudeerd en op zoek naar een eerste baan. Ze zijn te omschrijven als open wereldburgers, met een geheel eigen visie op de maatschappij. Met hun zakgeld, studentenbudget of minimum inkomen is het hoogstwaarschijnlijk niet direct de primaire doelgroep van charitatieve organisaties. Maar toch komt Generatie Z er aan! 

En Generatie Z wil graag helpen. Een belangrijk kenmerk van deze generatie is namelijk hun sterke drang om iets positiefs bij te dragen aan de wereld. Ze maken zich druk om natuur- & milieuproblemen en hebben een sterke mening over sociale vraagstukken die spelen. Stuk voor stuk hopen ze een baan te vinden waarmee ze het verschil gaan maken. Ze hebben daarbij een belangrijke troef in handen: hun eindeloze handigheid met interactieve media. Generatie Z was slechts rond de 10 jaar oud toen de eerste iPhone werd gelanceerd! Ze zijn 24/7 online en delen alles met hun enorme netwerk.

Dat alles maakt dat peer-to-peer fundraising de perfecte tool is, om deze generatie te helpen hun doelen te bereiken binnen deze samenleving en binnen het werkveld. Met een online platform voor fondsenwerving, help je Generatie Z om te profiteren van hun eigen online netwerk en zo het verschil te maken.

Maar hoe dan?
Hoe zorg je er voor dat Generatie Z ook daadwerkelijk jouw organisatie gaat supporten? Dat is natuurlijk weer een vak apart. Zeker omdat deze generatie continu in beweging is, blijft het lastig en zul je moeten blijven investeren en testen. Toch geven wij je hieronder enkele handvaten:

1. Wees oprecht & inspireer
Enerzijds is Generatie Z zuinig, maar anderzijds geeft ze met plezier geld aan dingen die hem of haar inspireren of aan dingen die in lijn zijn met zijn of haar waarden. Zoals gezegd wil de generatie graag haar steentje bijdragen aan de maatschappij, maar alleen als ze zelf kan kiezen hoe. De super-geïnformeerde generatie wil daarom een oprecht verhaal horen. Ze prikken er snel door heen als iets nep of ongegrond is. Daarbij geldt, zowel individueel als in groepsverband: inspireren werkt beter dan motiveren. Doe iets nieuws. Laat zien dat je Generatie Z snapt. Zo voelen zij ook meer connectie met jou!

2. Gebruik social influencers
Generatie Z gelooft lang niet meer alles wat een autoriteit roept. Waar we vroeger dokters, artsen en leraren op hun woord geloofden, heeft Generatie Z al snel haar eigen mening klaar. Bloggers, vloggers en andere ‘social influencers’ kunnen daarentegen wél weer voor een verandering in mening en gedrag zorgen bij Generatie Z. Een klein voorbeeld: Kylie Jenner, Amerikaanse realityster, model én halfzus van Kim Kardashion, vertelde onlangs in één van haar Snapchat-verhalen dat ze fan was van Nivea Man Sensitive Balsem. Het gevolg: de crème was binnen no-time overal uitverkocht! Zo zie je hoe social influencers als Kylie Jenner anno 2016 echt het verschil kunnen maken. Wil je meer weten over influencer marketing? Op onze blog schreven wij er al eens eerder over, en we lieten je een voorbeeld zien hoe je dit zou kunnen toepassen in de non-profitsector. Je leest het artikel hier.

3. Daag Generatie Z uit
Generatie Z staat open voor uitdaging. Stichting ALS maakte hier slim gebruik van. Je hebt vast wel eens van de ‘Ice Bucket Challenge’ gehoord. Met deze challenge wilde men aandacht vragen voor ALS door mensen een filmpje van zichzelf te laten maken terwijl ze een emmer ijswater over hun hoofd gooiden. Vervolgens moesten ze iemand in hun netwerk uitdagen hetzelfde te doen. En dat werd veelvuldig gedaan: in Nederland alleen al leverde dit Stichting ALS ruim een miljoen (!) euro op!

4. It’s all about the experience
Om Generatie Z te overtuigen en fondsen te laten werven voor jouw organisatie, moet je ze een ongelofelijke ‘user-experience’ leveren. Ze zijn opgegroeid met technologie en zijn gewend aan tools die altijd maar blijven veranderen en die continu door ontwikkelen. Een online platform voor fondsenwerving moet dus snel, gebruiksvriendelijk en duidelijk zijn, en er daarnaast ook nog eens strak en modern uit zien (precies zoals het Kentaa-platform dus ;)).

5. Personaliseren is key
Generatie Z groeit op in een tijd waar gepersonaliseerde marketing aan de orde van de dag is. Het kopen van een kop koffie, het lezen van een online nieuwsbrief en het boeken van een reis… alles is perfect afgestemd op hun wensen. De tijd van massa communicatie is definitief voorbij. Voor Generatie Z is het een belangrijke voorwaarde om hun (online) ervaringen te kunnen personaliseren. Een online platform waarbij ze de vrijheid hebben deze zelf in te richten en te delen met hun netwerk kan daarbij helpen.

Een ding is zeker: Generatie Z komt eraan. En daar kun je maar beter op voorbereid zijn! 

------------------------

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!