A96199f838d12ca6fa02e285fd21c201256a4569

Het beste moment om vrijwilligers, actiestarters en donateurs te werven

Wat is het beste moment om potentiele donateurs, actiestarters of vrijwilligers te bereiken? Dat is een vraag die bij veel fondsenwervende organisaties speelt. En het is een moeilijke vraag om te beantwoorden. Gelukkig deelde Anne van Roosmalen, Marketing manager van matchingsplatform NLvoorelkaar (hierop staan oproepen tot vrijwilligerswerk) interessante conclusies over de geschikte momenten om vrijwilligers te werven. In dit artikel vind je een samenvatting van haar bevindingen. Daarnaast delen we de momenten waarop je het beste actiestarters/deelnemers en donateurs kan werven, aan de hand van data uit ons platform voor online fondsenwerving.

Wanneer gaan mensen op zoek naar vrijwilligerswerk?

Uit het onderzoek van NLvoorelkaar is gebleven dat 50% van de vrijwilligers op het platform, inlogt tussen 09:00 en 15:00 uur, waarbij de piek rond 11 uur ligt. Ditzelfde geldt voor bezoekers. Daarnaast is er voor bezoekers een kleine piek gesignaleerd tussen 20:00 en 22:00 uur, maar hierbij wordt niet ingelogd door vrijwilligers.

NLvoorelkaar stelt dus dat het plaatsen van de vrijwilligersoproep het beste om 10:00 uur geplaatst kan worden omdat de kans dat oriënterende vrijwilligers de oproep zien dan het grootst is. Na 15:00 nemen de ingelogde vrijwilligers af.

De dag waarop de meeste vrijwilligers inloggen en zich registreren is dinsdag. Ook maandag is een dag met veel activiteit, terwijl het weekend juist weinig activiteit toont.

De periode? Het najaar. In september en oktober is er veel verkeer en in oktober en november loggen er veel vrijwilligers in. Ook in januari wordt een piek gesignaleerd, mogelijk dankzij de invulling van goede voornemens.

Let wel dat NLvoorelkaar een platform is dat volkomen is gewijd aan vrijwilligerswerk. De interesse voor vrijwilligerswerk is bij de bezoeker al aanwezig. Voor individuele non-profitorganisaties is het de moeite waard om uit te proberen of deze momenten ook voor hen geschikt blijken. 

Hoe zit dat met donateurs en actiestarters / inschrijvingen?

Omdat de werving van vrijwilligers doorgaans niet via platformen van Kentaa verloopt, kunnen we daar vanuit ons perspectief weinig over zeggen. Daarom hebben we andere interessante gegevens opgezocht:

  • de momenten waarop men doneert
  • de momenten waarop men een sponsorpagina aanmaakt of zich inschrijft voor een fondsenwervend evenement (‘acties’ in de illustraties)

We hebben daarbij gegevens verzameld van het jaar 2018. Wij hebben geen zicht op de communicatiemomenten van onze klanten die mogelijk invloed hebben op het moment van doneren of in actie komen. Desalniettemin zorgt de grote spreiding van websites en organisaties die gebruik hebben gemaakt van onze platformen, voor een interessant beeld.

Conversies per uur van de dag

Conversies per uur 

Als we kijken naar het moment van de dag waarop men het vaakst doneert, dan is dat vooral na etenstijd, waarbij de piek tussen 21:00 en 22:00 uur ligt. Acties pieken tussen 19:00 en 20:00 uur, maar ook tussen 13:00 en 16:00 uur wordt veel activiteit gemeten.

Het is daarom interessant om publicaties, e-mails en social posts vlak voor deze pieken te versturen en te kijken of dit een positief effect heeft op het aantal donaties en acties.

Conversies per dag

conversie momenten per dag


Woensdag is de dag waarop het vaakst wordt gedoneerd via onze platformen. Voor acties is maandag verreweg het populairst, woensdag volgt op de tweede plek. In het weekend wordt er minder vaak gedoneerd en starten ook minder mensen een actie.

Meten voor een eigen site

Met Google Analytics is het mogelijk om dergelijke resultaten voor een eigen site te meten, mits er doelen zijn ingesteld voor doneren en inschrijven, of het aanmaken van sponsorpagina’s. Een snelle zoekopdracht in Google op bijvoorbeeld ‘tijd van de dag aangepast rapport’ leidt je naar aangepaste rapportages waarmee je dit in kaart kunt brengen. Vervolgens kun je de rapporten aanpassen en instellen voor jouw doelen. Op die manier kun je de impact van communicatiemomenten rechtstreeks terugzien.

Wat zijn jouw beste communicatiemomenten? Deel ze met ons, wie weet schrijven we er een artikel over!

 

Bronnen

De beste tijd, dag, week en maand om vrijwilligers te werven

 

 

---

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Maximaal eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!