8ce23988658fd0c8611d6ddebfe344ff792e2eef

#GivingTuesday: informatie & inspiratie

Na Black Friday en Cyber Monday is het vandaag Giving Tuesday. In plaats van hebben, hebben, hebben, staat deze dag in het teken van geven. Giving Tuesday vindt in Amerika dit jaar voor de vijfde keer plaats, net als altijd op de eerste dinsdag na Thanksgiving. In Nederland is Giving Tuesday nog een stuk minder groot. Meer weten over deze bijzondere dag? Lees dan snel verder…

Het ontstaan van Giving Tuesday
Tot enkele jaren geleden stonden de laatste weken van het jaar in Amerika in het teken van geven. Met het einde van het jaar in zicht wilde iedereen toch nog een steentje bijdragen aan een betere wereld. Met de komst van marketinghypes als #BlackFriday en #CyberMonday, was het hele idee van ‘geven’ een beetje op de achtergrond geraakt. Voor diegene die het gemist hebben: Black Friday en Cyber Monday (inmiddels ook overgewaaid naar Europa) zijn de dagen waarop je voordelig aankopen kunt doen. Officieel gelden op Black Friday enkel hoge kortingen in de ‘offline’ winkels en op Cyber Monday via het internet, in webshops dus. In werkelijkheid lopen deze dagen echter steeds meer door elkaar, waardoor het gehele weekend in feite een groot koopjesfestijn is.

Bringing back ‘The Spirit Of Giving’
Hebben, hebben, hebben dus. Om ‘The Spirit Of Giving’ weer nieuw leven in te blazen, startten New York’s 92nd Street Y en the United Nations Foundation in 2012 daarom met Giving Tuesday. Al snel haakten Goede Doelen en andere non-profits hier op in. Op social media wordt gebruik gemaakt van de hashtag #GivingTuesday om het bewustzijn van mensen te verhogen en hen te stimuleren om eens iets voor een ander te doen. Ook bedrijven doen mee: zo doneren sommigen een percentage van hun dagomzet of sponsoren ze speciale Giving Tuesday Events. Vorig jaar, in 2015, maakte Giving Tuesday in Amerika een enorme groei door. Waar in 2014 tijdens Giving Tuesday nog zo’n 45 miljoen dollar aan online donaties werd opgehaald, was dat in 2015 ruim 116 miljoen dollar (Bron: Impact Lab, Summary Report Of Giving Tuesday 2015).

Slechts 18% van de Amerikanen kent Giving Tuesday
Alhoewel Giving Tuesday in Amerika dus wel groeit, blijkt uit onderzoek van de John Templeton Foundation dat slechts 18% van de Amerikanen bekend is met Giving Tuesday. Ter vergelijking: 93% is bekend met Black Friday. Giving Tuesday is, in tegenstelling tot Black Friday en Cyber Monday, dan ook nog niet echt overgewaaid naar Nederland. Wellicht komt daar dit jaar verandering in!

Word een pionier!
Ondanks het feit dat Giving Tuesday hier nog niet zo groot is, vinden wij het een goed initiatief. Jij als fondsenwerver zou hier dus ook prima op kunnen inhaken. Dé kans om een pionier te worden met jouw organisatie, bijvoorbeeld door:

  • Op social media de hashtag #GivingTuesday te gebruiken en jouw volgers te vragen een donatie te doen of op een andere manier in actie te komen.
  • Aandacht besteden aan Giving Tuesday op je blog of in een speciale mailing aan je achterban.
  • Een bedrijf bereid te vinden om ook te helpen, bijvoorbeeld door donaties te verdubbelen of door een percentage van hun dagomzet te doneren aan jouw doel.
  • Een blogger of vlogger bereid te vinden jouw goede doel te supporten. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat Giving Tuesday met name in opkomst is onder Milennials (jongeren onder de 35 jaar), welke veelvuldig online blogs en vlogs volgen.
  • Giving Tuesday 2017 (datum) nu alvast in je agenda te markeren, dan kun je volgend jaar groter uitpakken.


Fijne #GivingTuesday!


------------------------

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!