895efcca696f531eaa73f15c0c5a57e234b249b5

De verkeerde kijk op de non-profit sector

De manier waarop we als consument denken over nonprofit organisaties is verkeerd. Dat zegt fondsenwerver en activist Dan Pallotta in zijn inspirerende TedTalk. Voor diegenen die het filmpje van 18 minuten niet willen kijken (aanrader! kijk hier), hieronder een korte samenvatting:

Als we over non-profitorganisaties zouden denken zoals we denken over for profitorganisaties, beweert Pallotta, dan zouden grote sociale problemen een stuk beter te verhelpen zijn. Hoe denken we dan over non-profits? Simpel. Al het geld dat zij aan donaties ontvangen, moet gaan naar het doel, niet naar marketing, advertising of de mensen binnen de organisatie. Als dat niet gebeurt is dat moreel onverantwoord.

Pallotta is het hier niet mee eens. Goede doelen worden hiermee buitenspel gezet en missen daarom mogelijkheden om te groeien, waardoor ze simpelweg niet de kans krijgen om de doelen waar ze naar streven, te behalen. Zij trekken aan het kortste eind op alle fronten, namelijk:

1. Compensatie (geld)
Mensen die werken voor non-profits mogen niet teveel geld verdienen. Zij moeten het maar doen met een stuk minder, want anders zit dat ons niet lekker. Daarom is het voor non-profits moeilijk om het juiste talent te vinden.

2. Adverteren
Non-profits worden vreemd aangekeken als ze veel geld besteden aan advertenties. Dat het genereren van meer bereik ook leidt tot meer inkomsten, daar denken we dan niet aan. Het gaat immers om het idee; ons geld moet naar het doel, niet naar reclame.

3. Risico's nemen
Non-profits mogen geen risico's nemen. Ze mogen geen geld investeren in nieuwe ideëen om hiermee te proberen meer geld te genereren, want een mislukte campagne schaadt onmiddelijk hun imago.

4. Tijd
Resultaten van non-profits moeten snel komen. Geduld is er niet; investeerders (lees: donateurs en sponsors) blijven niet wachten en geven in eerste instantie weinig om lange termijn doelen. De donateur laat zich niet makkelijk binden voor een langere periode.

5. Winst
Wanneer een bedrijf winst maakt, zijn andere bedrijven eerder geneigd om te investeren in de toekomst van het bedrijf. Non-profits, het woord zegt het eigenlijk al, zijn niet winstgevend en kunnen daarom moeilijk grote investeerders aantrekken die hen kunnen helpen om hun doelen te behalen.

Waar ligt nu het grootste probleem? Overhead.
1. Het idee dat overhead geen deel uitmaakt van het doel wat nagestreeft wordt.
2. Het feit dat non-profits daarom overheadkosten omlaag brengen en daarmee niet meer de middelen hebben om te groeien.

Onderdeel daarvan zijn mensen, maar bijvoorbeeld ook fondsenwervingskosten. Fondsenwerving gaat immers niet vanzelf en zo gauw goede doelen bezuinigen op deze post komt er dus ook minder binnen. Pallotta vertelt zijn verhaal met sterke voorbeelden, uit eigen ervaring. Hij stelt dat als er maar geinvesteerd wordt in de non-profit sector, er een hele hoop sociale problemen beter kunnen worden aangepakt.

Wat denk jij als consument en als deelnemer in de nonprofit sector, over de visie van Dan Pallotta? 

------------------------

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!