De top 20 fondsenwervende evenementen van 2015

16-05-2016 | 18:34

 

Onlangs publiceerde PeerWorks het rapport ‘Top 20 Peer-to-Peer Fundraising Events in the Netherlands 2015’. Het rapport presenteert de top 20 fondsenwervende evenementen van non-profits in Nederland en licht het succes van deze evenementen toe. Kentaa was bij de presentatie van het rapport aanwezig. Graag zetten we de hoogtepunten uit het rapport voor je op een rij:

De Top 20

p2p top 20

Evenementen komen in aanmerking voor de top 20 als ze de volgende kenmerken hebben
1. Het fondsenwervende evenement is een live samenkomst van mensen die deelnemen aan een specifieke activiteit. Hierbij worden ze aangemoedigd om fondsen te werven voor het goede doel waar het evenement aan bijdraagt. Het hoeft niet door het goede doel zelf georganiseerd te zijn.
2. Het is een open evenement. In principe kan iedereen eraan deelnemen en fondsenwerven voor het goede doel.
3. De opbrengst van het evenement gaat naar een Nederlands goed doel.

Korte conclusies uit de top 20 ten opzichte van 2014
Ten opzichte van 2014 zijn er een aantal conclusies te trekken. Om in de top 20 te komen moet een evenement minimaal €463.037 ophalen. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2014. Een teken dat het goed gaat met event fundraising in Nederland. Opvallend is wel, dat de evenementen in de top 20 dezelfde zijn als vorig jaar. Enkel de volgorde is anders. Ook de top twee is hetzelfde als vorig jaar: Alpe d’Huzes en RopaRun. Maar: de verschillen met de rest van de top worden kleiner.

Hoe kunnen non-profits hun opbrengst vergroten?

  • Door inschrijfgeld te vragen voor het evenement (of dat te verhogen).
  • Door (meer) deelnemers te vragen om zelf te doneren.
  • Door (meer) deelnemers aan te moedigen om fondsen te werven.
  • Door deelnemers aan te moedigen om meer fondsen te werven.
  • Door het minimale bedrag dat een deelnemer moet werven te verhogen.
  • Door meer en grotere donaties te stimuleren.
  • Door alternatieve inkomsten te genereren uit merchandise, verkoop van eten en drinken, sponsoring etc.

Maar: om exponentiële groei van de opbrengst te realiseren: Vergroot het aantal deelnemers! De rest groeit dan mee. (Niet vanzelf, hier is ook vanuit de non-profit extra moeite, planning, aansturing en begeleiding voor nodig.)

Grotere opbrengst is in de top 20 bereikt door:

  • Meer deelnemers bij bestaande evenementen.
  • Het uitbreiden van evenementen naar meerdere locaties.
  • Een hogere opbrengst per deelnemer of team.


In het rapport krijgen ook een aantal nieuwkomers op het gebied van event fundraising een kleine spotlight, waaronder twee van onze klanten. Daar zijn we trots op!

Paddle for Lars

Paddle for Lars

Paddle voor Lars was een peddel race door de grachten van Amsterdam, georganiseerd door de vrienden en familie van Lars de Beer. Zij richtten voor hem de ‘De Beer Foundation’ op. Lars kreeg een ernstig mountainbikeongeluk waarbij hij verlamd raakte. Lars werkte als ZZP-er, en had ten tijde van zijn ongeluk geen arbeidsongeschiktheidsverzekering. De opbrengsten van het evenement kwamen deels ten goede aan de behandeling van Lars en deels aan onderzoek naar dwarslaesie. Het evenement haalde €300,000,- op in 5 weken. Een overweldigend succes dat te danken was aan meerdere factoren:

  • Het netwerk van Lars en zijn vrienden
  • Het raakte een gevoelige snaar: veel ZZP-ers trokken zich de situatie aan
  • Dankzij de actualiteit van het onderwerp trok het de aandacht van de media.
  • De De Beer Foundation was erg sterk aanwezig op social media.
  • Het evenement had een sterke online-offline combinatie.
  • Kentaa bood een sterk en snel opgezet online fondsenwervingsplatform
  • Passie was de drijfveer achter dit evenement.

De Hollandse 100

De Hollandse 100

De tweede nieuwkomer die wij tot onze klanten mogen rekenen was Lymph&Co. De stichting werft fondsen voor onderzoek naar Lymfklier kanker. Het evenement dat de stichting in 2015 voor het eerst organiseerde is De Hollandse 100. Tijdens dit oer-Hollandse evenement worden deelnemers aangemoedigd om 10 kilometer te schaatsen en daarna 90 kilometer te fietsen. De opbrengst was €223.510,-.

Een succesvolle eerste editie. Daar hebben veel zaken aan bijgedragen:

  • Er was een briljante kick-off van het evenement (o.a. een item in RTL Late Night)
  • De media aandacht bleef groot, ook na de kick-off.
  • Veel bekende Nederlanders verbonden zich aan het evenement (o.a. Prins Bernhard Jr., Rossana & Patrick Kluivert, Simon Keizer, Monique des Bouvrie en Humberto Tan)
  • Naast de Hollandse 100 was er ook de Familie estafette, zodat iedereen mee kon doen.

De fondsenwerving voor de tweede editie is inmiddels in volle gang op www.dehollandse100.nl. Het evenement vindt plaats op 6 maart. Dit jaar zijn er twee activiteiten bijgekomen: de Junioren 10 (schaatsen) en het Oranje Peloton.

Kijkje in de toekomst....
Een aantal voorspellingen en kansen voor 2016. PeerWorks verwacht dat steeds meer goede doelen zich zullen aansluiten bij de grote marathons, wereldwijd. Voor event fundraising liggen er in 2016 kansen voor goede doelen die zich inzetten voor de bestrijding van ernstige ziekten. De helft van de doelen uit de top 20 zet zich in tegen kanker. Er is ook ruimte voor andere ziektebeelden. Tot slot wordt het optimaliseren van de evenementen en de fondsenwerving key.