9c5b301c3b592d1a72ef6feaa1911671dc6292dc

De status van crowdfunding door non-profits

Onlangs publiceerde Douw&Koren, hét crowdfunding adviesbureau, een rapport over de status van crowdfunding in Nederland in 2016. En ze hadden goed nieuws: het was wederom een recordjaar. In 2016 werd namelijk 33% meer opgehaald via crowdfunding dan in 2015. 170 miljoen euro in totaal, verdeeld over 4.827 projecten. Voor ons aanleiding om ook eens in te zoomen op crowdfunding, en dan met name in de non-profitsector.

Waar het allemaal begon
In het jaar 1997 was er in Groot-Brittannië een rockband die ruim $60.000 via hun Amerikaanse fans bij elkaar sprokkelde om te kunnen rondtouren. Dit is, volgens bronnen, de eerste officiële succesvolle crowdfunding-campagne ter wereld. Geïnspireerd door deze innovatieve manier van financiering, startte Brian Camelio, een Amerikaanse muzikant en programmeur, in 2001 ’s werelds eerste crowdfunding-platform: Artistshare. Niet veel later schoten crowdfunding-platforms als paddenstoelen uit de grond. Indiegogo, Kickstarter en natuurlijk Kentaa.

Toen crowdfunding zich eenmaal had bewezen ging het snel: “Zeker ook omdat bleek dat soms de ‘crowd’ nog waardevoller bleek dan de ‘funding’: de grote groepen mensen die investeerden, bleken zich te ontpoppen tot loyale ambassadeurs. Investeer je in een restaurant, tech start-up, dansgezelschap of agrarisch bedrijf, dan is het immers ook ‘jouw’ project geworden,” schrijft Douw&Koren in hun rapport. Het begin van een grote hype rondom crowdfunding.

De Nederlandse crowdfunding markt is volwassen
Het afgelopen jaar was er echter niet enkel positieve berichtgeving. Zo mislukten een aantal grote (commerciële) campagnes en werden kritische voorlopige conclusies getrokken over de risico’s bij crowdfunding. Het Financieel Dagblad schreef het volgende: “De hybride zonnepanelen van Adobe Solar Energy hebben het niet gered. Modemerk Cookie Culture is failliet en ook de investeerders in toiletrolhouder Wet&Dry kunnen naar hun centen fluiten. De wittebroodsweken van crowdfunding zijn voorbij.”

Wij verwoorden het graag anders: de Nederlandse crowdfunding markt is volwassen. Desalniettemin groeit crowdfunding in Nederland nog steeds, zoals we in het begin van dit artikel al noemden. En flink.

Crowdfunding voor non-profits
In de beginjaren werd crowdfunding vooral gebruikt door ondernemers, om met behulp van investeerders hun innovatieve business-idee op touw te zetten. Inmiddels hebben ook non-profitorganisaties de wereld van crowdfunding ontdekt. Via het Kentaa-platform werd in 2016 ruim €800.000 gecrowdfund door non-profitorganisaties. Een aantal voorbeelden van bijzondere crowdfunding-projecten in 2016:

Hartstichting – Crowdfunding voor innovatief medisch onderzoek
Begin 2016 startte de Hartstichting een bijzondere crowdfunding pilot. Tijdens deze pilot bood de Hartstichting twee onderzoekers de kans om onderzoek naar innovatieve hart- en vaatziekten te financieren via crowdfunding. Alleen bij 100% financiering zouden de onderzoeken van start gaan. En dat is gelukt! Kentaa ontwikkelde hiervoor het crowdfunding platform en verzorgde samen met de Hartstichting een crowdfunding workshop voor de onderzoekers.

steunmijnonderzoek


Radboud Universiteit Nijmegen
Kentaa en Universiteiten zijn een goede match. Dat blijkt wel uit het feit dat inmiddels 9 Nederlandse Universiteiten crowdfunden met behulp van het Kentaa-platform. We lichten er nu één uit: de Radboud Universiteit Nijmegen. Via hun platform hebben ze onlangs met succes een crowdfunding campagne afgesloten voor de ontwikkeling van Demos. Demos is een uniek spel dat de spelers inzicht geeft in hoe democratie nu echt werkt. Het spel is ontwikkeld door onderzoekers van de Radboud Universiteit en met de crowdfunding campagne is geld geworven om het spel in een grote oplage te kunnen maken.

democratiespel

Bionext - De Grootste Zaadbank
Bionext maakt zich sterk voor méér duurzame biologische voeding en landbouw. In 2016 startten zij een zeer succesvolle crowdfunding-campagne via het Kentaa-platform: De Grootste Zaadbank. Met de campagne wilden ze maatschappelijke bewustwording creëren en mensen oproepen hun stem te laten horen. Het ultieme doel: de EU-wetgeving op patenten aanpassen zodat er geen patenten mogelijk zijn op natuurlijke eigenschappen van zaden, vruchten en planten. De crowdfunding-campagne was een groot succes en behaalde in een mum van tijd het doelbedrag. Inmiddels is het tweede project gestart!

de grootste zaadbank

Rode Kruis - Rampbestendige schoolgebouwen in Haïti
Het Rode Kruis Prinses Margriet Fonds heeft via haar eigen crowdfunding platform ‘Voorkom de Ramp’ via crowdfunding geld opgehaald voor de bouw van rampbestendige schoolgebouwen in Haïti. Haïti wordt vaak getroffen door orkanen en aardbevingen. Binnen een gemeenschap is een schoolgebouw vaak het beste geschikt voor een veilig onderkomen. Voorkom de Ramp werkt met ‘pioniers’ die als ambassadeur voor een crowdfunding project optreden. Paul Rosenmöller was de pionier van dit project. Lees meer over de campagne.
voorkom de ramp


Onze learnings van 2016
Inmiddels hebben wij dus flink wat ervaring opgebouwd op het gebied van crowdfunding voor non-profitorganisaties. En met die ervaring hebben wij ook veel geleerd. Een aantal van onze belangrijkste learnings op een rij:

1. Crowdfunding levert veel meer op dan geld
Crowdfunding doe je niet alleen voor geld. Natuurlijk is het een innovatieve manier om je financiering rond te krijgen. Maar een goede crowdfunding-campagne brengt veel meer voort dan alleen donatie-inkomsten. Wat dacht je van publiciteit, betrokkenheid, nieuwe doelgroepen, draagvlak, een imago-boost én relatief goedkoop marktonderzoek? Wanneer je aan de slag gaat met crowdfunding is dit dan ook belangrijk om in je achterhoofd te houden.

2. Vele factoren leiden tot succes
Daarnaast is de succes van een crowdfunding campagne afhankelijk van vele factoren. Zo moet het project 3 hele belangrijke eigenschappen beschikken:

  • Emotie: de groep mensen die jij gaat aanspreken met de crowdfunding campagne moet een emotionele band hebben met het project, de mensen of de organisatie achter het project.
  • Urgentie: dat wat gecrowdfund wordt, dient een bepaalde urgentie te hebben. Waarom is het noodzakelijk dat hier NU geld voor ingezameld wordt?
  • Relevantie: het project moet bestaansrecht hebben, bijdragen aan iets dat voor de doelgroep of de organisatie relevant is. 

3. Het campagneteam is key
Het campagne- of projectteam is een belangrijke spil voor een succesvolle crowdfunding campagne. De mensen in dit team zijn de trekkers van het project. Er zijn een aantal eigenschappen waarover het campagneteam moet beschikken:

  • Passie: het team moet een gezonde dosis passie bevatten. Voor de organisatie, of het project op zich. Zij willen hoe dan ook dat het doel behaald wordt en kunnen deze passie ook overbrengen op anderen.
  • Energie: crowdfunding gaat niet vanzelf. Als projectteam moet je soms een lange adem hebben. Daarom is energie belangrijk. Als iets niet aanslaat, moet je als team kunnen terugveren en met evenveel energie iets nieuws proberen.
  • Creativiteit: een projectteam moet in staat zijn om originele manieren te bedenken om de crowdfunding campagne te laten slagen. Er moet een soort ondernemersmentaliteit in het team zitten: alert zijn op (nieuwe) kansen die zich voortdoen en weten hier adequaat op in te spelen. 

4. Segmenteren van je doelgroep
Breng bij de voorbereiding van je crowdfunding je doelgroep zo compleet mogelijk in kaart en maak daarbij onderscheid in verschillende subgroepen. Per subgroep kan je dan vervolgens bepalen hoe je deze bereikt, op welk moment in de campagne je dat gaat doen en welke tegenprestaties (beloningen) je kan bieden die bij deze subgroep past. 

5. Mensen geven aan mensen
Uit onderzoek blijkt dat de drie belangrijkste redenen om te geven aan een crowdfunding project zijn (in volgorde van belangrijkheid): 1. Sympathie voor de personen achter het project, 2. De inhoud van het project, 3. De interesse in de tegenprestatie. Mensen geven aan mensen; dat bleek maar weer eens tijdes de afgelopen Serious Request campagne met de actie van Tijn. Geef je crowdfunding campagne dus altijd een persoonlijk gezicht(en). Wie ligt/liggen er wakker van als de campagne niet lukt? 

6. Een goede kick-off is het halve werk
Een goede kick off organiseren met je projectteam zorgt ervoor dat iedereen weet wat er van hen verwacht wordt en dat alle neuzen de zelfde kant op staan. Ook komen hier vaak nog ideeën voor de campagne uit voort. Een mogelijkheid is om een deel van je achterban te betrekken bij de campagne. Zij weten immers als geen anders hoe ze aangesproken willen worden.

Download ons whitepaper ‘crowdfunding voor non-profits’
Natuurlijk zijn er vele wegen die naar Rome leiden. Wat bij de ene campagne wel werkt, kan bij de andere campagne juist niet werken. Een feit blijft dat een crowdfunding-campagne opzetten niet iets is wat je zomaar even doet. Wil je meer informatie over crowdfunding in de non-profitsector? Samen met Douw&Koren schreven wij een whitepaper over dit thema. Download ‘m hier!

Bronnen:
https://fd.nl/werk-en-geld/1140332/kijk-eens-kritisch-naar-uw-crowdfundbelegging
http://www.douwenkoren.nl/kopie-van-rapport-crowdfunding-nl-2
https://www.councilofnonprofits.org/tools-resources/crowdfunding-nonprofits
https://www.fundable.com/crowdfunding101/history-of-crowdfunding

 

------------------------

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!