Bddd8e74bfde4c90373225f1c67b613fd80f4ab2

De Dikke Blauwe doet bijzondere oproep aan Nederlandse miljonairs

De Dikke Blauwe is een leidend opinieblad over filantropie. Naast het wekelijks verschijnende ‘De Dikke Blauwe Journaal’, wordt ook jaarlijks ‘De Dikke Blauwe Gids’ ontwikkeld. Gisteren vond de zogenoemde vernissage plaats van de derde editie van deze jaargids van ruim 600 (!) pagina’s. Je vindt er o.a. een filantropisch jaaroverzicht, een top 100 van meest invloedrijke personen in de Nederlandse filantropie en ‘paspoorten’ van zowel personen als van charitatieve en dienstverlenende organisaties in. Ook wij, Kentaa, verschenen dit jaar in dat laatste katern. Zo’n 120 aanwezigen waren gisteren getuige van een inspirerende, feestelijke middag in Sociëteit De Witte in Den Haag, waar een bijzondere oproep aan Nederlandse miljonairs werd gedaan….

Joop en Janine van den Ende winnaars van de Dikke Blauwe 100 2016
Maar eerst werden de winnaars van de Dikke Blauwe 100, de ranglijst van 'invloedrijkste personen in de wereld van doneren & sociaal investeren' bekendgemaakt. Het feit dat deze winnaars al waren uitgelekt in de media, mocht de pret niet drukken. Joop en Janine van den Ende waren zichtbaar geroerd door het eerbetoon, dat zij uit handen van Jan Peter Balkenende in ontvangst namen.

In het juryrapport werd het echtpaar Van den Ende onder andere geprezen voor hun authentieke bevlogenheid, zonder effectbejag. Dat uit zich bijvoorbeeld in de oprichting van de VandenEnde Foundation, wat voor Joop en Janine een zoektocht is naar een goede vorm voor de inzet van hun vermogen, die aansluit bij hun gezamenlijke passie voor de cultuur.

Oproep: meer vrijgevigheid door Nederlandse miljonairs
Behalve de uitreiking van de Dikke Blauwe 100 en een mooie discussie over ondernemend cultuurmecenaat, werd er ook gesproken over de maatschappelijke vrijgevigheid van vermogenden in ons land. Kapstok daarvoor: de lancering van ‘De Blauwe Belofte’. Deze Nederlandse variant van The Giving Pledge, richt zich op de ruim 100.000 miljonairs die Nederland rijk is. Aan hen de oproep om ten minste een ton (10%) van hun vermogen vrij te maken voor maatschappelijke doeleinden. Zo moet 'De Blauwe Belofte' minimaal €10 miljard extra ontsluiten voor de samenleving, bovenop de jaarlijkse ruim €4 miljard geefgeld.

Grootgevers maken zich bekend door ondertekening van 'De Blauwe Belofte' en publicatie van hun naam op de website www.deblauwebelofte.nl. De ondertekenaars hoeven niet bekend te maken aan welke specifieke doelen zij, op welke manier dan ook, bijdragen. Dit mag natuurlijk wel. Het publiekelijk afleggen van ‘De Blauwe Belofte’ is volgens initiatiefnemers een stimulans voor de sector: 'Wij weten van The Giving Pledge, maar ook uit de vakliteratuur, dat goede rolmodellen een enorme stimulans zijn voor maatschappelijke vrijgevigheid. Zien geven, doet (groot) geven’, aldus Charles Groenhuijsen, lid van de hoofdredactie van De Dikke Blauwe.

------------------------

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!