4fc177ebcaef195e920be50d8c344286b65ad0cb

Crowdfunding blijft groeien: trends en kansen voor fondsenwervende organisaties

Fondsenwervende organisaties die het Kentaa platform inzetten voor crowdfunding, hebben in 2018 ruim 1,5 miljoen euro opgehaald. Daarmee is de opbrengst 59% gestegen ten opzichte van 2017. 

Ook het aantal geslaagde crowdfunding projecten is spectaculair gegroeid. Van 155 projecten in 2017 naar 691 projecten in 2018 (346% groei). Met andere woorden, het succes van crowdfunding blijft zich uitbreiden.

Gemiddeld werd er per project € 2.250 opgehaald. In 2017 was dit bedrag € 6.303. Deze daling is te wijten aan een groot aantal projecten met relatief lage streefbedragen. Het gemiddelde donatiebedrag lag in 2018 op € 47,37.

 

Crowdfunding trends en kansen in 2019

 

Crowdfunding op lokaal niveau
Het crowdfunding platform BuurtAED, een initiatief van de Hartstichting en Philips, was in 2018 éen van de grote successen. BuurtAED geeft alle buurten in Nederland de kans om een AED aan te schaffen met behulp van crowdfunding. Zo zijn steeds meer buurten in Nederland voorbereid op een hartstilstand. Een dergelijk platform bewijst dat crowdfunding voor een gezamenlijk belang in de buurt, erg succesvol is.

Onlangs startte Provincie Gelderland met een crowdfunding platform voor groenere schoolpleinen.

We zien dat op lokaal niveau, men steeds meer bezig is met een duurzamere toekomst.

Matchfunding
Al sinds 2016 maakt de Hartstichting met hun crowdfunding platform Steun Mijn Onderzoek gebruik van matchfunding. Onderzoekers zamelen geld in voor hun onderzoeken en als het doelbedrag is behaald, verdubbelt de Hartstichting dat bedrag zodat de onderzoeken gestart kunnen worden. Ook bij BuurtAED speelt matchfunding een belangrijke rol. Lukt het buurtbewoners om binnen 30 dagen het benodigde bedrag voor hun AED in te zamelen, dan krijgen zij van Philips ten minste 1000 euro korting.

Matchfunding kan op verschillende manieren worden toegepast: verdubbeling van het bedrag, een x bedrag voor iedere donatie, een x bedrag per een x aantal donaties, etc.

Samenwerking met bedrijven
Voor goede doelen biedt een samenwerking met bedrijven kansen op het gebied van crowdfunding. Bedrijven kunnen door deel te nemen aan crowdfunding campagnes, namelijk ook invulling geven aan een m.v.o. beleid. Mogelijkheden voor bedrijven zijn onder andere het bovengenoemde matchfunding, het aanbieden van items voor crowdfunding rewards of het beschikbaar stellen van hun netwerk en communicatiekanalen. Natuurlijk kunnen ze ook een donatie doen.

 

Lees ook:
Crowdfunding in 2017: flinke stijging donatie-gerichte crowdfunding
Crowdfunding: wat het jouw organisatie oplevert (naast geld)
Mijn crowdfunding campagne is afgelopen. Wat nu?

 

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!