Aae63aedf8be08595128bdebe7e5db8f80d043bf

Communiceren op niveau

Ik schrijf deze blogpost een beetje in het kader van ‘open deur’, maar soms is een kleine herinnering aan deze open deur wel eens op zijn plaats. Het zal geen organisatie of persoon verrassen als ik zeg dat bij communicatie, naast bepalen wat jouw boodschap is en aan wie je die gaat communiceren, communiceren op de juiste manier super belangrijk is. Dat realiseer ik me eigenlijk altijd, maar op sommige momenten word ik daar letterlijk mee geconfronteerd. Dit maakt dan ook tot een mooie metafoor.

Levelen
Misschien niet iedereen bekend: ik breng het grootste gedeelte van mijn dag zittend door. In een rolstoel. Soms ga ik wel eens uit, naar een concert, of de kroeg, of een netwerkbijeenkomst. Je kent ze wel: ruimtes vol met mensen die allemaal iets willen vertellen. Veel geluid, veel stemmen, veel boodschappen. Op zich best te doen, als je maar dicht genoeg bij iemand staat om het goed te verstaan. Voor mij is dat echter lastig, ik zit, terwijl de rest van de wereld staat. Ik hoor heel veel ruis, maar ik begrijp er uiteindelijk helemaal niets van. Pas als iemand naast me komt zitten, dan kan ik het verstaan. Letterlijk ‘levelen’.

Dat moet je dus als organisatie ook doen. Je praat dan over begrippen als ‘plaats’, ‘timing’, ‘toon’, ‘kennisniveau’ etc.

Waar is jouw doelgroep?
Eerst moet je je afvragen waar je me kunt vinden. Wat weet je al over me? Nou, dat ik graag naar concerten ga (stel: concerten = social media). Echter niet alle concerten, want ik hou van rock, maar niet van trance (ik gebruik Twitter, maar veel minder Pinterest, bijvoorbeeld). Dat is de plek waar jouw doelgroep zich bevindt. Het is echter makkelijker gezegd dan gedaan om jouw doelgroep (online) te vinden. Vaak heb je als organisatie een redelijk beeld van wie jouw doelgroep is. Neem dit dan ook als uitgangspunt. 

Wanneer is jouw doelgroep daar?
Timing, wanneer ben ik daar dan? Probeer de meest geschikte tijd te vinden om jouw doelgroep te bereiken. Vooral dingen zoals nieuwsbrieven kun je daarbij goed testen; wordt een nieuwsbrief meer geopend als hij ’s ochtends of ’s avonds wordt verstuurd? Doordeweeks of in het weekend? Maar ook het aantal likes of reacties op bijvoorbeeld je Facebook-posts kun je gebruiken als maatstaf. 

Hoe communiceert jouw doelgroep?
Belangrijk ook is de tone-of-voice. Vaak vraagt een jongere doelgroep bijvoorbeeld voor een minder formele toon dan een oudere doelgroep. Ook de functietitel van een persoon kan van invloed zijn op de manier van communiceren. Vaak heb je al snel door hoe jouw doelgroep aangesproken wil worden. 

Welke kennis heeft jouw doelgroep?
Het is ook belangrijk om het kennisniveau van je doelgroep te kennen. Hoeveel weet jouw doelgroep al van de boodschap die je probeert over te brengen? In hoeverre wil je doelgroep het überhaupt horen? Als ik al eens eerder gehoord heb wat je me probeert te vertellen, dan ben ik minder geneigd om ‘wat zeg je?’ te roepen. Als je me dan ook nog eens vertelt wat ik wil horen, dan luister ik waarschijnlijk ook beter (als je tenminste de waarheid spreekt).

Oftewel, in een omgeving waar iedereen gehoord wil worden, is het zaak je aan te passen aan diegene die je probeert te bereiken. Veel mensen willen namelijk best naar je luisteren, maar dan moet de boodschap wel voor hen te verstaan zijn.


------------------------

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!