57eaba6007d74d98a63a8cc2d815d50399331f6d

Behind the Scenes: De Zorgeloze Zomer Bingo van Kentaa

Misschien heb je het al voorbij zien komen: vorige maand organiseerden wij een Zorgeloze Zomer Bingo voor onze klanten. In dit artikel geven we je een exclusief kijkje achter de schermen van deze actie. Hoe kwamen we op het idee? Wat was het doel? En bovenal: wat was de uitwerking en hoe reageerden onze klanten? Wellicht kunnen jullie er ook wat inspiratie uithalen hoe je met een klein budget een glimlach op het gezicht van je klanten en/of achterban kan toveren!

Het concept
Voor veel organisaties lijken de zomermaanden verloren maanden op het gebied van klantenbinding. Dit jaar wilden wij de zomer juist gebruiken om onze klanten in het zonnetje te zetten. Midden in juli, een maand waarin veel mensen hun koffer al hadden gepakt en in een vliegtuig zijn gestapt, organiseerden wij een Zorgeloze Zomer Bingo.

Het doel
Onze klanten laten weten dat we blij met ze zijn én ze een zorgeloze zomer bezorgen.

De uitwerking
Onze Zorgeloze Zomer Bingo was, zoals de naam al zegt, een ouderwets spelletje Bingo. Dit werd een week lang (18 t/m 22 juli) elke dag om 12.00 georganiseerd. Omdat het praktisch onmogelijk was om alle klanten fysiek bij elkaar te brengen, was de Zorgeloze Zomer Bingo online te volgen. We maakten daarbij gebruik van Facebook Live in een speciale Facebook groep.

Twee weken voor de actie kregen al onze klanten per post een persoonlijke uitnodiging met de informatie en natuurlijk de Bingo-kaarten. In de uitnodiging verwezen we naar bovengenoemde Facebook groep. Daarnaast werd tijdens de week zelf ook iedere dag nog een mail als reminder verstuurd.  

Vervolgens verscheen onze Bingo-master – Marien Visser – iedere dag om stipt 12:00 op Facebook Live om de bingo te leiden. Via de live video presenteerde hij de nummers en de kijkers konden in de reacties laten weten als ze Bingo hadden. We lieten hen een foto van hun Bingo-kaart uploaden en controleerden die vervolgens.

De prijzen? Iets wat bij de zomer past natuurlijk. Zo was er een Super Smeerset, Splash Funpakket en heus BBQ-pakket te winnen. Ook konden er elke dag Strandlakens en Celebrations gewonnen worden. We kozen er bewust voor de prijzen niet te relateren aan onze dienstverlening, omdat de Bingo echt een vakantie- en zomergevoel moest oproepen. 

De reacties
Statistieken van onze campagne, zoals het exacte aantal kijkers, zijn in dit geval moeilijk te meten. Dit komt omdat we er voor hebben gekozen om onze broadcasts niet via onze pagina te doen, maar een groep (pagina’s bieden uitgebreidere statistieken). Kijkers waren daarnaast niet verplicht om lid te worden van de groep, waardoor het lastig was om te meten hoeveel mensen live aan het kijken waren. Je ziet namelijk alleen de live-views van de leden van je groep. Het totaal aantal views varieerde, maar lag iedere dag rond de 60.

Veel belangrijker waren in dit geval de reacties, en die waren positief! We hadden veel trouwe deelnemers die er elke dag om 12:00 uur weer klaar voor zaten. Er werd zelfs voorgesteld om van de Bingo een maandelijks evenement te maken. We moeten onze klanten daarin helaas teleurstellen: een maandelijkse Zorgeloze Zomer Bingo gaat niet gebeuren. Dan is het speciale er natuurlijk snel af. Een jaarlijkse Zorgeloze Zomer Bingo klinkt echter zo gek nog niet.

Zo blijkt dus dat je geen enorme budgetten nodig hebt om je klanten een plezierig gevoel te bezorgen. Met ongedwongenheid, gevoel voor humor en een leuk idee zorg je voor een glimlach op de gezichten van je klanten!


------------------------

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!