104b91148ee0b5a0aa922e2b900b4e32ca4bd201

9 tips voor meer waardevolle content op je social media

Socialmediakanalen lenen zich er uitstekend voor om dichterbij jouw achterban te komen. Maar dan moet je er eerst wel voor zorgen dat je ze bereikt en dat je de interactie met ze aan gaat. Het hebben van veel volgers alleen is immers weinig waard en ook alleen zenden is niet voldoende. Maar hoe bouw je dan wel een waardevolle online relatie op met je achterban? Door waardevolle content te bieden! In dit artikel geven we je 9 tips om dat voor elkaar te krijgen.

1. Kies de kanalen die bij jouw organisatie passen
De eerste belangrijke keuze die je moet maken is de keuze voor welke socialmediakanalen je gaat inzetten. Niet alle kanalen zijn namelijk geschikt voor alle doelgroepen. Met Instagram en Snapchat zul je bijvoorbeeld vooral een jonge doelgroep bereiken en via LinkedIn een zakelijke doelgroep. Kies de kanalen die bij jouw organisatie passen. En wil daarbij vooral niet teveel: je kunt beter 1 of 2 kanalen goed inzetten, dan 5 kanalen half!

2. Bedenk een strategie voor ieder kanaal
De volgende stap is het koppelen van de gekozen socialmediakanalen aan verschillende vormen van content. Zo zullen jouw LinkedIn-volgers wellicht meer inhoudelijke informatie over jouw projecten willen lezen en zullen Facebook-volgers meer geïnteresseerd zijn in persoonlijke verhalen. Experimenteer hiermee en geef mensen een reden om je te volgen op verschillende kanalen.

3. Gebruik afbeeldingen in social media posts
Posts met afbeeldingen generen meer interacties dan posts zonder afbeeldingen. Hubspot deed daar onderzoek naar en trok de volgende interessante conclusies:

  • Content met relevante afbeeldingen wordt 94% vaker bekeken dan content zonder afbeeldingen
  • Posts met afbeeldingen worden 40% vaker gedeeld op social media

Hoe zorg je voor goede afbeeldingen? Vraag iemand met een goede camera (bijvoorbeeld een spiegelreflexcamera) om foto’s te maken tijdens jouw evenementen of projecten. Deze foto’s kun je gebruiken in jouw online uitingen, maar vaak ook in al je offline printuitingen. Twee vliegen in één klap dus. Gebruik handige gratis tools als Canva om je afbeeldingen om te toveren in coole graphics. Bijkomend voordeel van Canva: het programma geeft je foto’s ook meteen de juiste afmetingen voor verschillende kanalen.

Een spiegelreflexcamera is overigens geen voorwaarde; ook met een smartphone camera kom je tegenwoordig een heel eind.

4. Gebruik video
Het is niet voor iedere organisatie een makkelijke klus, maar als je er tijd voor hebt: gebruik video’s in je social media uitingen. Met een goede video kun je snel en speels jouw boodschap overbrengen. Het is weer eens iets anders dan een lap tekst! Gebruik je video’s op Facebook? Kies er dan voor om de video via je Facebook-pagina te uploaden in plaats van een Youtube-link te delen. Facebook geeft video’s die op hun eigen platform zijn geplaatst namelijk vaker weer aan jouw volgers.

Geen tijd of budget voor video? Kijk eens op websites als Fiver. Daar bieden content-makers tegen hele redelijke tarieven hun diensten aan (vanaf 5 dollar). Let er wel op dat hoe minder je betaalt, hoe simpeler het filmpje zal zijn dat je krijgt.

5. Reageer tijdig en adequaat op vragen
Laat jouw volgers merken dat jij een betrouwbare partij bent om te volgen door zo snel mogelijk te reageren op vragen van jouw achterban. Maar let daarbij op dat je geen valse beloftes maakt. Als je op je website zet dat je altijd binnen 3 uur reageert, zullen je volgers je hier op ook afrekenen!

6. Gebruik social media headers voor storytelling
Veel organisaties gebruiken een lange tijd dezelfde headers op social media, of veranderen deze zelfs nooit. Maar deze plek voor vaak grote afbeeldingen kun je ook goed gebruiken om je verhaal te vertellen. Maak campagne-gerelateerde headers voor bijvoorbeeld Twitter, Facebook en LinkedIn. Of voor verschillende thema’s waar jouw organisatie zich mee bezig houdt. Deze kun je afwisselen om steeds weer nieuwe interesse te wekken bij jouw volgers.

7. Moedig taggen aan
Een handige functie om meer mensen te bereiken op social media is de ‘tag’ functie op onder andere Twitter, Facebook en Instagram. Wanneer een persoon getagd wordt in een foto of tekstbericht, krijg hij of zij een notificatie. De kans is groot dat deze persoon vervolgens jouw bericht ziet. Moedig daarom jouw volgers aan om anderen te taggen in jouw berichten, maar alleen als het relevant is. Bijvoorbeeld op een foto van een evenement.

8. Gebruik hashtags om beter gevonden te worden
Gebruik hashtags in je posts om meer mensen te bereiken. Houd ook trending topics in de gaten en speel daarop in wanneer je kan, dan kun je namelijk meeliften op het succes van zo’n onderwerp. Een voorbeeld van een populaire tag die je strategisch kunt inzetten is #TBT. Dit staat voor Throw-back Thursday en deze tag kun je elke donderdag gebruiken om een mooi moment uit het verleden van jouw organisatie te delen met je volgers.

9. Organiseer een wedstrijd
Een leuke manier om meer volgers te krijgen én meer interactie te bewerkstelligen is het organiseren van een (creatieve) wedstrijd. Dit kun je natuurlijk op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld een foto-instuur-wedstrijd of een prijsvraag. Mensen vinden het altijd leuk om iets te krijgen!

Zoals je inmiddels wel doorhebt: content is king! Het is de content die je plaatst die er uiteindelijk voor zorgt dat iemand je volgt (of niet :(). De juiste content heb je niet in één dag gevonden. Blijf proberen en aanscherpen totdat jij hebt gevonden wat werkt voor jou en jouw doelgroep. Succes!


------------------------

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!