D536487d67a942a3918809ba5a717550756f9041

6 x waarom jouw non-profit niet zonder blog kan

Steeds meer websites hebben een eigen blog. Met deze vorm van contentmarketing kun je bijvoorbeeld kennis delen of je online zichtbaarheid vergroten. En bloggen is zeker niet alleen voor commerciële organisaties relevant. Nee, ook als non-profit is een blog op je website starten een goed idee. In dit artikel geven wij je 6 redenen waarom dit zo is!

1. Bloggen zorgt voor meer (relevante) websitebezoekers
Zoekmachines vinden het belangrijk dat er regelmatig nieuwe, relevante en unieke content aan je website toegevoegd wordt. Een blog biedt uitkomst. Zo zien zoekmachines dat je website actueel is en zullen ze je belonen met een hogere positie in de zoekresultaten. Regelmatig bloggen zorgt op die manier voor extra bezoekers op je website.

2. Met een blog kun je jouw expertise delen
Iedere week weer een nieuw onderwerp voor je blog bedenken: het klinkt als een flinke uitdaging. Toch is het minder moeilijk dan je denkt. Een blog is namelijk een uitstekend middel om jouw expertise te delen. Nieuws, trends, onderzoeken, eigen ervaringen … door middel van een blog kun je jezelf als autoriteit te positioneren richting jouw achterban. Zo vergroot je je geloofwaardigheid en laat je zien dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen.

3. Bloggen kan helpen bij het vergroten van je transparantie
Een blog is tevens een uitstekende manier om jouw achterban te laten zien waar je mee bezig bent. Wat wordt er bijvoorbeeld gedaan met het ingezamelde geld? Welke onderzoeken en projecten zijn actueel? Ook persoonlijke ‘behind-the-scenes’ artikelen kunnen werken. Met deze informele touch geef je jouw organisatie een gezicht.

4. Een blog is uitstekend te combineren met andere (marketing)kanalen
Jouw blogberichten zijn voor meerdere doeleinden inzetbaar. Bijvoorbeeld voor op je socialmediakanalen. Door een link te delen van jouw blogberichten op Facebook, Twitter, et cetera, trek je meer mensen vanuit deze kanalen naar je website. Daarnaast zijn blogberichten perfecte content om je nieuwsbrief mee te vullen. Zo zie je dus dat bloggen uitstekend te combineren is met andere (marketing)kanalen!

5. Een blog kan zorgen voor interactie met je achterban
Een blog kan, mits je hier serieus mee aan de slag gaat, zorgen voor (meer) interactie met je achterban. Zeker voor goede doelen die bijvoorbeeld ontwikkelingshulp in het buitenland doen of organisaties die met andere ‘ver van mijn bed’-onderwerpen spelen, kan een blog voor meer online betrokkenheid zorgen. Daarnaast kan een blog waardevol marktonderzoek opleveren. Door de mate van interactie kun je immers peilen in welke onderwerpen jouw achterban geïnteresseerd is.

6. Met een blog wakker je het principe van wederkerigheid aan
Robert Cialdini, dé expert (ofwel goeroe) als het gaat om overtuigen en bekend van het boek ‘Influence’, introduceerde ooit het principe van wederkerigheid: doe iets voor een ander, dan voelt de ontvanger zich verplicht iets terug te doen. Voor wat, hoort wat dus. Een blog is een voorbeeld van hoe je dit principe kunt toepassen. Door ‘gratis’ informatie te delen, is jouw achterban eerder geneigd iets terug te doen, bijvoorbeeld in de vorm van een donatie of lidmaatschap.
Meer weten over de overtuigingsprincipes van Cialdini en hoe je deze kunt toepassen in fondsenwerving? Wij schreven er 2 artikelen over: deel 1, deel 2.

Ben jij al overtuigd?
Zoals je merkt is ook voor non-profitorganisaties bloggen interessant. Mits je hier serieus tijd in wilt investeren. Start daarom met het maken van een plan, zeker als je nog ‘nieuw’ bent in de wereld van bloggen. Een contentplanning kan je hier bij helpen. Bedenk welke onderwerpen wanneer relevant zijn. Natuurlijk hoef je nog niet alles vast te leggen, maar een fijne basis helpt je om je blog ook echt succesvol te maken. Start met realistische doelstellingen, bijvoorbeeld het posten van 1 tot 4 blogposts per maand. Maak vooraf ook concreet welke boodschap je wilt uitdragen en welke doelgroep je wilt aanspreken. Veel succes met bloggen!


------------------------

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!