0587859add285653f3548a642c43699137c1bc45

6 tips voor meer inkomsten op je platform voor online fondsenwerving

Fondsenwervingscampagnes worden vaak in brede lijnen uitgedacht. Een goed doel of non-profitorganisatie heeft een algemeen doel waarvoor geld ingezameld gaat worden en daarbij wordt een passende vorm van fondsenwerving gezocht, bijvoorbeeld een kom-in-actie programma of event fundraising. Daarna ligt het initiatief bij de achterban: deelnemers van een evenement zoeken sponsoren en actiestarters bedenken hun eigen manieren om geld in te zamelen. Dat is voor hen een hele klus, en sommigen van hen zullen daarom ook dicht bij de nullijn blijven steken. Dat kun jij als non-profit voorkomen, door deelnemers en actiestarters handvaten te geven bij het werven van fondsen.

In dit artikel helpen we je daarmee op weg, met 6 tips die je aan jouw achterban kunt voorleggen.

1. Speel in op thema-dagen
Voor alles is er tegenwoordig wel een dag: (inter)nationale dag van de vriendschap, broers- en zussendag, de dag van de lach, de dag van de aarde, en ga zo maar door. Grote kans dat er tijdens jouw campagne ook van die dagen zijn. Gebruik zulke dagen, als je er eentje kunt vinden die past bij jouw doel, tijdens jouw campagne. Kondig de dag van te voren aan zodat iedereen op de hoogte is en zich erop kan voorbereiden. Misschien kun je er een actie voor iedereen van maken. Zie tip 2.

Bekijk hier een overzicht van themadagen.

2. Start een groepsactie
Het is niet voor iedereen even makkelijk om een actie te bedenken. Dat kan een flinke drempel zijn om geld op te halen, hoe bereid men ook is om te helpen. Bedenk om deze drempel op te heffen een groepsactie waarbij iedereen zich kan aansluiten. Gebruik je het Kentaa-platform met acties en teams? Maak dan een groep aan waaronder men acties kan starten. Bij een groepsactie kun je bijvoorbeeld denken aan:

  • Drink een maand geen biertjes en doneer het geld dat je bespaart
  • Verzamel statiegeldflessen en doneer de opbrengst
  • Maak een actie aan voor je verjaardag en vraag om donaties in plaats van cadeau


3. Bedenk fundraising challenges
Om jouw actiestarters aan te moedigen, kun je kleine challenges opwerpen waarmee ze meer geld kunnen ophalen. Dit zou je wekelijks of maandelijks kunnen doen. Denk daarbij aan:

  • x donaties van x euro in x dagen
  • donaties van x familieleden
  • donaties van x collega’s
  • €100 in de komende x dagen


4. Vraag (meer) inschrijfgeld of startgeld
Acties met nul euro op de teller zijn meestal niet aantrekkelijk om aan te geven. Men maakt namelijk graag deel uit van iets wat succesvol is, en nul euro wekt een andere indruk. Je kunt actiestarters daar natuurlijk op wijzen, maar je kunt ook startgeld of inschrijfgeld vragen op moment dat jouw achterban een actiepagina aanmaakt. Als je dit bedrag niet te hoog maakt en erbij uitlegt dat acties die van de nullijn af zijn, meer geld op zullen brengen, zullen weinig mensen zich hierdoor laten afschrikken.

5. Geef beloningen
Beloningen kunnen voor actiestarters of deelnemers een goede motivatie vormen om meer geld op te halen. Bedenk daarom beloningen voor verschillende niveaus en gelegenheden. Deze beloningen hoeven niet altijd fysiek te zijn of veel geld te kosten. Een eervolle vermelding op een bijzondere plek op jouw website voor de fondsenwerver die in een bepaalde week het meeste geld heeft opgehaald, doet het ook goed. Voor jouw top-fondsenwervers kun je bijvoorbeeld badges, een t-shirt of andere merchandise laten maken.

6. Benader succesvolle actiestarters proactief en bied hen hulp
Jouw beste actiestarters zijn jouw helden. Grote kans dat zij met veel plezier fondsen werven. Benader deze mensen dan ook proactief en persoonlijk. Dat kost tijd, maar deze mensen zijn een investering waard. Help hen met ideeën, publiciteit en zorg er zo voor dat hun actie nog succesvoller wordt. Zij halen namelijk niet alleen het meeste geld voor jouw organisatie op, maar hebben ook een voorbeeldrol voor de andere actiestarters en kunnen daarom zorgen dat álle acties meer opleveren.

Alle tips hierboven zorgen voor meer inkomsten op jouw platform voor online fondsenwerving. Kijk welke het beste past bij jouw campagne, event, maar ook jouw achterban, en doe er je voordeel mee. Succes!

------------------------

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!