Ad5b6c98a70859719a45c9656f6707693018e225

6 Tips voor meer actie op je kom-in-actie platform (deel 2)

Het actief houden van een kom-in-actie platform is voor veel organisaties een uitdaging. In het eerste deel van ons tweeluik hierover gaven we al 3 tips. In dit artikel vind je tip 4 t/m 6 voor meer actie op je kom in-actie platform.

4. Breng je actiestarter journey in kaart
Om huidige en toekomstige actiestarters op jouw kom-in-actieplatform goed te kunnen helpen, kan het nuttig zijn om de zogenaamde actiestarter journey in kaart te brengen. Hierin geef je gegeneraliseerd weer welke weg een actiestarter bewandeld: voordat hij in actie komt, tijdens de actie en daarna. Hierin geef je zijn uitdagingen weer en zijn grootste mijlpalen. Maar bijvoorbeeld ook concreet welke route hij volgt op de websites en welke e-mails hij ontvangt.

Als je deze route in kaart hebt gebracht, kun je bepalen of je deze kunt verduidelijken of versimpelen. Misschien is een andere call to action in een e-mail een beter idee, of misschien krijgt een potentiële actiestarter er wel te veel.

Zo kun je bijvoorbeeld ook bepalen wanneer het tijd is om een e-mail met tips te sturen.

De actiestarter journey kan een onderdeel zijn van een grotere supporter journey waarin ook donateurs en vrijwilligers kunnen worden opgenomen. Geldinzamelacties zijn immers niet voor iedereen weggelegd.

5. Maak actiestarters van vrijwilligers
Iemand die al eerder zijn tijd aan jullie organisatie heeft gegeven, geeft een duidelijk signaal dat hij of zij passie heeft voor jullie doel. Daarom is deze groep een vijver van potentiële actiestarters. Ze kennen je doel goed en kunnen daarom nog beter aangeven waarom ze in actie komen én er geld nodig is. Bovendien is er al een bestaande relatie met jullie organisatie en vanuit deze positie is de drempel naar online fondsenwerving veel lager.

6. Stimuleer groepsacties
Wat is er nou leuker dan samen in actie komen voor een goed doel? Onze ervaring is dat teams vaak heel enthousiast aan de slag gaan om fondsen te werven. Een team met een goede teamcaptain houdt zichzelf gemotiveerd. Een kom-in-actie platform kan een goede plek zijn voor scholen om in actie te komen en ook bedrijventeams kunnen hier hun plekje vinden.

Ook kun je als fondsenwervende organisatie acties opzetten en anderen zich laten aansluiten. Dat helpt ook de supporters die zelf moeite hebben met het bedenken van een actie.

Lees ook

10 onmisbare items voor jouw actiestarter toolbox

6 tips voor een succesvolle lancering van je kom-in-actie programma

 

 

---

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Maximaal eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!