6 tips voor meer actie op je kom-in-actie platform (deel 1)

31-07-2020 | 08:00

Een kom-in-actie programma vormt een belangrijk deel van de fondsenwervingsmix voor veel fondsenwervende organisaties. Een goed platform is daarbij belangrijk: je wil het jouw supporters immers zo makkelijk mogelijk maken om jou te helpen met het bereiken van je doelen. Maar heb je eenmaal een kom-in-actie platform, dan begint de echte uitdaging pas. Hoe zorg je ervoor dat de achterban goed aan de slag kan en blijft? In het eerste deel van ons tweeluik hierover vind je 3 tips.

1. Voorzie supporters van voorbeelden

Soms komen supporters met een heel concreet plan naar jullie kom-in-actie platform. Ze weten waarom ze voor jullie organisatie in actie willen komen en weten ook al precies hoe ze dat gaan doen. Anderen hebben daar een wat minder duidelijk idee bij. Daarom is het goed om op het platform een pagina te maken waarop je voorbeelden geeft van geldinzamelingsacties. Een aantal voorbeelden die je kunt gebruiken:

  •       Doneer je verjaardag, huwelijk, slagen, etc. In plaats van cadeaus kunnen mensen vragen om te doneren aan de actiepagina.
  •       Een sportieve uitdaging. Een goede manier om geld in te zamelen is door middel van een sportieve uitdaging, zoals deelname aan een marathon of een vierdaagse.
  •       Een persoonlijke uitdaging. Stoppen met roken? Steunbetuigingen kunnen door middel van donaties worden gedaan.
  •       Een benefiet- etentje/barbecue/feestje. Een goede manier om geld in te zamelen is om mensen uit te nodigen voor iets leuks en daarbij entree te vragen voor het goede doel.

Natuurlijk kun je ook echte acties gebruiken om andere actiestarters te inspireren. Licht de leukste acties die men heeft gedaan uit op je platform.

2. Stel sponsormaterialen beschikbaar

Een online actiepagina vormt de basis voor iedere geldinzamelactie op je platform. Daarom is de aankleding van de pagina belangrijk. Een duidelijke motivatie en mooi beeldmateriaal dragen hieraan bij. Minstens net zo belangrijk is de verspreiding van de pagina om donaties te werven.

Daarmee kun je actiestarters helpen door sponsormaterialen beschikbaar te stellen. Dat kan zowel online (denk aan deelbare graphics voor sociale media, voorbeeld-berichten voor lokale pers, printbare sponsorformulieren en posters), als offline (pin-buttons, T-shirts etc.). Fysieke middelen kosten uiteraard geld, maar het kan er wel voor zorgen dat de actiestarter meer gemotiveerd raakt. Voor teams kunnen sponsormaterialen ook goed werken om naamsbekendheid voor het doel te genereren. Bijvoorbeeld als het team meedoet aan een sportevenement.

3. Sta klaar voor je actiestarters, maar wees zuinig op je tijd

Begeleid actiestarters bij het werven van donateurs. Bovengenoemde sponsormaterialen zijn daarbij al een eerste stap. Daarnaast kunnen handige tips en tricks, maar ook uitdagingen voor de actiestarter, helpen om het gedoneerde bedrag op de actiepagina omhoog te schroeven.

Persoonlijke begeleiding van iedere actiestarter is een behoorlijke klus. Ondanks dat het belangrijk is klaar te staan voor vragen, is het een prettigere oplossing voor iedereen als actiestarters zichzelf kunnen helpen. Maak daarom een tips en tricks pagina die vanaf iedere actiepagina makkelijk te bereiken is. En krijg je veel dezelfde vragen? Maak dan een veel gestelde vragen pagina.

Ook blijft e-mail een goede manier om meerdere actiestarters tegelijk te benaderen. Segmenteer actiestarters daarbij op basis van de fase van hun actie. Dit kun je baseren op moment van aanmelden, hoeveel ze hebben opgehaald, wanneer hun actie plaatsvindt (in geval van een fysieke actie) of het behaalde percentage van hun streefbedrag. Zo kun je specifieke en concrete tips geven, zonder dat je iedereen individueel moet benaderen.

 

Meer tips? Stay tuned voor deel 2.