7 quick wins voor jouw actieplatform

29-07-2020 | 08:00

Heb jij een actieve achterban die graag voor jouw non profitorganisatie in actie komt? Dan is een platform voor online fondsenwerving een goede manier om dit te faciliteren.

Maar hoe dan verder? Hoe zorg je dat jullie achterban ook met succes fondsen gaat werven? In dit artikel geven we je 7 quick wins voor jullie acties van derden.

1. Stel een toolbox samen voor mensen die een sponsorpagina aanmaken
Mensen willen voor jouw organisatie in actie komen. Dat is veel waard en daarom is het belangrijk om het deze mensen goed te begeleiden. Een manier waarop je dat kunt doen is door materialen te bieden die ze kunnen gebruiken bij hun actie. Denk aan shareable graphics voor social media, voorbeelden van nieuwsberichtjes voor lokale media, posters om uit te printen, een checklist voor het benaderen van hun netwerk, etc. Alles wat de fondsenwerving leuker, makkelijker en succesvoller kan maken voor de actiestarters. Het grote voordeel? Je hoeft de materialen maar één keer te maken en kan ze voor iedereen gebruiken. 

2. Bedenk leuke fundraising challenges
Fondsenwerving gaat niet vanzelf. Soms is daarbij een lange adem nodig. Voor jullie achterban kan het moeilijk zijn om actief te blijven fondsen werven. Daar kun je ze bij helpen door kleine uitdagingen te geven en in te spelen op de mijlpalen die in hun vooruitzicht liggen. Je kunt bijvoorbeeld maandelijks challenges aan alle actiestarters sturen per mail, maar je kunt ze natuurlijk ook op individueel niveau aanbieden. Voorbeelden van challenges kunnen zijn:

  • x donaties van x euro in x dagen
  • donaties van x familieleden
  • donaties van x collega’s
  • €100 in de komende x dagen

Daag actiestarters ook eens uit om een vriend of vriendin óók fondsen te laten werven. 

3. Zet succesvolle fondsenwervers in het zonnetje
Actiestarters die succesvol zijn met hun fondsenwerving kunnen een voorbeeld zijn voor mensen die net beginnen of blijven steken. Door hen extra in het zonnetje te zetten (en bijvoorbeeld uit te lichten op je platform voor online fondsenwerving), kun je anderen inspireren. Op social media en in jullie e-mailnieuwsbrief kun je deze toppers benoemen tot ‘fondsenwerver van de maand’. Door hen te vragen naar hun persoonlijke succesfactoren kun je belangrijke lessen leren voor je eigen strategie. En misschien willen deze toppers wel andere actiestarters begeleiden!

4. Werk met een standaard streefbedrag
Door een standaard streef- of doelbedrag voor te stellen aan mensen die een actie starten, kun je hen stimuleren om meer geld op te halen. Sommige mensen vinden het namelijk lastig om dit bedrag zelf te bepalen. Wat moet dat streefbedrag dan zijn? Een manier om dat te bepalen is door te kijken wat het gemiddelde is dat er wordt ingezameld en daar iets boven te gaan zitten. Zo breng je geleidelijk het gemiddelde omhoog!

5. Zorg dat sponsorpagina’s goed worden gevuld
Een sponsorpagina die aantrekkelijk is gevuld met een goede motivatie en afbeeldingen, brengt meer geld in het laatje. Stimuleer daarom actiestarters bij dit proces. Met standaard actiefoto’s, bijvoorbeeld, ziet een pagina er fraai uit, ook al heeft de actiestarter geen tijd om zijn eigen foto’s toe te voegen.

6. Combineer online en offline
Door een goede combinatie van online- en offline fondsenwerving kunnen acties nog meer geld opleveren. Om dit te faciliteren kun je (bijvoorbeeld als onderdeel van de toolbox uit tip 1) actiestarters sponsorformulieren bieden die ze zelf kunnen uitprinten. 

7. Voorzie actiestarters van tips voor het verspreiden van hun actie
Voor wie al eens vaker in actie is gekomen voor het goede doel en al eerder online fondsen heeft geworven, is het verspreiden van de sponsorpagina waarschijnlijk geen punt. Toch zijn er ook mensen die niet goed weten hoe ze hun actie tot een succes kunnen brengen. Daarom is het verstandig om deze mensen te ondersteunen met tips voor het verspreiden. Binnen onze platforms bieden wij deze tips al standaard aan. daarbij wordt aandacht besteed aan het belang van ‘de inner circle’.

Wat het beste werkt om actiestarters te motiveren, zal niet bij iedere organisatie hetzelfde zijn. Goed luisteren naar de mensen die zich voor jouw non profit inzetten, is daarom heel belangrijk. En schroom je natuurlijk ook niet om gewoon aan hen te vragen waar ze behoefte aan hebben. Samen zorgen jullie voor meer donaties op jullie platform voor online fondsenwerving.