6 kansen voor fondsenwervende evenementen

04-06-2021 | 10:46

Nu er steeds meer verschillende fondsenwervende evenementen zijn, wordt onderscheiden nog belangrijker. In dit artikel bespreken we de kansen die we zien voor fondsenwervende evenementen.

1. Focus op deelnemer retentie

Fondsenwervende evenementen zien al jaren een groei in de opbrengst. Veel events zijn in de afgelopen jaren volwassen geworden en worden steeds professioneler opgezet. De grootste uitdaging is het werven en behouden van deelnemers. De groei in deelnemers stagneert namelijk. Zo groeide het aantal deelnemers aan fondsenwervende evenementen van 2014 tot 2018 slechts met 2%. Wel haalden zij meer op (de opbrengst steeg met 32%).

Voorop staat dat deelnemer retentie het allerbelangrijkst is. Deze deelnemers hebben ten eerste al ervaring met fondsenwerving. Zo blijkt onder andere uit het onderzoek ‘The State of Modern Philanthropy 2019’ dat terugkerende fondsenwervers meer ophalen.

Fig. 1 One-time versus terugkerende fondsenwervers.

Je kunt deelnemers overtuigen om weer mee te doen door:

  • Een nieuw doel te kiezen voor de opbrengst
  • Te blijven vernieuwen: met nieuwe afstanden, andere varianten (bijvoorbeeld naast fietsen, ook tandem-afstanden) of extra aankleding van jouw evenement.
  • Je communicatiestrategie aan te passen en terugkerende deelnemers als aparte doelgroep te benaderen. Zij zijn immers al bekend met jouw doel en evenement
  • Hen ‘korting’ te bieden, bijvoorbeeld op het inschrijfgeld voor het event (zogenaamde Early bird korting)
  • Hen een andere doelstelling te bieden voor de fondsenwerving rondom het evenement. Een hoger streefbedrag als je deelnemers een grotere uitdaging wil geven, of een lager streefbedrag als je de drempel voor deelname wil verlagen
  • Hen nog meer in het zonnetje te zetten door hun actiepagina’s te markeren (bijvoorbeeld met badges).

 

 2. Versimpel processen voor mobielFig. 2 Bezoekers op het Kentaa platform per device.

 

Het bezoek op platforms voor fondsenwervende evenementen gebeurt steeds meer via de smartphone (69% is mobiel). Dat heeft als voordeel dat er vrijwel altijd en overal fondsen geworven kunnen worden. De ervaring van de bezoeker of deelnemer is wel anders dan op een desktop. Al is het alleen maar omdat men op een kleiner device de event website bezoekt.

Met het steeds groter wordende aandeel van mobiel is het extra belangrijk om aanmeld- en donatieprocessen voor het evenement zo veel mogelijk te vergemakkelijken voor deelnemers. Het invullen van (veel) informatie via een smartphone is niet plezierig en kan een reden tot afhaken zijn. Neem daarom het (aanmeld)processen op je event website nog eens goed onder de loep. Vraag in eerste instantie alleen de informatie die je écht nodig hebt. Zo houd je de drempel voor deelnemers het laagst.

Tikkie 

 

Kentaa biedt meerdere functies die er op gericht zijn om ook het doneren zo laagdrempelig mogelijk te houden. Een voorbeeld daarvan is doneren via Tikkie.

 Tikkie biedt deelnemers een manier om een laagdrempelig betaalverzoek neer te leggen bij hun vrienden, familie, kennissen. Daarbij kun je een bedrag voorstellen of dat aan de donateur zelf over laten. Een Tikkie deel je gemakkelijk via Whatsapp en e-mail. Voor de ontvanger is doneren via Tikkie snel en eenvoudig. Een Tikkie-donatie levert gemiddeld ongeveer 15 euro op.

 Ook met functies als ‘Snel doneren’, waarbij geen verdere informatie van de donateur wordt gevraagd, en scanbare QR codes die linken naar het donatieformulier, spelen we in op ultiem gebruiksgemak op mobiel.

3. Gebruik jouw platform voor een samenwerking met bedrijven

Een evenement kan een mooie manier zijn om bedrijven aan jouw organisatie te binden. Door het bieden van sponsorpakketten bij events, is er voor jullie beiden een voordeel. Voor het bedrijf betekent het de invulling van een maatschappelijke doelstelling en exposure. Voor goede doelen zorgt het voor deelnemers aan het event en een grote kans op een mooie opbrengst. Met een dergelijke samenwerking komt er vaak ook een nieuwe doelgroep aan het licht en is er een groter bereik voor het goede doel.

4. Communiceer met deelnemers op nieuwe manieren

Om de opbrengst van evenementen op peil te kunnen houden is het van belang om deelnemers zo goed mogelijk tewebinar begeleiden en te ondersteunen bij de fondsenwerving. Dat gebeurt het meest via e-mail. In 2019 werd daar hier en daar al in vernieuwd.

 Een slimme manier om dit te doen is via een webinar. Deel tijdens een webinar tips om sponsorpagina’s nog leuker te maken en vertel alles over het evenement en een goede voorbereiding. Laat deelnemers tijdens het webinar vragen stellen via een livechat. Op deze manier maak je de communicatie heel persoonlijk, zonder dat het je veel extra tijd kost!

Denk ook aan hulp via WhatsApp (iets wat we al steeds vaker zien bij helpdesks) of een chat(bot) op jullie website.

5. Gebruik data voor een completer beeld van jouw deelnemers en donateurs

We zien dat er steeds meer organisaties zijn die de data uit onze platformen koppelen aan andere systemen als Salesforce. Hierdoor krijgen goede doelen een completer beeld van hun deelnemers en donateurs. Op termijn kan dit gebruikt worden om ervaringen nog meer te personaliseren.

6. Stel haalbare doelen met behulp van statistieken 

Statistieken van platforms voor event fundraising kunnen worden gebruikt om instellingen te bepalen voor volgende pen en statistiekenevents. Bijvoorbeeld door te kijken wat er gemiddeld per deelnemer wordt opgehaald. Op basis daarvan kunnen streefbedragen voor de komende editie worden bepaald, voor je event in het algemeen, maar ook bijvoorbeeld voor deelnemers. Ook meest gekozen donatiebedragen zijn interessant om te bekijken, met als doel om die naar een hoger bedrag te verschuiven. Dat kan door bestedingsdoelen te koppelen aan bepaalde bedragen of door voorgestelde donatiebedragen slim in te delen. 

Organiseert jullie organisatie ook een fondsenwervend evenement? Dan is Kentaa Event Fundraising misschien wat voor jullie.