Livestream Fundraising voor de Hartstichting tijdens de Dutch Game Marathon 2020

23-09-2020 | 12:01

Een jongere doelgroep bereiken én activeren… het is een grote uitdaging voor veel goede doelen. Toch gaat het de Hartstichting dit jaar lukken. Zij zijn namelijk het goede doel achter de Dutch Game Marathon 2020. Hiervoor zijn nieuwe functionaliteiten aan het Kentaa framework toegevoegd die gebruikt kunnen worden binnen de Dutch Game Marathon charity stream.

 

Dutch Game Marathon: een charity stream via Twitch

De meerdaagse gaming marathon is een geldinzamelactie via een charity stream, live uitgezonden via internet. De livestream vindt plaats op het populaire streaming en gaming kanaal Twitch. Grote Nederlandse streamers, bedrijven en developers dragen allemaal op hun eigen manier een steentje bij aan dit evenement: sommigen zijn te gast tijdens het evenement, anderen maken winacties mogelijk.

Vorig jaar vond de eerste editie van de Dutch Game Marathon plaats. Over het hele weekend (inclusief de nachturen) waren er gemiddeld tussen de 50 en 100 actieve kijkers, met een piek van 184 kijkers. Bij deze eerste editie is bijna € 7.000 opgehaald voor Alzheimer Nederland. Dit jaar organiseert het Dutch Game Marathon team een 60 uur-durende gaming marathon van 25 tot en met 27 september, waarbij gekozen is voor de Nederlandse Hartstichting als goed doel. Verwachting is dat de aantallen deze tweede editie overtroffen zullen worden.

Actie-specifieke data uit de Kentaa API

Behalve het trekken van een groot online publiek is het doel natuurlijk om zoveel mogelijk geld op te halen voor de Hartstichting. Wat daarbij helpt, is de inzamelactie zo goed mogelijk te integreren met de charity stream. Vorig jaar vereiste dit veel handwerk. Dit jaar is er door de Dutch Game Marathon en Kentaa geïnvesteerd om deze integratie te verbeteren en te automatiseren. Zo kan er nu via de Kentaa API actie-specifieke data worden verstuurd. De Dutch Game Marathon kan daardoor automatisch de namen en donaties van donateurs ophalen, zodat mensen meteen na hun donatie in de uitzending kunnen worden bedankt. Daarnaast worden er in de layout van de stream de actuele tellerstand getoond en een notificatie bij een nieuwe donatie met het bericht van de donateur. Ook kan de Dutch Game Marathon binnen de marathon ‘challenges’ opzetten met een donatie-goal, waarbij live in de stream getoond kan worden hoeveel mensen nog moeten doneren voor het realiseren van de betreffende challenge.

Een jonge doelgroep in actie voor de Hartstichting

Het bereiken en binden van een jonge doelgroep is voor menig goed doel een uitdaging en iets dat steeds belangrijker wordt in een vergrijzend donateurenbestand. Heel langzaam wordt livestreaming een manier om hen te bereiken. Charity streaming, ook wel aangeduid met Livestream Fundraising, is in de VS al langer een goede bron voor fondsenwerving en lijkt met initiatieven als de Dutch Game Marathon ook in Nederland zijn intrede te doen. 

Rik Somers van de Dutch Game Marathon:

“Jongeren activeren blijft altijd moeilijk. Jongeren laten doneren voor een goed doel is al helemaal lastig. Een probleem wat je in deze doelgroep bijvoorbeeld hebt is dat ze weinig tijd en geld over hebben om te kunnen doneren aan goede doelen. Wij denken daarom dat het belangrijk is om het event voor hen zo laagdrempelig mogelijk te maken. Het enige wat men bij ons event hoeft te doen, is twee websites openen; eentje om de stream te volgen en eentje om te doneren. Dit kunnen ze in principe doen zonder een stap buiten huis te doen. We grijpen daarmee hun aandacht op de plek waar ze waarschijnlijk toch al actief zijn: online. Daarnaast moeten de jongeren het gevoel krijgen dat we ze daadwerkelijk betrekken bij het evenement. Door actief te reageren op de live chat die op de stream beschikbaar is, en door live updates van de donaties te geven zullen mensen sneller het gevoel hebben dat ze bij de actie horen.”

Angelique van der Linden, medewerker Events van de Hartstichting:

“De Hartstichting vindt dat iedereen recht heeft op een zo gezond mogelijk hart. Hoe mooi zou het zijn… een gezond hart voor iedereen. Een hart dat je de kracht geeft om te groeien, te beleven, te léven. Daarom is het zo belangrijk om hier aandacht voor te vragen en mensen te enthousiasmeren om met ons mee te doen. Dit geldt ook zeker voor onze jongeren in de samenleving. Met de actie van de Dutch Game Marathon hopen we deze belangrijke doelgroep te bereiken. Samen zorgen we goed voor ons hart!”