9a5329e8ef1e118498e7db153c6ee9601321e0d5

5 tips voor een succesvolle (marketing)zomer!

Eindelijk! Het is zomer in Nederland. Voor fondsenwervende organisaties niet de beste maanden van het jaar qua donatie-inkomsten. Toch zijn de zomermaanden geen verloren maanden. Integendeel! Juist nu valt er meer te halen dan je denkt. Daarom geeft Kentaa je niet 1, niet 2, niet 3, niet 4, maar VIJF tips voor een succesvolle (marketing)zomer!

1. Talk the talk
De zomerperiode is voor veel mensen een relatief rustige periode. En juist doordat men minder druk is en in een positieve flow zit, staat men eerder open voor een goed gesprek. Een uitgewezen moment dus om met je achterban in gesprek te gaan en hen te motiveren in actie te komen. Men is net iets vrolijker en positiever gestemd: de zomer is dan ook een perfect moment voor relatiemanagement.

2. Denk out-of-the-box
Out-of-the-box denken is iets dat je eigenlijk het hele jaar moet doen, maar in de zomer lijkt het allemaal net iets makkelijker te gaan. Om het positieve gevoel van de zomer optimaal te benutten, is het daarom leuk eens na te denken over een ludieke actie. Door het lekkere weer staat men eerder open voor een vrolijke en relevante boodschap. Maar let op: sla niet door! Denk goed na wat er bij jullie organisatie past en doe het met mate. Inspelen op evenementen of gebeurtenissen is ook een slim idee. Zo komen de Olympische Spelen er weer aan (5-21 augustus); een uitstekend moment om een leuke inhaker te bedenken en bijvoorbeeld te delen op jullie website, blog, social media of in jullie nieuwsbrief.

3. Houd een grote schoonmaak
De zomer is de uitgewezen periode om een grote schoonmaak te houden. Niet alleen je bureau, maar bijvoorbeeld ook je e-mailbox en donateurs- en nieuwsbriefbestand kunnen wel een opfrisbeurt gebruiken. En wat dacht je van je marketingstrategie? Tijdens de zomermaanden heb je wellicht meer tijd om te bepalen of de huidige communicatiemiddelen nog steeds bij jullie strategie en bedrijfsvisie passen. Misschien zijn je visitekaartjes, brochures of social media strategie wel aan vernieuwing toe. Durf kritisch te zijn!

4. Maak een contentkalender
Het is ook slim om alvast te bedenken hoe je de tweede helft van het jaar gaat invullen. Brainstorm over eventuele nieuwe projecten en maak een planning. Als houvast voor al je marketingactiviteiten raden wij je aan een contentkalender te maken. Dit is een overzichtelijke verzameling van de content die je over een bepaalde periode wilt publiceren. Een goede content kalender laat zien wat je wilt vertellen, wat het doel is van die boodschap, welke doelgroepen er mee aangesproken moeten worden en via welke kanalen de boodschap verspreid gaat worden. Hoe concreter, hoe beter!

5. Evalueer en kijk vooruit samen met je achterban
De zomer betekent dat de helft van het jaar alweer voorbij is. Een goed moment om te kijken in hoeverre de doelen behaald zijn en hoe de tweede helft van het jaar precies ingevuld gaat worden. Belangrijk is om je achterban daar bij te betrekken! Zij hebben immers een groot aandeel in jullie succes gehad. Bedank ze voor hun fantastische inzet tot nu toe en motiveer ze om ook de rest van het jaar (en de jaren erna) hun steentje bij te dragen aan jullie doelen en projecten.

Één ding is zeker: je hoeft niet stil te zitten deze zomer. Veel succes en vergeet niet af en toe toch nog een beetje van de zon te genieten!


------------------------

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!