Fbf5d1a9addad9068b75811d979225cafca3fac8

5 kleine veranderingen in je communicatie die veel opleveren

Soms zit winst hem in hele kleine, snelle veranderingen. Ook voor non-profit organisaties zijn er genoeg mogelijkheden om doormiddel van minimale wijzigingen, gemakkelijk winst te boeken. Meer deelnemers voor je event, meer donaties op je platform, meer bezoek op je website of meer volgers op social media; in dit artikel geven we je 5 tips voor kleine wijzigingen in je communicatie-uitingen die je grote winst kunnen opleveren.

1. Scherp je e-mailhandtekening aan
Een veel vergeten communicatie-uiting is de handtekening die je onder iedere e-mail plaatst. Veel organisaties plaatsen hier alleen de broodnodige contactgegevens en functie naam. Dat terwijl je op deze plek ook heel gemakkelijk een regel tekst en een link naar een specifieke pagina op een website kunt plaatsen. Bijvoorbeeld naar jouw donatiepagina of een inschrijfpagina voor je fondsenwervende evenement. Of naar jouw socialmediakanalen.

Een e-mailhandtekening is zo veranderd en daarom makkelijk weer aan te passen voor een nieuwe campagne. Je kunt ook jouw supporters vragen om hun e-mailhandtekening in het teken van jouw campagne te zetten. Zo bereik je zonder veel moeite een hele nieuwe groep mensen.

2. Optimaliseer footers
De footer van je website of e-mailnieuwsbrief is dé plek om al jouw kanalen te noemen. Volg-knoppen voor je socialmediakanalen, inschrijven voor je nieuwsbrief en ‘tell-a-friend’ opties: zet het in je footer! Ook kun je hier nog eens de links naar jouw belangrijkste pagina’s noemen.

3. Verplaats je naar waar jouw doelgroep zich bevindt
Wil jij meer verkeer naar jouw website krijgen, maar is het posten op social media, je eigen blog en je eigen nieuwsbrief niet genoeg? Neem deel aan discussies op bijvoorbeeld LinkedIn groepen of fora waar jouw doelgroep zich al bevindt. Ga daar inhoudelijk in op discussiepunten, maar zorg wel dat men zich een weg naar jouw site kan vinden.

Op zoek naar deelnemers voor jouw (sportieve) evenement? Kijk ook eens naar fora en groepen voor hardlopers, wielrenners of andere sporters, wellicht kun je hen zo ver krijgen om hun passie voor de sport te combineren met jouw goede doel. Niet geschoten is altijd mis!

4. Optimaliseer je blog voor SEO
SEO (Search Engine Optimization) verandert constant. Kon je een aantal jaar geleden nog uit de voeten met alleen goede meta-tags voor Google, nu zijn er veel meer dingen waar je rekening mee moet houden. De relevantie van je content speelt hierbij een erg belangrijke rol.

Klikken de bezoekers van jouw site, jouw blogartikelen meteen weer weg? Dan zal Google die content zien als irrelevant. Bedenk daarom goed bij welke onderwerpen jouw doelgroep belang heeft, niet alleen waar jij graag op gevonden wil worden. Waar zoekt men op? Probeer die onderwerpen terug te laten komen op je blog. Kijk voor meer tips voor SEO en goede content ook eens naar dit artikel.

5. Stuur op conversie
Welke route nemen de bezoekers van jouw site bij het doen van een donatie? Haken ze ergens in het proces af? Is het inschrijfformulier voor jouw fondsenwervende evenement te lang of de tekst niet duidelijk genoeg? Door dit soort dingen te meten, bijvoorbeeld met behulp van pixels, kun je de conversie van je site verbeteren. Soms kan een aanpassing van een tekst, afbeelding of button al wonderen doen. Probeer het uit en meet!

Ken jij nog meer van dit soort quick wins? Laat het ons weten op Twitter, Facebook of LinkedIn!

------------------------

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!