7b9ff0a9cad062d55b48c159d61212d4b2d0b0b7

5 design tips voor jouw fondsenwervende campagne

Een fondsenwervende campagne valt of staat bij een goed verhaal. Je kunt natuurlijk jouw boodschap overbrengen in tekst, en dat moet je ook zeker doen. Maar ook design kan bijdragen aan jouw verhaal en daarmee aan het succes van jouw campagne. Kentaa geeft je daarom 5 design tips voor jouw campagne (die je overigens met het Kentaa-platform heel gemakkelijk kunt implementeren).

1. Zorg voor een duidelijke structuur van je website voor fondsenwerving
Houd er met de keuze voor een online platform voor fondsenwerving voor dat structuur en hiërarchie in je design ervoor kunnen zorgen dat je campagne beter overkomt en dat men hierdoor eerder geneigd is om te doneren. Ook creëert een duidelijk stramien herkenbaarheid voor je campagne.

Je kunt je campagne versterken door jouw content en afbeeldingen strategisch te plaatsen. Op het Kentaa platform doen we dat als volgt:

  • Een logo
  • Een header, al dan niet met een tekst als call-to-action (soms staat hierin ook het logo)
  • Een doneer- of actiebutton gepaard met de voortgang (donatiemeter)
  • Duidelijke, aantrekkelijke tekst over de campagne die inspeelt op emotie en noodzaak aangeeft
  • Redenen om te doneren duidelijk weergegeven (crowdfunding beloningen of donatieknoppen)
  • Campagne activiteiten, zoals recente donaties
  • Een ‘Over ons’-blok (wie is de organisatie?)
  • Een footer met contactinformatie, links en social media-volgknoppen


Donatie-teller

2. Kies de juiste fonts

Kies een font (= lettertype) dat op ieder apparaat goed leesbaar is. Met een font kun je ook goed de sfeer van jouw campagne weergeven. Sommige Kentaa-pakketten geven je de mogelijkheid om een eigen font te kiezen dat aansluit bij jouw huisstijl. In de overige pakketten gebruiken we een standaard font dat op ieder apparaat goed leesbaar is. Zorg in ieder geval dat je consequent bent in het gebruik van fonts. Kies bijvoorbeeld één font voor al jouw graphics. 

3. Kies passende kleuren
Kleuren zijn, net als fonts, sterk van invloed op de sfeer van je campagne en zijn wat dat betreft net zo’n ‘hit or miss’ als het gaat om de leesbaarheid van jouw site. Kies daarom kleuren die goed passen bij jouw campagne en ga voor een contrastkleur (bijvoorbeeld de kleur van tekst in buttons) die niet vloekt, om te voorkomen dat tekst gaat dansen of op een andere manier niet goed leesbaar is. 

Tip: Gebruik een kleurenpallet generator, bijvoorbeeld Palleton, om te kijken welke kleuren goed bij elkaar passen.

4. Maak het niet te ‘flashy’
Je kunt in je design en je afbeeldingen natuurlijk best effecten gebruiken. Schaduwtje hier, highlightje daar … Maar, zorg dat je dat met mate doet. Verlies dat wat echt belangrijk is, namelijk jouw boodschap, niet uit het oog. Een schaduw onder een titel op je banner kan er wel net even voor zorgen dat hij beter opvalt.

5. Gebruik aansprekend beeldmateriaal
Het eerste wat men ziet bij een bezoek aan jouw pagina is de banner. Dit is (meestal) een grote afbeelding met al dan niet een titel of call-to-action. Dit is de eerste plek waar jij je boodschap kunt overbrengen. Een wazige foto is hierbij niet het beste visitekaartje. Wat dan wel?

Mensen kijken graag naar mensen. De meeste fondsenwervende campagnes gaan, linksom of rechtsom, uiteindelijk ook over mensen. Daarom is het altijd een goed idee om een mooie, grote afbeelding te gebruiken met de focus op de mens.

afbeelding van gezicht

Werkt er bij jullie iemand die een beetje goed overweg kan met een camera? Probeer dan je eigen foto’s te maken. Wel zo authentiek en meteen relevant. Is dat niet het geval? Dan zijn er tegenwoordig gelukkig steeds meer websites die (gratis) goed fotomateriaal ter beschikking stellen. Natuurlijk vind je hier niet direct een foto die precies past bij jouw project of doel. Denk daarom in metaforen en zoek een afbeelding die het juiste gevoel uitdraagt. Een website die gratis goede kwaliteit foto’s aanbiedt is stocksnap.io. Ook Flickr heeft een groot aantal afbeeldingen die gratis te gebruiken en aan te passen zijn.

Kortom, er zijn vele manieren waarop design kan bijdragen jouw campagne. Een goede samenhang en consistentie zijn hierbij belangrijk voor de herkenbaarheid van de campagne. Goed beeldmateriaal helpt je met jouw storytelling. Een goed design is geen garantie voor een goede afloop, maar het vergroot zeker wel de kans!

  

------------------------

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!