5 corona crowdfunding campagnes door de zorg, allemaal uniek

24-04-2020 | 08:00

In de afgelopen maand bleek als nooit tevoren hoe belangrijk het is dat je snel kunt schakelen als het om (online) fondsenwerving gaat. Na de Coronauitbraak konden de Nederlandse ziekenhuizen hun Kentaa platforms direct inzetten om steun te vragen voor deze noodsituatie. En dat deden ze dat allemaal weer op hun eigen manier. In dit overzicht zetten wij deze inspirerende fondsenwervingscampagnes uit de zorg op een rijtje, met hun unieke kenmerken.

UMC Utrecht -Wilhelmina Kinderziekenhuis:

Laat de donateur kiezen

 

UMC U WKZ

Website: https://strijdtegenhetcoronavirus.actievoorumcutrecht-wkz.nl/

Het UMC Utrecht en Wilhelmina Kinderziekenhuis hebben recent hun fondsenwervende websites samengevoegd tot één Kentaa Expert platform. Hierdoor kunnen zij in de breedte laten zien wat ze in huis hebben. Ook nu kiezen zij voor het bundelen van de verschillende initiatieven om zo de verschillende kanten van hun zorg te belichten.

Unieke factor

De vier initiatieven van het UMC Utrecht - WKZ laten de brede impact van het Coronavirus op het ziekenhuis en de patiënten zien. Zo krijgt de donateur een goed beeld van de omvang van het probleem en kan kiezen wat voor hem/haar de meest relevante bijdrage is. Het kan er zelfs voor zorgen dat een persoon voor meerdere initiatieven doneert.

 

Radboudumc Nijmegen: Bescherming van de zorghelden

 

Radboud UMC

Website: https://corona.voorradboudfonds.nl/

Het Radboudumc legt in hun campagne sterk de focus op de zorgverleners en de praktische toepassing van onderzoek en middelen. Zo onderzoekt het Radboudumc in internationaal verband of de nieuwe inzichten en behandelingen rondom het Coronavirus effect hebben in de praktijk. Ook test het Radboudumc de gezichtsbeschermers en professionele mondkapjes en wordt er onderzoek gedaan naar de mogelijke werkzaamheid van een vaccin tegen tuberculose. Alles om zorgmedewerkers beter te beschermen tegen het coronavirus.

Unieke factor

Het Radboudumc maakt de persoonlijke connectie met donateurs door foto's van hun zorghelden te tonen in de banner. Donateurs krijgen dus echt een gezicht bij de mensen die ze helpen met hun donaties.

 

Amsterdam UMC: Wat nog niet is, moet er wél komen

 

Corona Research Fonds

Website: https://www.coronaresearchfonds.nl/

Het ‘Corona Research Fonds’ is in het leven geroepen door de academische fondsenwervende stichtingen in Amsterdam. Hun gezamenlijke doel is om wetenschappers in het Amsterdam UMC de kans te geven om sneller onderzoeken te starten in de strijd tegen het coronavirus.

Unieke factor

Uniek aan deze zeer succesvolle campagne is dat er met gebundelde krachten, zoveel mogelijk geld wordt ingezameld. Daarmee kunnen de normaal gesproken tijdrovende processen voor het starten van onderzoek, worden ingekort en kan baanbrekend onderzoek sneller van start. De donateur geeft dus niet aan een concreet project, maar aan de mogelijkheid voor een project om te kunnen ontstaan.

 

Lieden Universiteit en LUMC: Gebruik de virale kracht

 

Wake up to Corona

Website: https://www.steunleiden.nl/project/wakeuptocorona

In het LUMC wordt hard gewerkt aan potentiële virusremmers, antivirale screening en medicijnen tegen het nieuwe coronavirus. Dit is echter duur omdat er gewerkt moet worden met specifiek getrainde mensen en goed beveiligde laboratoria. Daarom heeft het Medisch Centrum een campagne opgestart om geld in te zamelen.

Unieke factor

Het LUMC is een online challenge gestart om haar initiatief nog meer onder de aandacht te brengen. Dit doen ze onze de hashtag #wakeuptocorona. Mensen doen een donatie en maken vervolgens een foto van zichzelf maken waarbij ze met hun handen een hartje vormen. Als je de challenge hebt voltooid moet je iemand anders uitdagen om dit ook te doen. Een leuke en effectieve manier om awareness te creëren voor je campagne.

 

Erasmus MC Foundation: Alle hens aan dek in het epicentrum

 

Erasmus MC

Website: https://corona.inactievoorerasmusmc.nl/

Het Erasmus MC heeft nauwe banden met de World Health Organization en is met hun vooraanstaande professoren, zoals prof. dr. Ernst Kuipers en prof. dr. Diederik Gommers, het epicentrum van de Nederlandse Corona bestrijding. De Erasmus MC Foundation is een fondsenwervende campagne gestart om het baanbrekende onderzoek naar het Coronavirus te financieren. Zij zijn op zoek naar een effectief medicijn voor de patiënten die zijn getroffen door het virus en doen onderzoek hoe een toekomstige uitbraak te voorkomen.

Unieke factor

Het Erasmus MC maakt heel duidelijk dat elke donatie telt, het maakt niet uit hoe klein deze is. Zo stimuleren zij mensen die niet veel te besteden hebben maar wel hun steentje bij willen dragen om toch een donatie te doen, of een actie te starten waarmee je geld in kan zamelen.