32a7b9e8d3ef010a65c38e2055e80c1ac8ffc5cb

4 Web trends in 2017 en wat je er mee moet

Mobile-first, Responsive design en ga zo maar verder, allemaal design termen waar je medio 2017 (en daarvoor) vast wel van hebt gehoord en in de basis ook wel weet wat ze inhouden. Maar hoe belangrijk zijn deze web-trends en wat kan of moet jij er als non-profitorganisatie mee?

1. Mobile first design
De term Mobile first, je zou het misschien niet zeggen, werd al in 2009 genoemd. Toen al werd verspeld dat mobiel een belangrijke rol zou krijgen in ons internetgebruik. In de praktijk betekent mobile first design dat bij ontwerpprocessen, eerst naar mobiele devices gekeken wordt en daarna pas naar desktop computers.

StatsCounter mobiel

In oktober 2016 werd door web analytics bureau StatsCounter geconstateerd dat internet wereldwijd meer werd gebruikt met een mobiel apparaat, dan met een desktop computer. Ook op Kentaa platforms waren er in 2016 ook meer mobiele bezoekers dan desktop bezoekers.

Is Mobile-first design dan een vereiste? Google vindt het in ieder geval belangrijk. In november kondigde het bedrijf Mobile-first indexing aan. Dat wil zeggen bij het indexeren van pagina’s, Google voorkeur geeft aan websites die mobile first zijn opgezet.

Belangrijk is het dus zeker, maar moet iedereen dan de vormgeving van z’n website of platform compleet opnieuw maken? Nee, fear not, want… zie kopje 2. Responsive Design.

Hoewel mobile first design nog geen vereiste is, heeft het wel z’n voordelen en is het verstandig om er op z’n minst over na te denken. Het helpt je namelijk bij het in kaart brengen van wat écht belangrijk is. Je begint bij het minimale, want op mobiel kun je immers minder weergeven dan op een computer scherm. Hierdoor leer je de kern van je boodschap te bepalen. Als je het altijd moeilijk hebt gevonden om in een paar regels uit te leggen wat jouw organisatie doet of waar je staat, dan zal mobile first je daar bij helpen. Het dwingt je min of meer. Ga dus een zitten met je team en bedenk je: stel, we gaan een mobile first design maken, wat is dan onze boodschap. Heb je ‘m? Gebruikt deze dan, dan kan jouw achterban namelijk makkelijker jouw boodschap delen en kun jij hem ook beter uitleggen aan je buurvrouw.

2. Responsive Design
Zolang jouw website een Responsive design heeft, dan is er, ook met de indexering die Google heeft aangekondigd, niets aan de hand. Responsive design wil zeggen dat de content en het design van een website, schaalt en zich aanpast aan het device waarop het bekeken wordt. Of dat nou desktop, tablet of mobiel is. Het streeft er naar om iedereen de best mogelijke browser ervaring te bieden. Leesbaarheid en de navigatie lijden er niet onder. Heb je in deze tijd nog geen responsive website of platform? Dan wordt het tijd om daar in te investeren. 

3. Visuele communicatie
Het is bijna oud nieuws te noemen, maar ook in 2017 blijft onze visuele ervaring enorm belangrijk. Veel tekst is passé, daar hebben we toch allemaal geen tijd meer voor? Groot, mooi, authentiek beeldmateriaal en eveneens grote vlakken, veel ruimte en grote knoppen zijn in. Subtiele patronen in achtergronden maken de grote vlakken net wat interessanter.

Glossy iconen en logo's zijn er bijna niet meer. Eerder platgeslagen plaatjes met hoogstens een decoratie, een schaduw of een kleurverloop.

4. Beweging, zowel in design als in content
Een video als achtergrond van een website, we zien het steeds vaker. Soms is het een echte video, soms slechts een animated gif in een loop.

Ook in het design van websites, in de navigatie en bij het inladen van content, zit steeds meer beweging. Op deze manier ziet de bezoeker wat er gebeurt. Had je vroeger je cursor die veranderde in een handje, een zandlopertje of een vergrootglas, nu kun je daar lang niet altijd meer van op aan. Bij tablet of mobiel ontbreken deze immers. Animatie is een manier om hierbij feedback te geven aan gebruikers. 

Animatie kan daarnaast worden gebruikt om de aandacht te trekken, bijvoorbeeld bij call-to-actions en buttons en kan zo conversie-verhogend werken.

4. Landingspagina’s
Conversie, conversie, conversie. Daar draait het allemaal om. Het doel is om de bezoeker op je website een bepaalde handeling te laten uitvoeren. Bij non-profitorganisaties is dat vaak het doen van een donatie, inschrijven voor een fondsenwervend evenement of in actie komen. Maar ook een nieuwsbriefinschrijving is veel waard.

Je ziet het al, jouw bezoeker heeft veel keus. En het zijn allemaal dingen die jij belangrijk vindt. Hoe kun je een bezoeker dan sturen? Een van de tools hiervoor is een landingspagina. Het zijn pagina’s die, vaak los van je gewone navigatie, gericht zijn op één doel: conversie. Deze pagina’s kun je apart communiceren, zodat de bezoeker niet eerst op jouw website hoeft te zoeken. Gemak dient de mens. En ook hier geldt: een heldere, bondige boodschap is een must.

Alzheimer Nederland gebruikte een landingspagina voor het werven van digitale collectanten die via ons platform voor online collecteren, Digicollect, een eigen collectebus konden aanmaken. Lees hier hoe ze dat aanpakten.

 

Interessant aan deze webtrends is dat ze geen van allen echt nieuw zijn, maar nu volwassen zijn geworden. Allemaal dragen ze bij aan de gebruikservaring en het vertellen van een aansprekend verhaal op je website. Welke trends pas jij toe? Of zie je het compleet anders. Laat het ons weten via Twitter.




---

Schrijf je in voor Kentaa's nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van online fondsenwerving. Eens per maand ontvang je een exemplaar in je mailbox, boordevol tips, interessante artikelen en whitepapers over crowdfunding, peer to peer fundraising, event fundraising en online collecteren. Schrijf je hier in!